×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
باقری: هدف از مذاکرات وین رفع تحریم های غیرقانونی علیه ایران است

به گزارش کیوسک خبر، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» که بامداد جمعه منتشر شده است، گفت: ایران نیازمند تعهد است که آمریکا دوباره از توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ خارج نشود.

به نوشته گاردین، «علی باقری کنی» افزود که مذاکرات در وین بین ایران و سایر امضاءکنندگان برجام در مورد ابزاری برای تأیید اینکه تحریم‌های آمریکا هم لغو شده و هم تأثیر عملی بر تجارت با ایران داشته باشد، به توافق منجر نشده است.

به گزارش گاردین، باقری تصریح کرد: ما به راستی آزمایی نیاز داریم و این موضوع حل نشده باقی مانده است. این یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده است. این کافی نیست که جوهر روی توافقنامه زده شود.

گاردین همچنین نوشت که باقری در دفاع از موضع خود مبنی بر ضمانت آمریکا برای پایبندی به توافق گفت: این یک توافق است نه یک سیاست. اگر قرارداد صلح بین دو کشور حاصل شود، آن قرارداد اثر قانونی یک معاهده را خواهد داشت. این قانون بین المللی است. هدف این نیست که قوانین داخلی ایالات متحده بر یک توافق بین المللی غلبه داشته باشد. این خلاف قوانین بین المللی است.

باقری همچنین با تکذیب اینکه ایران به منظور تلاش برای توسعه برنامه هسته‌ای خود از ازسرگیری مذاکرات خودداری می‌کند، گفت: طبیعی است که دولت جدید برای آماده کردن موضع مذاکره خود و انجام مذاکرات دوجانبه با طرف‌های دیگر به زمان نیاز دارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان بحث درباره برنامه موشکی و امنیتی ایران در این توافق را رد کرد و گفت: برجام چارچوب مشخصی دارد و به سایر موضوعات مرتبط نیست. ما قرار نیست در مورد توان دفاعی یا امنیت خود مذاکره کنیم.

به نوشته گاردین، باقری با بیان اینکه روابط ایران با سایر کشورها نیاز به نگهبان ندارد، این موضوع را که موضع مذاکره ایران آنقدر سخت است که دستیابی به توافق در وین ممکن نیست، رد کرد و تصریح نمود: ما فقط می‌گوئیم طبق برجام تحریم‌ها باید برداشته شوند. ما یک معامله انجام دادیم و معتقدیم که باید اجرا شود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از گاردین، وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهد مذاکرات وین به نقطه آغاز بازگردد، گفت: آنچه مهم است، این نیست که از کجا شروع کرده ایم بلکه مهم این است که به توافقی برسیم که نتایج عملی برای طرفین داشته باشد. هدف اصلی ما رفع تحریم‌های غیرقانونی است که برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ملت ایران اعمال شده است. هرگونه تحریمی که توسط رئیس جمهور اوباما و رئیس جمهور ترامپ در نقض برجام اعمال شده باید برداشته شود. این توافقی است که طبق برجام تعیین شده است.