×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بهترین روش درس خواندن برای کنکور ۱۴۰۱

برای اینکه بتوانید در کنکور موفق باشید، عوامل بسیاری در آن اثرگذار هستند. عواملی که می‌توانند آینده شما را دستخوش تغییرات بسیاری کنند. این عوامل مختلف، در اندازه اثرگذاری متفاوت هستند. برخی از آن‌ها بسیار پررنگ هستند و برخی دیگر کمرنگ‌تر. برخی قابل کنترل هستند و برخی دیگر نه. برای آن‌که به موفقیت رسید لازم است تا تمامی این عوامل را شناخت و به آن‌ها رسیدگی کرد. اما اولویت با عواملی است که هم قابل کنترل هستند و هم نقش بزرگ و پررنگی در تعیین سرنوشت کنکور دارند. یکی از مهم‌ترین این عوامل، روش درس خواندن است. روش‌های بسیاری برای درس خواندن وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها کنکور بهتری را تجربه کرد و احتمال موفقیت را در کنکور افزایش داد. در ادامه این مقاله سعی بر آن است تا شما را با این روش‌ها آشنا کنیم. در صورتی که خود درگیر کنکور هستید یا در نزدیکان خود، کنکوری دارید، از این مقاله استفاده کنید و کنکور را به بهترین شکل ممکن به پیش ببرید. امید است پس از خواندن این مقاله بتوانید درس خواندن بهتر و استفاده کامل‌تری از انواع کتاب کنکور خود داشته باشید! 

تکنیک‌های برای داشتن کنکور بهتر 

پیش از آن که به سراغ تکنیک‌های کنکوری برویم، لازم است تا یک نکته را به خاطر بسپاریم. درس خواندن برای کنکور با دیگر آزمون‌هایی که تا به‌حال داده‌ایم کمی متفاوت است. زیرا کنکور شرایط متفاوت‌تری را نسبت به دیگر آژمون‌ها دارد. شما قرار است در آزمون کنکور، در مدت زمان کوتاهی، حجم بسیار زیادی از اطلاعاتی که طی چندسال آموخته‌اید را استفاده کنید. زمان کم نسبت به حجم زیاد تفاوتی است که این آزمون را از دیگر آزمون‌هایی که تا به حال درگیر آن بوده‌ایم متفاوت می‌کند. به همین دلیل کنکور خوب، نیازمند یادگیری تکنیک‌های خاصی است! تکنیک‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم. 

۱- ستفاده از کتاب‌ کنکوری مناسب 

هرساله تعداد بسیار زیادی کتاب به انواع کتاب کنکوری اضافه می‌شود. کتاب‌هایی که در بین آن‌ها گزینه‌های بسیار خوب و بدی با هم وجود دارند. در صورتی که قرار است داوطلب کنکور ۱۴۰۱ باشید، به این نکته بیش از پیش توجه داشته باشید.

این تنوع در بین کتاب ‌های کنکور تجربی بیشتر از سایر رشته‌ها است زیرا در این رشته داوطلبان بیشتری شرکت دارند. در صورتی که به دنبال خرید کتاب هستید، لازم است تا از تجربه دیگران استفاده کنید و بهترین کتاب‌های موجود در بازار را به عنوان کتاب کنکور خود انتخاب نمایید. 

۲- برنامه‌ریزی دقیق برای منابع مختلف 

بعد از تهیه و خریداری انواع کتاب‌های کنکوری مناسب، نوبت آن است تا از تمام این کتاب‌ها استفاده کنید! از آن‌جایی که کنکور آزمونی است که در مدت زمان کوتاه باید منابع بسیاری را بر روی کاغذ بیاورید، لازم است تا برای مطالعه کردن منابع آن، برنامه‌ریزی دقیق را داشته باشید. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکات برای آزمون‌هایی است که حجم زیادی دارند. برای این آزمون‌ها، شما دیگر نمی‌توانید مانند گذشته در یک روز و دو روز منبع امتحان را جمع کنید و نمره دلخواهی را بگیرید. اگر می‌خواهید در این آزمون موفق باشید، لازم است تا برای استفاده از انواع کتاب کنکوری که خریده‌اید، برنامه لازم را داشته باشید.

۳- مطالعه جزئی و با دقت لازم 

حال که شما هم کتاب کنکوری مناسب را تهیه کردید و هم برنامه‌ریزی مناسبی را برای خود دارید، لازم است تا مطالعه را شروع کنید. البته باید به یاد داشته باشید، حجم زیاد منابع مانع آن می‌شود تا بتوانید تمام منابع را بارها بارها دور کنید. پس لازم است تا منابع را به دقت مطالعه کنید. مطالعه با دقت منابع و کتاب‌هایی که دارید، نیازمند آن است که خوب به جزئیات کتاب‌ها بپردازید. این جزئیات را ندیده نگیرید و سرسری از کنار هیچ یک از کلمات و مطالب کتاب رد نشوید! 

۴- خلاصه نویسی برای دوره کردن 

همان‌طور که گفتیم، به دلیل حجم بالای منابع شما توانایی چندبار خواندن انواع مختلف کتاب کنکور خود را ندارید. البته این کار نیز بدون راه‌حل نیست! اگر می‌خواهید گاهی به منابع قبلی باز گردید و از آن‌ها استفاده کنید اما وقت زیادی را از شما می‌گرد، خلاصه نویسی راهکار مناسبی است. با خلاصه نویسی کردن مطالب کتاب کنکور خود، به راحتی به تمام مطالب مهم دسترسی دارید. ضمنا این کار مرور کردن را نیز برای شما بسیار راحت می‌کند. برای خلاصه نویسی کردن می‌توانید از دفترچه‌ای مخصوص استفاده کنید. البته برخی با یادداشت نویسی در کتاب‌های خود راحت‌تر هستند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، از فضاهای سفید موجود در کتاب‌هایی که زیاد استفاده می‌کنید، بهره ببرید. 

۵- مرور منابع اصلی 

حالا که خلاصه نویسی را انجام دادید، لازم است تا از خلاصه نویسی‌های خود استفاده کنید. استفاده از خلاصه نویسی را می‌توانید در تایم‌های پرت و از دست رفته‌تان انجام دهید. زمان‌هایی که منتظر معلم هستید، در اتوبوس یا در حال پیاده‌روی، در مطب دکتر و هرجای دیگری که نمی‌توانید کتاب‌ کنکور همراه خود داشته باشید!

اگر کنکوری باشید و این مقاله را خواندید، یک قدم از کنکوری‌های اطراف خود جلوتر هستید! حال شما استفاده درست از منابع و کتاب کنکور خود را یاد گرفتید و می‌دانید که به چه شکلی بازدهی خود را بیشتر کنید. رسیدن به رتبه خوب کنکور کار سخت و دشواری نیست! اگر صحبت‌های رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته را شنیده باشید، آن‌ها افراد عجیب و غریبی نبودند و شبیه دیگران بودند. آن‌ها فقط روش‌های دقیق‌تر و باکیفیت‌تری را برای درس خواندن خود داشتند و با این روش‌ها از مطالعه خود بیشتری بهره را می‌بردند. روش‌هایی که در این مقاله سعی کردیم برای شما بازگو کنیم. امید است با خواندن این مقاله بتوانید این روش‌ها را یاد گرفته و از آن‌ها در مسیر رسیدن به رتبه بهتر در کنکور خود استفاده کنید.