×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فراکسیون راهبردی و چند تن از نمایندگان مجلس از کمیسیون های مختلف روز گذشته از بورس کالای ایران بازدید کردند و در نشستی تخصصی با کارکردها و سازوکارهای معاملاتی این بورس آشنا شدند؛ محمدرضا میرتاج‌الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در این نشست، شفافیت و علامت دهی صحیح بورس کالا به سیاست گذاران را از رسالت های اصلی این بورس در اقتصاد ملی عنوان کرد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر، میرتاج‌الدینی در ابتدای این نشست گفت: یکی از اصلی ترین نقش های بورس کالا در اقتصاد کشور، شفاف کردن میزان تولید، عرضه و تقاضای کالاهاست به طوریکه به واسطه مبادله کالاها طی سالیان گذشته در این بورس امروز می دانیم که میزان تولید و مصرف محصولات در کشور چه مقدار است.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس افزود: به عبارت دیگر، کشور از طریق سازوکار بورس کالا به مانیتورینگ بازار و مبادلات کالایی دست یافته است که این موضوع به سیاست گذاری صحیح مسوولان مربوطه در حوزه های مختلف کمک ویژه ای می کند.

او ادامه داد: در برخی کالاها دچار کمبود عرضه نسبت به تقاضا هستیم که همین موضوع رشد قیمت کالا را به همراه دارد؛ از سوی دیگر به دلیل آنکه در برهه ای، قیمت پایه کالاها با ارز ترجیحی محاسبه شده، شاهد رشد عجیب تقاضا برای خرید آن کالاها بودیم که به محض حذف ارز ترجیحی، تقاضای کاذب نیز فروکش کرده و مصرف کنندگان اصلی موفق به خرید کامل مواد اولیه شده اند.

وی اظهار داشت: همه این موارد و بررسی سایر مولفه های مبادلات کالاها بیانگر آن است که اگر شرایط برای تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالا از سوی سیاست گذاران مهیا شود، شاهد علامت دهی صحیح بورس کالا به سیاست گذار، تولیدکننده، مصرف کننده و فعال اقتصادی هستیم و این موضوع در نهایت به نفع اقتصاد است.

گواهی شمش، مسیر صحیح سرمایه گذاری در بازار طلا

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در ادامه این نشست به بازار جدید گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: آمارها بیانگر استقبال بی نظیر مردم از معاملات گواهی سپرده شمش طلا است به طوریکه یک بازار امن و شفاف و بدون مشکلات قدیمی سرمایه گذاری مردم در بازار طلا راه اندازی شده و همه می توانند با اطمینان خاطر و با هر سرمایه ای وارد این بازار شوند.

میرتاج‌الدینی افزود: عیار و کیفیت شمش های طلایی که در بورس کالا معامله می شود، آزمایش شده و در خزانه های بانکی نگهداری می شود به این ترتیب مردم نه نگران کیفیت طلا هستند و نه دغدغه نگهداری طلا در منزل را دارند.

او اظهار داشت: از سوی دیگر، معادن طلا نیز که طی سال های قبل با مشکل فروش مواجه بودند امروز به راحتی شمش های خود را در بورس کالا عرضه می کنند و همین موضوع به رشد تولید و توسعه طرح های آن ها کمک کرده است.

به گفته این نماینده مجلس، معاملاتی که در حوزه طلای آبشده و فردایی و کاغذی و به صورت تلفنی و غیرقانونی در بازار سنتی طلا باب شده بود را همه به خاطر دارند؛ اما امروز همه مردم باید با بازار گواهی شمش طلا آشنا شوند چراکه یک بازار قانونی، رسمی و شفاف برای مردم مهیا شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.