×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مهدی اکبریان، معاون اداری مالی شعبه تربت حیدریه
به مناسبت گرامیداشت یاد ونام شهیدان رجائی وباهنر وپاسداشت روز “کارمند” ونظر به نقش مهم وکلیدی نیروی انسانی در هر سازمانی ،در این نوشتار بر آنم تا سازمانها را به مراعات مواردی که نه تنها در ایجاد رضایت وانگیزه بخشی به کارمندان موثر هستند بلکه نهایتا تحقق اهداف عالیه سازمان را رقم می زنند ،بپردازم. 
مدیران سازمان برای آنکه روحیه تلاش ،انگیزه به کار  ومیل به توفیق را در کارکنان خود ایجاد ، حفظ وارتقاء بخشند باید در اعمال ، کردار ورفتار خود نکاتی را که کارمندان همیشه آنها را رصد می کنند ، مد نظر داشته باشند تا بتوانند ضمن تامین انها ، مقدمات تحقق اهداف سازمان را مهیا نمایند .برخی از این نکات که به زعم نگارنده مهمتر می نمایند عبارتند از :
۱- برابری : یعنی اینکه کارمندان درک کنند که با آنان عادلانه وبصورت برابر در همه زمینه ها اعم از مادی (حقوق و مزایا ، پاداش )وارتقا وانتصابات و… رفتار می شود .آنها انتظار دارند نه تنها در داخل سازمان شرایط منصفانه برقرار باشد بلکه به مقایسه شرایط خود با کارکنان سایر دستگاهها وسازمانها می پردازند.
۲- موفقیت : منظور آنست که کارمندان از اینکه در تحقق هدف سازمان سهیم هستند ومی توانند آن را یاری  نمایند ، احساس رضایت وافتخار داشته وتوفیق سازمان را توفیق خود قلمداد می نمایند لذا مدیران باید  به آنهایی که نه تنها در زمینه های فردی مثل کسب مهارت های عمومی وتخصصی ویا آزمونهای داخلی سازمان موفق بوده اند بذل عنایت داشته باشند بلکه آنهایی را که در اجرای فرایندهای اجرایی سازمان وارائه خدمت به جامعه هدف  از طریق به روز نمودن دانش سازمانی خود از هیچ کوششی فروگذار نیستند ، شناسایی نموده وزمینه توفیق متقابل آنها را در زمینه پیشرفت سازمانی فراهم آورند.
۳- مروت ودوستی : از آنجا که قسمت اعظمی از عمر انسان عصر حاضر در چارچوب زندگی حرفه ای ودر چنبره سازمان سپری می شود ، طبیعی است که آنها تلاش می نمایند تا در چنین محیطی با برقراری روابط دوستانه ، فضایی مبتنی بر برادری وصمیمیت ایجاد نمایند.
سیاستها واستراتژ های سازمانها بر اینست که با بهبود کیفیت کالاها /خدمات خود افراد بیشتری را به سوی سازمان خود جذب نمایند و در این راه میطلبد مدیران شرایطی را مهیا کنند تا اهداف فوق الذکر برای کارکنان تامین گردد چرا که نقصان وکاستی در هر یک از موارد پیشگفت ضمن انکه انگیزه وتوان نیروی انسانی را مخدوش می کند بلکه ممکن است چهره ای نامانوس ، متفرق ومشوش از سازمان نزد افکار عمومی ترسیم نماید. لذا برای کارکنان ، بعنوان کلیدی ترین منبع و دارایی سازمان که نقش بسزایی در جلب رضایت شهروندان دارند ، درک این مهم یعنی التزام مدیران به مراعات نگرش های کارکنان ومطالبات آنان ، در عمل مدیران باید منعکس شده ومشهود باشد . در این راستا استراتژیهای منابع انسانی در سازمان باید چنان وضع گردند که اعمال ، کردار ونقش پرسنل در همه سطوح دیده شده وبا تجلیل از دغدغه مندان وشایستگان در چارچوبی مدون و در راستای اهداف سازمان ، زمینه بهبود عملکرد سازمانی فراهم آید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.