×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بیمه تمام خطر پیمانکاران چیست؟

بیمه تمام خطر پیمانکاران با جبران خسارت های جانی در اثر حادثه و در حین اجرای عملیات نصب، مونتاژ یا دمونتاژ انواع ماشین آلات صنعتی و بسیار از انواع خطرهای دیگری که ممکن است در یک کارگاه یا کارخانه صنعتی رخ دهد، از جمله پرکابرد ترین خدمات بیمه مسئولیت است. اگر پیمانکار یا صاحب مشاغل صنعتی هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به سوال بیمه تمام خطر پیمانکاران چیست پاسخ دهیم و با پوشش های آن آشنا شویم.

آشنایی با بیمه تمام خطر پیمانکاران، یکی از بخش های اصلی بیمه مهندسی
بیمه مهندسی یکی از خدمات گسترده بیمه آسماری است که بر اساس شرایط بین المللی و به صورت تمام خطر صدار می‌شود. بیمه تمام خطر پیمانکاران یا Contractor’s All Risk یکی از انواع بیمه نامه های مهندس برای پروژه های در حال احداث است. این بیمه نامه خسارت های مالی و جانی اثر حادثه و در حین اجرای عملیات نصب، مونتاژ یا دمونتاژ انواع ماشین آلات و تجهیزات و نیز نصب هرگونه سازه با اسکلت فلزی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ صنعتی، کارخانجات، صنایع خودروسازی، شیمیایی، فولاد، غذایی، چوب و کاغذ، چرم، کاشی سازی، صنایع وابسته به کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهد.

همچنین خسارت های مالی و جانی که در سیستم‌های مخابراتی، ابزارهای دقیق آزمایشگاهی، نیروگاه‌ها، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، پروژه‌های انتقال گاز یا نفت و نیز خطوط انتقال نیرو روی می‌دهد را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. از این رو تهیه آن اهمیت زیادی برای پیمانکاران و مقاطعه کاران دارد. بسیاری از پیمانکاران در کنار استفاده از بیمه تکمیلی گروهی از بیمه تمام خطر نیز استفاده می کنند.

بیمه تمام خطر پیمانکاران
چه کسانی باید از بیمه تمام خطر پیمانکاران استفاده کنند؟
به طور کلیه همه پیمانکارانی که دارای فعالیت های صنعتی هستند می توانند از بیمه تمام خطر پیمانکاران استفاده کنند. به طور کلی مخاطبین اصلی این بیمه نامه را می توان پیمانکاران رشته های زیر دانست

پیمانکاران ساختمانی
پیمانکاران آبی (پیمانکاران بندها، سدها، مخازن آب و …)
پیمان کاران حمل و نقل
پیمانکاران کاوش زمین (اکتشاف، حفاری، استخراج و …)
پیمانکاران کشاورزی (جنگل کاری، درخت کاری، آبیاری و …)
پیمانکاران می توانند علاوه بر خرید بهترین بیمه تکمیلی از بیمه آسماری، بیمه تمام خطر پیامانکاران را با قیمتی مناسب و بالاترین سقف پوششی از بیمه آسماری خریداری نمایند.

بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR) یا مقاطعه کاران
بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR) یا مقاطعه کاران چیست؟
بیمه تمام خطر مقاطعه کاران به منظور پوشش کامل بیمه‌گذار در مقابل زیان‌های مالی ناشی از خسارت‌های طبیعی و غیرطبیعی و غیر قابل پیش‌بینی وارده به عملیات اجرائی پروژه‌های عمرانی، در طول مدت ساخت، طراحی شده است.

علاوه بر عملیات ساختمانی، عملیات نصب تجهیزات مورد نیاز، سوار کردن (مونتاژ) دستگاه‌ها و ماشین آلات به شرط آنکه ارزش آن‌ها معمولاً از ۲۰ درصد کل مبلغ عملیات ساختمانی بیشتر نباشد، نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.

پروژه های تحت پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران
چه پروژه هایی تحت پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران قرار می گیرد؟
برخی از پروژه‌های در حال ساخت که می‌توانند در این بیمه‌نامه تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند به شرح زیر است:

ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری
انواع سدها و یا سازه‌های انتقال آب
انواع تونل
راه‌ها
فرودگاه‌‌ها
اسکله‌ها و موارد مشابه
مترو
عملیات لوله گذاری و آبرسانی، زهکشی و فاصلاب شهری
حفر چاه
پیمانکارانی که در چنین پروژه هایی در مناطق آزاد فعالیت می کنند می توانند بیمه بدنه خود را نیز از آسماری تهیه نمایند. بیمه بدنه آسماری مختص به مناطق آزاد است و خدمات ویژه ای برای این مناطق ویژه اقتصادی در نظر گرفته است.

خطرات تحت پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران در بیمه مهندسی
این بیمه‌نامه تمامی خطرات طبیعی و غیر طبیعی و به طور کلی هر خطری را که صراحتاً استثناء نشده، تحت پوشش قرار می‌دهد. ممکن است بیمه‌گذار با توجه به شرایط حاکم بر پروژه، پوشش برای برخی از خطرها را درخواست و برخی دیگر را درخواست ننماید، که در‌ این صورت بیمه تمام خطر پیمانکاران از حالت تمام خطر خارج شده و به بیمه‌نامه “با خطرات ذکر شده” تبدیل می‌گردد. بدیهی است در این حالت بیمه‌گذار ممکن است حق بیمه کمتری را بپردازد، ولیکن به سبب ناشناخته بودن ماهیت حوادث طبیعی و غیر طبیعی، ترجیح داده می‌شود بیمه‌نامه، تمام خطر تهیه گردد.

