×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رویداد «بازی بزرگان»، رویداد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های تحول دیجیتال در صنعت بانکداری ایران، صبح روز سه شنبه ۱۲ دی ماه در استودیو تجربه، توسط گروه داده‌پردازی پارسیان برگزار شد.

در ابتدای رویداد بازی بزرگان، دکتر خداکرمی، عضو هیئت مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به زیرمجموعه‌های داده‌پردازی پارسیان گفت: «در این گروه سعی کردیم کلیه اجزای اکوسیستم، از جمله صندوق، مجموعه‌های حمایتی، استارتاپ استودیو و… را داشته باشیم تا فضا برای نوآوری باز شود.»
وی با اشاره به فعالیت یکساله استودیو تجربه افزود: «توانستیم اولین مجموعه مالیاتی معتمد «سام» را راه‌اندازی کنیم. همچنین به حوزه توکنایز کردن املاک ورود کردیم.»
سپس، مهدی اوجانی، مدیر محصول استودیو تجربه، از مسیر تحول دنیا و انقلاب صنعتی چهارم گفت و اذعان داشت: «صنعت بانکداری، صنعت اثرپذیری نسبت به دیگر صنایع در این تحولات است، چرا که اساس آن با دیتا سر و کار دارد.»
او با اشاره به ابعاد مهمی که بر تحول دیجیتال تاثیرگذارند، اضافه کرد: «به نظر می‌رسد، در تحول دیجیتال، دیجیتالی شدن مهم‌تر است، چرا که متحول شدن از چند بعد بررسی خواهد شد. اما چیزی که مسلم است، این است که برای این اتفاق باید چابک بود.»
بعد از این ارائه، سجاد طرهانی، مدیر توسعه خدمات شرکت کاشف، به ارائه در خصوص امنیت در تحول دیجیتال پرداخت. وی توضیح داد: «در این تحول، داده‌های بیشتری در مقیاس بزرگتری نگهداری می‌شود، همچنین کانال‌های ارتباطی بیشتر و گسترده‌تری استفاده می‌شود، وقتی ابزارها بر بستر اینترنت قرار می‌گیرد، یعنی به محیط ناامن ورود می‌شود، همین موارد باعث می‌شود حملات گسترده صورت بگیرد و اینجا امنیت و مراقبت شکل دیگری به خود می‌گیرد.»
گفتگوی تحول دیجیتال در بازی بزرگان
در انتهای این رویداد، پنل گفتگویی با حضور «مصطفی سرگلزایی» عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران، «مجید احمدی» مدیرعامل همسا، «دکتر فرزانه ابوالفضل» مشاور ارشد تحول دیجیتال هلدینگ داده‌پردازی پارسیان و «محمد صادق آزادانی» رئیس کمیسیون لندتک برگزار شد و مدیریت این پنل بر عهده مهدی اوجانی بود.
سرگلزایی در این پنل گفت: «ما صرفاً به بانکداری الکترونیک ورود کردیم، نه تحول دیجیتال. من فکر می‌کنم شناخت مشتری، شناخت نیاز و طراحی محصول به صورت سنتی بوده و در راستای تحول دیجیتال صورت نگرفته است.»
احمدی با اشاره به شاخص‌های تحول دیجیتال گفت: «توسعه دسترسی به خدمات بانکی را به خوبی پیاده‌سازی کردیم و ابزارهای دیجیتال نیز به خوبی بین مردم نفوذ داشته است. تجربه مشتریان که در دنیا نیز بسیار مطرح است، بحث مهمی است و خیلی نتوانستیم در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشیم.»
ابوالفضل در خصوص رگولاتوری گفت: «رگولاتور نهاد مستقلی از این صنعت نیست. رگولاتور از صنعت، آموزش و داده می‌گیرد و به آن برمی‌گرداند و دستورالعمل‌های نظارتی ارائه می‌دهد، اما یکطرفه نیست. رگولاتور باید متشکل از نخبگان صنعت باشد.»
آزادانی اضافه کرد: «رگولاتور برای ایجاد تعادل می‌آید، اگر این تعادل را به هم می‌زند، به دلیل نبود ارتباط موثر است. همین باعث می‌شود رگولاتور عقب‌تر باشد.»
ابوالفضل افزود: «بانک‌های سنتی باید لایه‌های خود را طوری بچینند که مجموعه‌های بیرونی بتوانند بر آن‌ها نوآوری اعمال کنند. این شرکت‌ها برای کارهای پرریسک و خلاقانه به وجود آمده‌اند که هم‌راستا با سیستم سنتی نبوده و نباید باشند، در برخی موارد مکمل یکدیگرند. به همین دلیل نیاز است بین این لایه‌ها فاصله ایجاد شود.»
احمدی نیز اذعان داشت: «همه صحبت‌ها در تحول دیجیتال در منفعت مردم (کاربر) است. در حوزه دیتا ما مشکلات اساسی داریم که قطعاً با تعارفات معمول قابل حل نیست.»
ابوالفضل نیز اینطور چالش‌های تحول دیجیتال در ایران را جمع‌بندی کرد: «ما سرمایه‌گذاری صحیح بر تکنولوژی و استارتاپ نداریم و دلیل آن ترس از ریسک است و این ترس نیز از عدم شفافیت حاصل می‌شود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.