×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

برنامه ساخت میلیون ها واحد مسکونی از جمله برنامه های رئیسی بوده و تقدیر ویژه رئیس جمهور از بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن در آخرین نشست شورای عالی مسکن نشان داد بانک مسکن همچنان در پروژه های ملی و خانه دار کردن تک تک مردم پیشگام و سرآمد در سیستم بانکی است. حال سوال این است چرا بانک مسکن همواره یک گام جلوتر از سایر بانک ها حرکت می کند؟

بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها مکلف هستند در سال اول(سال ۱۴۰۱) به حوزه مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات منظور کنند اما عدم همکاری برخی بانک ها بارها و بارها رئیس جمهور را بر آن داشت تا تذکرات مهمی ارائه دهد. این نارضایتی از برخی بانک ها در ارائه تسهیلات ادامه داشته و در تازه ترین اقدام در نشست شورای عالی مسکن از سوی آیت الله رئیسی مطرح شد که چرا «برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌ سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند».

اظهارات رئیس جمهور در این نشست دو روی متفاوت نسبت به سیستم بانکی داشت که بخش اول آن نارضایتی از برخی بانک ها در اعطای تسهیلات به حوزه مسکن و بخش دوم اظهار رضایت از عملکرد بانک مسکن در برخورد با نهضت ملی مسکن بود.
رئیس جمهور به این رهنمون ها اکتفا نکرد و از هیات ویژه‌ای که متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی است خواست که راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر کنند.

افزون بر این دکتر «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مجمع عادی سالانه بانک مسکن، این بانک را فراتر از یک بانک توسعه‌ای و تخصصی در نظام بانکی کشور خواند و نقش آن را در حوزه تامین مالی ساخت وساز مسکن ویژه و خاص توصیف کرد که می‌تواند در این بخش به عنوان تنظیم‌کننده نظام بانکی کشور عمل کند.

این که بانک مسکن طی سالیان گذشته همواره بر خانه دار کردن مردم به ویژه اقشار متوسط و جوانان سرآمد بوده و همواره در اعطای تسهیلات به بخش مسکن و طرح های ملی پیشرو در نظام بانکی است بر کسی پوشیده نیست، بنابراین تقدیر ویژه رئیس جمهور نشان داد که تلاش ها دیده می شوند و کار ویژه نیازمند تقدیر ویژه است. چرا که این بانک توانسته به تعهدات مربوط به سال اول خود در مورد طرح نهضت ملی مسکن ۱۰۰ درصد جامه عمل بپوشاند.

تازه ترین آمار پرداخت تسهیلات به پروژه مسکن ملی را اگر واکاوی کنیم متوجه خواهیم شد که بانک مسکن در ۳۱ استان کشور و حتی در مناطق کم برخوردار نیز همانند سایر شهرها و مراکز استان ها به خوبی عمل کرده است.
آمارها و خلاصه وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گواه این ادعا است که بانک مسکن در ۳۱ استان کشور تا نوزدهم مهر ماه جاری ۱.۰۲۷.۰۰۰ میلیارد ریال انعقاد قرارداد صورت داده است و در قالب ۳۶ هزار و ۶۴۶پروژه برای ساخت ۲۷۴هزار و ۶۰۲واحد مسکونی از محل منابع بانک مسکن ۵۳۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

حال چرا بانک مسکن همواره یک گام جلوتر از سایر بانک ها حرکت می کند؟ بانک مسکن بانک تخصصی در حوزه مسکن (که اتفاقا مسئولیت های اجتماعی را نیز به خوبی بر عهده دارد) سالیانه عمده ظرفیت تسهیلات دهی خود را به حوزه مسکن اختصاص می دهد و نکته ای که همواره مورد اهمیت قرار دارد این است که در سایر حوزه‌های تجاری، اقدامات زیادی انجام نمی‌دهد و همین اقدام می تواند دلیلی محکم بر تمرکز بانک در خانه دار کردن مردم و اعطای تسهیلات باشد.
حال اگر چه بانک‌های تجاری عمده فعالیت خود را در حوزه‌های اقتصادی و تجاری متمرکز کرده اند از اینرو منابع خود را بیشتر در این حوزه‌ها درگیر کرده‌اند و به راحتی نمی‌توانند مشتریان خود را از دست دهند اما این نمی تواند دلیلی شود که بانک‌های تجاری نتوانند به بخش مسکن تسهیلات اعطا کنند.

امید است تلاش های بی وقفه بانک مسکن که از نظرگاه مسئولان هیچگاه به دور نمانده است، اعطای تسهیلات به پروژه نهضت ملی مسکن با همراهی سایر بانک ها به سرعت ادامه یابد تا شاهد خانه دار شدن تک تک متقاضیان و تحقق وعده های دولت سیزدهم باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.