در این بیمه نامه خسارت‌های مالی وارده به پروژه و تاسیسات، مانند مبلغ پیمان، مصالح تهیه شده توسط کارفرما، تجهیزات ساختمانی، ماشین آلات ساختمانی، اموال مجاور، برداشت ضایعات و تعدیل از جمله مهم‌ترین موارد تحت پوشش هستند. علاوه براین خسارت‌های جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث ناشی از تقصیر و مسئولیت بیمه گذار نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد.

چه خطراتی تحت پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران نیست؟
استثنائات زیر تحت پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران قرار نمی گیرد و شرکت بیمه در قبال آن ها مسئولیتی برای برای پرداخت حق بیمه نخواهد داشت.

هزینه‌های تعمیر و تعویض یا رفع ناقصی کار یا مصالح ساختمانی که مربوط به مصالح معیوب و یا انجام غیر اصولی باشد که موجب آسیب یا از بین رفتن سرمایه باشد تحت پوشش نخواهند بود.
خسارت‌های غیر مستقیمی که به هر صورت از جمله جرایم قراردادی، خسارت های ناشی از تاخیر در انجام کار و عدم اجرای قرارداد یا از دست دادن آن باشد.
فرسودگی، خوردگی، فساد در اثر مواد شیمیایی، زنگ زدگی و خرابی که که علت آن شرایط عادی جوی باشد
شکستگی‌های مکانیکی یا الکتریکی و اختلال در کار تاسیسات و ماشین آلات و تجهیزات کارگاه باشد.
اتلاف یا آسیب وارد به وسایل نقلیه مجاز برای عبور و مرور
خسارت‌های مربوط به از بین رفتن یا آسیب وارد به پرونده‌­ها، نقشه­‌ها، صورتحساب‌ها، فاکتورها، پول‌های رایج، تمبرها، اسناد، برات و سفته، اسکناس، اوراق بهادار و چک‌ها
وارد شدن آسیب به وسایل نقلیه مجاز برای عبور و مرور در جاده­‌های عمومی یا وسایل موتوری آبی یا هوایی در زمان حمل
مدت زمان بیمه تمام خطر پیمانکاران چقدر است؟
با توجه به شرایط اجرای این پروژه‌ها، مدت این بیمه نامه بر اساس درخواست بیمه گذار از زمان تخلیه مصالح در محل اجرای پروژه شروع و تا اتمام آن و تحویل پروژه به کارفرما ادامه داد. علاوه بر آن، دوره نگهداری، از زمان تحویل موقت تا تحویل دائم نیز مطابق پیمان می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد.

شرایط استفاده از بیمه مسئولیت تمام خطر پیمانکاران
استفاده از بیمه مسئولیت تمام خطر پیمانکاران چه شرایطی دارد؟
برای استفاده از بیمه مسئولیت تمام خطر پیمانکاران باید شرایط عمومی را رعایت کنید که شامل موارد زیر می شود:

مسئولیت شرکت بیمه گر در زمینه پرداخت انواع خسارت مشروط به رعایت قوانین درج شده در بیمه نامه می‌باشد. از این رو بیمه گذار موظف است که به همه سوالات درج شده در فرم پیشنهاد بیمه نامه پاسخ درست و صحیح داده باشد.
بیمه گذار موظف است که بر اساس جدولی مشخصات تمامی سرمایه خود را به اطلاع شرکت بیمه‌گر برساند.
رعایت اصول ایمنی در طول مدت بیمه نامه در جهت جلوگیری از آسیب به اموال و یا اشخاص ثالث و همچنین توصیه های ایمنی کارخانه سازنده باید توسط بیمه گذار رعایت شود
کارشناسان شرکت بیمه گر می توانند قبل از صدور بیمه نامه پیمانکاران و همچنین در مدت بیمه نامه بازدید‌های دوره‌ای از محل بیمه شده داشته باشند و بیمه گذار موظف است که اطلاعات ضروری برای ارزیابی خطر را به اطلاع کارشناس شرکت بیمه برساند.
فرانشیز هر خسارت با توحه به جدول ارائه شده در زمان خرید بیمه نامه باید توسط بیمه گذرا پرداخت شود
بیمه آسماری ارائه دهنده بهترین خدمات بیمه تمام خطر پیمانکاران
بیمه تمام خطر پیمانکاران با پوشش خطرات جانی و مالی که در پروژه های در حال ساخت ممکن است رخ دهد، بسیاری از هزینه ها را جبران می کنند. از این رو، این نوع از بیمه مسئولیت و مهندسی به یک نیاز اساسی برای تمامی پیمانکاران تبدیل شده است. شما می توانید با استفاده از خدمات بیمه مسئولیت و مهندسی بیمه آسماری، از بهترین بیمه تمام خطر پیمانکاران در ایران بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است تا با شماره ۰۲۱۴۳۴۱۷ تماس حاصل کنید.