×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

دومین واحد بخار نیروگاه‌ سیکل‌ترکیبی عسلویه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

کیوسک خبر ـ عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در مراسم افتتاح این پروژه که با حضور عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی برگزار می‌شد، گفت: دو واحد نخست نیروگاه MAP2B شده است و دو واحد دیگر باید به زودی تبدیل شود. به این ترتیب هر کدام افزایش توان پیدا خواهند کرد. واحد پنج و شش واحد ورژن پنج هستند که باید به MAP2B تبدیل شوند و حداقل حدود ۱۰۰ مگاوات از محل اپگریدینگ اضافه خواهد شد. امیدواریم واحد سوم هم به زودی سنکرون شود.
وی یکی از چالش‌های این نیروگاه را نداشتن وام صندوق توسعه ملی و سرمایه گذار خصوصی دانست و افزود: توربین، ژنراتور و ACC از جمله تجهیزات اصلی این نیروگاه و جزو تجهیزات داخلی و بومی است.

عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا گفت: نیروگاه عسلویه در حال حاضر با برخورداری از شش واحد گازی و دو واحد بخار به ظرفیت یک‌هزار و ۳۳۳ مگاوات در حال فعالیت است که با تکمیل واحدهای بخار این مجموعه، ظرفیت کل نیروگاه به ۱۴۹۳ مگاوات افزایش خواهد یافت.
پیشاهنگ نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه افتتاح این پروژه باعث افزایش ظرفیت شبکه تولید نیروی برق کشور خواهد شد، اظهار کرد: سوخت اصلی این نیروگاه گاز، سوخت پشتیبان آن نفت گاز و سطح ولتاژ پست بلافصل نیروگاه مذکور ۴۰۰ کیلوولت از نوعAIS بوده و سیستم خنک‌کن آن خشک و از نوع ACC با کمترین میزان آب مورد نیاز است.
وی ادامه داد: افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، کاهش آلایندگی زیست‌محیطی و همچنین رشد راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی از جمله اهداف احداث بخش بخار این نیروگاه است. احداث واحدهای بخار این مجموعه نیروگاهی ضمن صرفه‌جویی ۲۸۲ میلیون متر مکعب در سال برای هر واحد بخار نیروگاه و صرفه‌جویی مجموعا ۸۴۶ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در سال برای کل نیروگاه، منجر به افزایش راندمان نیروگاه به حدود ۵۰ درصد خواهد شد.
پیشاهنگ با اشاره به اینکه تبدیل واحد گازی به سیکل‌ترکیبی موجب افزایش ظرفیت تولید برق بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی می‌شود، افزود: این امر علاوه بر مزایای اقتصادی صرفه‌جویی در مصرف سوخت به ازای برق تولیدی، مزایای زیست‌محیطی ناشی از کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای، افزایش NOX و COX را در پی دارد و باعث صیانت از منابع انرژی و سوخت و نهایتا هدر رفت ثروت ملی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در فرایند ساخت دومین واحد بخار این نیروگاه را حدود ۱۳۰ میلیون یورو برشمرد و گفت: این پروژه در قالب قرارداد بیع‌متقابل میان شرکت برق حرارتی به نمایندگی از دولت و گروه مپنا به نمایندگی بخش خصوصی منعقد شده است. براساس این نوع قرارداد سرمایه مورد نیاز توسط گروه مپنا تامین شده و نحوه بازگشت سرمایه پس از تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی و اندازه‌گیری میزان سوخت صرفه‌جویی شده ناشی از ترکیبی شدن بلوک نیروگاهی به سرمایه‌گذار بازگشت داده می‌شود.
شایان ذکر است نیروگاه سیکل‌ترکیبی عسلویه در کیلومتر ۲۵ جاده عسلویه به پارسیان استان بوشهر واقع شده و در دوره ساخت این پروژه ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار در این نیروگاه شده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.