×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
امضای تفاهم نامه تامین مالی زنجیره ای تولید میان وزارت صمت و بانک صنعت و معدن

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، سید رضا فاطمی امین در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل اظهار داشت: امضای تفاهم نامه تامین مالی زنجیره ای؛ مصداقی از هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.
وی با اشاره به برخی از دستاوردها و مزایای این تفاهمنامه، بیان کرد: سهولت دسترسی به منابع، هدایت نقدینگی و کاهش انحراف از منابع از دستاوردهای این تفاهم نامه خواهد بود.
همچنین وزیر صمت افزایش ۳۰ درصدی دسترسی به منابع بانکی برای فعالان اقتصادی را ازدیگر دستاوردهای تامین مالی زنجیره ای عنوان کرد.

منتفع شدن همزمان بانکها و واحدهای تولیدی با تامین مالی زنجیره ای
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم بانکها و هم واحدهای تولیدی از این تفاهمنامه منتفع میشوند، گفت: با امضای این تفاهم نامه تسهیلات به صورت مطمئن داده می شود، بازگشت پذیری منابع برای بانکها آسانتر و فاکتورهای صوری حذف خواهد شد و همچنین بازرگانان و تولید کنندگان با سهولت به منابع مالی دسترسی پیدا می کنند.
فاطمی امین با بیان اینکه اجرای تامین مالی زنجیره ای به صورت آزمایشی با ۷ بانک عامل آغاز می شود، اضافه کرد: امیدواریم سال آینده بسیاری از مشکلات در حوزه تامین سرمایه در گردش را با این تفاهمنامه از میان برداریم.
تفاهم نامه زنجیره ای، نمونه ای از کار مشترک و هماهنگ
وی همچنین تامین مالی زنجیره ای را رویکردی دانست که ۱۰ سال گذشته دنیا به سمت آن رفته است و ادامه داد: بانکهای کشورمان و بانک مرکزی نیز به سمت این موضوع رفته اند و تفاهم نامه زنجیره ای نمونه ای از کار مشترک و هماهنگ است.
استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت مبنای پرداخت بانکها خواهد بود
وزیر صمت این موضوع را کار بسیار بزرگی دانست و گفت: استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت مبنای پرداخت بانکها خواهد بود و تامین مالی زنجیره ای در ابتدا بر این مبنا عملیاتی خواهد شد و امیدواریم این موضوع افتخاری برای همه ما شود و از این کار به عنوان یک کار برجسته تامین مالی یاد نماییم.
فاطمی امین در ادامه بیان کرد: اگر ۵ مسئله در تولید و تجارت داشته باشیم، یکی از آنها تأمین مالی است که با تامین مالی زنجیرهای بسیاری از مشکلات در سال حمایت از تولید حل خواهد شد.
دکتر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت با اشاره به مزیت‌های این سیاست گفت: با اجرایی شدن این سیاست نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها کمتر خواهد شد و فشار بر سیستم بانکی نیز کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه بهبود ترازنامه بانک‌ها نیز از مزیت‌های دیگر این تفاهم‌نامه است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بنده در ابتدای ورود به بانک مرکزی، هدایت منابع و اعتبارات به سمت بخش مولد کشور بوده است که این تفاهم‌نامه یکی از مصادیق مهم آن محسوب می‌شود.
صالح آبادی اضافه کرد: این طرح را به صورت آزمایشی در ۷ بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت، پارسیان و مسکن آغاز خواهیم کرد و ادامه داد: تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت.
صالح آبادی با تاکید بر اینکه اجرای این تفاهم‌نامه باعث کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها خواهد شد، تصریح کرد: زیرساخت‌های این امر در ۷ بانک عامل به صورت کامل فراهم شده و با امضای این تفاهم‌نامه صورت حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت دریافت خواهد شد.
در روش تامین مالی زنجیرهای، به جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم، فرآیند تأمین مالی بنگاهها به صورت پیوسته و در طول زنجیرههای تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات صورت میگیرد.
همچنین در این روش به جای تسهیلات نقدی میتوان از ابزارهای اعتباری مانند اوراق و برات و همچنین فاینانس استفاده کرد که علاوه بر کاهش نیاز به نقدینگی بنگاهها منابع بانکی نیز به سمت فعالیتهای مولد و تولیدی هدایت میشود.
مراسم امضای این تفاهمنامه با حضور علی آقا محمدی؛ رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری، وزرای صمت و اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد.