×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بورس چشم انتظار کنترل نرخ بهره بین بانکی

در دادوستدهای امروز ۴ مرداد ۱۴۰۱ بورس تهران ، شاهد تداوم خروج پول از بازار و ورود آن به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. در معاملات امروزبیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا ، نمادهای فارس و فملی اختصاص داشت .

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی شرکت تامین سرمایه تمدن ، امروز شاخص کل و شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران با نگاه وزنی – ارزشی ۷ صدم درصد کاهش یافت، این دو شاخص با معیار هموزن ۷۲ صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور یک دهم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲۲ صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۱۱ صدم درصد رشد کرد.

در جریان معاملات امروز ، شاخص هم‌وزن کاهش ۲۸۳۴ واحدی به رقم ۳۸۸هزار و ۲۸۸ واحد رسید؛ شاخص کل بورس تهران نیز با کاهش ۹۷۴ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحد رسید.

در بازار امروز ۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ نماد های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۶۴۳ واحد، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۵۷۸ واحد، شرکت پتروشیمی نوری با ۴۰۷واحد، شرکت پالایش نفت اصفهان با ۳۹۹واحد و شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۲۴۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت ودر در مقابل، شرکت ملی صنایع مس ایران با یک هزار و ۲۶۲ واحد، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با ۲۰۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۱۸۷ واحد، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ۱۵۸ واحد و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با ۱۴۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل داشتند.

از نکات حائز اهمیت امروز بورس تهران خودرویی ها بودند که در جریان معاملات با ۳۲ هزار و ۵۷۷ معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۸میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی قرار گرفت .

افزایش نرخ بهره بین بانکی منجر به خروج پول حقیقی ها از بازار شده است، طی دیداری که رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس داشتند .مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداردر این باره اظهار داشت: «قرار بر این شد که در خصوص نرخ بهره بین بانکی، موضوع مدیریت شود و با توجه به اثراتی که بر بازار سرمایه و کلیت اقتصاد دارد، این موضوع مدیریت و روند صعودی آن متوقف شود و روند کاهنده‌ای پیدا کند.»

رییس کل بانک مرکزی طی این نشست عنوان کرد : «دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی است، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است».علی صالح‌آبادی با بیان اینکه روند کاهشی نرخ بهره‌بین‌بانکی به زودی آغاز خواهد شد، گفت:« صنعت بانکداری که در بورس نیز فعال است با مشکلاتی همراه است. نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانک‌ها است که در شرایط تورمی اجتناب‌ناپذیر بوده. کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیشتر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود.»

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: «تسهیل در صدور مجوز صندوق‌های وابسته به بانک‌ها در دستورکار کمیته مشترک بانک مرکزی و بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.وی ادامه داد: اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت.»

در حوزه اقتصاد بین الملل نیز همچنان بازارهای جهانی چشم انتظار جلسه فدرال رزرو در مورد نرخ بهره می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.