×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
«ایده» به تنهایی بخش کوچکی از زنجیره ارزش «ایده تا محصول» است

عضو هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: داشتن یک ایده خوب و ناب تنها بخش کوچکی از مسیری است که باید طی شود تا به محصولی موفق برسند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، آیدین عدالت، عضو هیات مدیره‌ی این سازمان در نشست تخصصی جشنواره ایده تا محصول گفت: ضمن بیان این موضوع که «ایده» به تنهایی در زنجیره ارزش «ایده تا محصول» آورده اندکی است، گفت: بسیاری از کارآفرینان نوپا و تیم‌هایی که ایده‌ای برای اجرا دارند، ابتدا کیفیت و احتمال موفقیت آن ایده را از نزدیکان و خانواده خود سوال می‌کنند و بعضا با مهر تایید آنها، با داده‌های ناپخته و غیرعلمی وارد عرصه صنعت می‌شوند و شکست میخورند.

او ادامه داد: کمتر از ۵ درصد ایده‌ها به محصول منجر می‌شود و کمتر از یک درصد از این محصولات به موفقیت پایدار می‌رسند. صاحبان ایده باید متوجه این موضوع باشند که داشتن یک ایده خوب و ناب تنها بخش کوچکی از مسیری است که باید طی شود تا به محصولی موفق برسند.

او با اشاره به اینکه ایده‌ی بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و موفق، «اولین» در حوزه خود نبوده است، بیان کرد: عوامل مهم دیگری از جمله تیم مجری، تحقیقات درست و کافی بازار و مخاطبان، مدل درست درآمدی و ارزش آفرینی و غیره در موفقیت یک ایده موثرند.

عدالت گفت: عمده محصولات موفق در بازار ما در حوزه نرم افزار هستند. یک طراح در حوزه سخت افزار برای هر بار سفارش نمونه تراشه از خارج از کشور هفته‌ها زمان لازم دارد و چند بار رفت و برگشت برای حصول به نسخه نهایی تجهیز سخت افزاری باعث می‌شود تولید یک محصول جدید ماه‌ها به طول انجامد. در مقابل در توسعه نرم افزار، منابع فراوانی به صورت آنلاین در چند دقیقه در دسترس است و فرآیند آزمون و توسعه را بسیار چابکتر می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: با توجه به انتقال اکثر سرویس‌های زیرساخت شبکه و مخابرات از سخت افزار به نرم افزار، اکنون شاهد هستیم که عمدتا در شبکه های مخابراتی سرویس‌های پایه بر روی سرورها اجرا شده و مصرف تجهیزات سخت افزاری با معماری و کارکرد خاص رو به کاهش است.

عدالت با بیان اینکه تولید و توسعه در حوزه سخت افزار و الکترونیک بسیار سرمایه بر است و نوآوری نیز در آن به شدت هزینه دارد، افزود: با توجه به اینکه چند شرکت داخلی در زمینه اختصاصی سازی و تولید تجهیزات پایه سخت افزاری X86 شامل سرور و Appliance در کشور فعال هستند، تمرکز اشخاص و شرکت‌های علاقمند و حاضر در این جشنواره بر روی نرم افزارهایی که با نصب بر روی این سخت افزارها امکان ارایه تجهیز یکپارچه شده را فراهم می‌کنند ارزش افزوده خواهد داشت.

او اضافه کرد: عمده نرم افزارهای پایه شبکه امکان نصب بر روی سرورهای همه منظوره را دارند ولی نصب و یکپارچگی آنها قبل از بهره‌برداری بر روی سخت افزار اختصاصی و یکپارچه سازی توسط تامین کننده دارای مزیت‌هایی است که باعث شده شرکت‌هایی مثل اپل صرفا محصولات خود را به صورت یکپارچه شده سخت افزار و نرم افزار توامان ارایه دهند.

گفتنی است در این رویداد که در خلال «سی‌امین کنفرانس بین المللی برق» و با حمایت «همراه اول» برگزار شد، مطالب متعددی از سوی اهالی صنعت و دانشگاه در خصوص ظرفیت‌های نوآوری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شد.

نمایندگان شرکت همراه اول با ذکر اینکه از سال ۹۸ و با تشکیل واحد تحقیق و توسعه در این شرکت، عزم جدی در حمایت از طرح‌های نوآورانه در این صنعت کرده‌اند،درباره‌ی شرایط حضور اشخاص و شرکت‌های نوپا و دانش بنیان صاحب ایده در این جشنواره توضیحاتی دادند.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری از طریق لینک جشنواره نسبت به ارسال طرح‌ها و ایده‌های خود در راستای برنامه‌های جشنواره به شرکت همراه اول اقدام کنند تا پس از بررسی در کمیته‌های داوری تخصصی بتوانند از سرمایه‌گذاری و حمایت تا سقف ۲۰ میلیارد ریالی همراه اول و دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه از صندوق جشنواره ایده تا محصول برخوردار شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آدرس زیر به وب سایت «سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق» مراجعه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.