×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برای جلوگیری از خام فروشی اساسنامه وزارت صمت باید اصلاح شود

علی آبادی در جلسه رای اعتماد گفت: برای جلوگیری از خام فروشی باید اسناد بالادستی و اساسنامه وزارت صمت مطالعه شود تا این معضل برطرف شود.

به گزارش کیوسک خبر، عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیان برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت تولید را با ۸ استراتژی قرار است پیش ببریم که نخستین استراتژی «تمرکز و تاکید بر توسعه صنعت صادرات محور» است.

وی افزود: دومین مساله «توسعه زیرساخت‌ها کشور» است. ما باید به سمت ساختار ژئواکونومی برویم بنابراین نخست باید روی بازار منطقه از جمله روسیه، عراق، پاکستان و…. تمرکز کنیم و با این کشورها ارتباطات اقتصادی صنعتی بر قرار کنیم تا بتوانیم به وسیله محصولاتی که مزیت نسبی داریم درآمدزایی داشته باشیم. کشور در محصولاتی مانند خودرو، گندم و…. مزیت نسبی دارد و به راحتی می‌توان با کشورهای همسایه و منطقه همکاری اقتصادی داشت. اگر این تعامل وجود نداشته باشد نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بازآفرینی در صنعت معدن است. یکی از راهبردهای کشور، کاهش تصدی گری دولت است. بنابراین تا جایی که عقلانی و منطقی است باید دولت با کاهش تصدی گری فضا را برای صنعت تسهیل کند.

علی آبادی در ادامه استراتژی‌های خود در حوزه صنعت، معدن و تجارت به موضوع «زنجیره ارزش تولید» اشاره کرد و گفت: پس از گذشت بیش از ۴ دهه همچنان در حوزه صنعت و معدن کشور خام فروشی می‌کند در حالی که باید محصولات با ارزش افزوده تولید و صادر شوند. بنابراین یکی از برنامه‌های راهبردی ما تاکید و توجه ویژه به این بخش خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت «حمایت از نوآوری و ارتقا فناوری با تمرکز به فناوری دیجیتال» از دیگر استراتژی‌های تدوین شده وزیر آینده صمت اعلام کرد و گفت: در حالی که جهان در حال عبور از انقلاب چهارم و هوش مصنوعی است و ورود به انقلاب پنجم صنعتی ما درگیر تولید خودروهای برقی هستیم.

وی افزود: خودروهای آینده، دیگر خودران ها نخواهند بود و توجه به این موضوع در اقتصاد بسیار مهم است تا در برنامه ریزی برای صنایع از جمله صنعت خودرو درست سیاست گذاری شود.

علی آبادی در ادامه به «ابزار مالی» و تأمین نقدینگی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت موضوع تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید است. پروژه‌های زیادی را مدیریت کردم و خوب می دانم یکی از دلایل طولانی شدن این طرح‌ها عدم تأمین مالی به موقع بوده است. همین امر منجر به افزایش قیمت‌ها شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

او گفت: تأمین نقدینگی فقط از بودجه دولتی نباید باشد و می‌توان با استفاده از سرمایه‌های خرد مردم نیز استفاده کرد.

علی آبادی در ادامه «تجمیع شرکت‌های کوچک» را از دیگر برنامه‌های خود دانست و گفت: در حال حاضر مجموعه‌های کوچک زیادی در شهرک‌های صنعتی حضور دارند که فعال نیستند. در این باره نباید اصرار به راه اندازی آنها داشت زیرا بخشی از آنها مزیت نداشته و باید متناسب با ظرفیت منطقه حوزه فعالیت شأن تغییر کند. همچنین با ادغام و تجمیع این شرکت‌های کوچک باید مجموعه‌های بزرگ و مادر را راه اندازی کرد که ریسک پذیری بالایی دارند.

وی ادامه داد: چالش «قیمت گذاری» موضوع دیگری است که نیاز به رسیدگی دارد.

علی آبادی با اشاره به حوزه تجارت هم عنوان کرد: نخستین موضوع در این بحث این است که تمام نهادها باید در یک سیستم واحد و هماهنگ با یکدیگر فعالیت داشته باشند. در غیر این صورت موفق نخواهیم بود. نیاز است در یک حکمرانی واحد مدیریت تجاری صورت گیرد.

وی در حوزه اصلاح ساختار هم اظهار کرد: بارها صحبت از اصلاح ساختار شده است. این اصلاح نباید عرضی توسعه پیدا کند. نخست باید واکاوی شود و یک بار برای همیشه این اصلاح ساختار به درستی انجام شود تا محور برنامه‌های بعدی باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: امروز کشور صادرکننده محصولات راهبردی مانند توربین‌های گازی است این ظرفیت برای صادرات محصولات غیرنفتی و مهم وجود دارد و در این حوزه همیشه از خود انتقاد کرده ایم اما نتوانسته ایم موفق عمل کنیم. باید با جذب سرمایه خارجی و با بهره گیری از توان داخلی در این حوزه فعال‌تر عمل کنیم.

علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صمت در صحن مجلس گفت: در بخش خودرو نیازمند طرح جامع هستیم و راههای هوشمندانه ای برای خودرو وجود دارد. صادرات خودرو با تولید مشترک خودرو امکان پذیر خواهد بود برای تولید مشترک خودرو نیز برنامه‌های جامع وجود دارد.

وی در ادامه افزود: نیروی انسانی ارزنده ترین سرمایه است که باید جلوی خروج این نیروی انسانی را گرفت و جذب نخبه انجام داد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، وزیر پیشنهادی صمت در ادامه بیان کرد: موضوع بعدی خام فروشی ا ست که باید اسناد بالادستی و اساسنامه وزارت صمت مطالعه شود تا برای حل مشکل خام فروشی برنامه ریزی شود.

علی آبادی درخصوص چالش آب و برق صنایع نیز گفت: یکی از مهمترین چالش‌های این روزها آب و برق است که صنایع با مشارکت نیروگاه‌ها این چالش را برطرف خواهند کرد از سوی دیگر استفاده از پساب‌ها نیز می‌تواند راهکار دیگری برای حل این مشکل باشد که در حال حاضر در ذوب آهن این اتفاق رخ داده است. صنایع با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نیز می‌توانند مشکلات خود را برطرف سازند.

وی در ادامه افزود: با محرومیت زدایی و افزایش تولید می‌توان صنایع را نجات داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.