×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
امضای تفاهم نامه همکاری مشترک ساپکو و دانشگاه صنعتی شریف

در راستای تجلی شعار سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در توسعه خودکفایی و بومی‌سازی صنعت قطعه‌سازی خودرو، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ساپکو امضا شد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایکوپرس- این تفاهم‌نامه به منظور بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز جاری و آتی در صنعت قطعه‌سازی خودرو از طریق همکاری‌های فناورانه و راهبردی صنعت قطعه سازی با دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات فناور و دانش‌بنیان صورت گرفته و ضمن ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بین شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های شبکه تامین قطعه سازی خودرو و نیز سایر نهادهای تسهیل‌گر، توسعه بومی سازی قطعات و مجموعه های خودرو را دنبال خواهد کرد.
مدیرعامل ساپکو در مراسم امضای این تفاهم نامه به بیان نیازمندی‌های فناورانه صنعت قطعه سازی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد دانش بنیان برسیم باید صنعتمان دانش بنیان شود.
عادل پیرمحمدی افزود: متاسفانه هم صنعت و هم دانشگاه مظلوم واقع شده‌اند و با وجود تمام برنامه‌هایی که برای ارتباط میان این دو صورت می‌گیرد، باز هم در این زمینه به جایگاهی که شایسته است نرسیده‌ایم.
مدیرعامل ساپکو خاطرنشان کرد: راهبرد توسعه صنعتی در کشور وجود ندارد، اگر در حوزه‌های امنیتی و دفاعی توفیقاتی داشته‌ایم تنها به این دلیل است که برای رسیدن به این جایگاه استرتژای ویژه‌ای ترسیم کرده‌ایم.
پیرمحمدی با انتقاد از بی‌نظمی‌های موجود در تولیدات شرکت‌های دانش بنیان و عدم هماهنگی و ارتباط میان آنها گفت: اگر بخواهیم در کشور به معنای واقعی به توسعه برسیم باید به سمت توسعه صنعتی حرکت کنیم و توسعه خودرو یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه صنعتی کشور است.
وی از تحریم‌های تحمیل شده به کشور به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: پس از دور اول تحریم‌ها و طی ۱۰ سال گذشته توانسته‌ایم در تولید ۱۵۰ نوع فولاد مورد نیاز صنعت خودرو خودکفا شویم و در حال حاضر ۹۵درصد فولاد مورد نیاز صنعت خودرو را در داخل کشور تولید می‌کنیم.
مدیرعامل ساپکو افزود: کشور به رشد اقتصادی نیاز دارد و رشد اقتصادی با تولید، آن هم تولید با بهره‌وری بالا معنا می یابد و اما تقاضای ما از شرکت‌های دانش بنیان تولید با بهره‌وری بالاست و بدین منظور از آن‌ها طلب یاری می‌کنیم.
رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز ضمن معرفی ظرفیت‌های زیست بوم این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه شریف در نظر دارد حاصل و اندوخته ۵۶ سال فعالیت علمی خود را در این دهه برای رفع نیازهای کشور به خدمت گیرد و تلاش خواهیم کرد که دانشگاهمان در خدمت صنایع بزرگ و اصلی کشور بوده و چالش‌های موجود در این صنایع را حل کند.
وی به موضوع مهاجرت نخبگان اشاره کرد و مشکلات مالی، حمایتی و عدم به‌کارگیری و بهره‌مندی از نخبگان جوان در صنعت را از جمله دلایل عمده این پدیده اجتماعی دانست.
رییس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: دانشجویان دکتری، موتور محرکه تحقق پژوهش‌های بنیادی و صنعتی کشور هستند و اگر در دوران تحصیل خود مورد حمایت قرار گیرند و از آنان برای رفع چالش‌های جدی و اثرگذار صنعت استفاده شود، بی شک تا حدی از مهاجرت این سرمایه‌های ارزشمند جلوگیری خواهد شد.
جلیلی اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان نخبه در رشته‌های مورد نیاز صنعت را یکی از راهکارهای موثر نگه‌داشت این افراد در کشور دانست و گفت: صنایع موجود در کشور با بحران جذب نیروی انسانی مستعد مواجه هستند که با بورس کردن دانشجویان نخبه توسط صنعت، علاوه بر حل چالش‌های موجود، امید به ماندن در کشور میان این افراد تزریق می‌شود.
در این نشست، پنج شرکت دانش‌بنیان «فرابین فرایند شریف»، «پاک‌فن کامپوزیت شریف»، «برنا صنعت هوشیار»، «شرکت بنیان توسعه و نوآوری مغزافزا» و «موبیکار» به معرفی محصولات فناورانه خود پرداختند.
گفتنی است، با امضای این تفاهم نامه، اقدامات گسترده‌ای در راستای هم‌رسانی هوشمند عرضه و تقاضای فناوری و نیز جریان‌سازی فناوری و نوآوری مبتنی بر بازخوردهای بازار و برنامه های رقابتی در صنعت قطعه سازی خودرو ارایه خواهد شد و با به‌کارگیری زیرساخت‌های شرکت ساپکو برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه پژوهشگران و شرکت‌های فناور، تعریف پروژه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های طراحی محصول، بهبود کیفیت، طراحی بر مبنای قیمت هدف، مواد اولیه، تست و صحه گذاری، روند تجاری سازی ایده‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه توسعه صنعت قطعه‌سازی با مشارکت نخبگان دانشگاهی سرعت خواهد یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.