×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افتتاح نمایندگی‌های رسمی جمهوری آذربایجان در تل‌آویو/خرید تسلیحاتی ریاض از اسرائیل از طریق باکو

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” نوشت، تل‌آویو از ۳۰ قبل با جمهوری آذربایجان روابط دیپلماتیک داشته است اما باکو به تازگی نمایندگی‌های رسمی (شامل دفاتر تجاری و گردشگری) را در تل‌آویو افتتاح کرد.
این روزنامه عبری زبان دارای رویکردهای راستگرا نوشت، این دفاتر با حضور روسای کمیته‌های وزارتی دو طرف، یوآل رزبوزوف، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی، میخائیل جابروف، وزیر اقتصاد منطقه‌ای جمهوری آذربایجان و برخی مسؤولان دیگر افتتاح شدند.
رزبوزوف در این مراسم گفت: افتتاح دفاتر منطقه‌ای در “اسرائیل” در واقع دستاوردی دیگر در روابط میان دو طرف است و امیدوارم که این اقدام منجر به این شود که سفارت جمهوری آذربایجان به زودی در “اسرائیل” افتتاح شود.
جابروف نیز گفت: افتتاح دفاتر تجارت و گردشگری نقش بسزایی در افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد داشت.
در همین راستا، یوگینی ساتانوفسکی، کارشناس روسی مسایل رژیم صهیونیستی و رئیس سابق کنگره یهودی-روسی اظهار کرد: عربستان از طریق میانجی‌هایی در جمهوری آذربایجان از “اسرائیل” سلاح خریداری می‌کند.
این کارشناس روسی در ادامه گفت: عربستان از میانجی‌هایی از جمهوری آذربایجان برای انتقال سلاح‌هایی که از بلغارستان، اوکراین، بلاروس، دیگر کشورهای حوزه بالکان و “اسرائیل” خریداری می‌کند، بهره می‌برد و در واقع “اسرائیل” به عربستان پهپاد و سیستم‌های کنترل و شنود می‌فروشد.
در سند منتشر شده از کنگره اخیر هرتزلیا که مهم‌ترین تریبون در اراضی اشغالی و تاثیرگذارترین آنها بر تصمیم‌گیرندگان در تل‌آویو است، درباره فرصت‌ها و خطرات روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی اهل تسنن آمده است: برقراری ارتباط میان “اسرائیل” و کشورهای عربی تحولی مهم در تعادل قدرت‌های منطقه‌ای است، اشتراک در منافع استراتژیک روشن و مشهود است و این روابط تقریبا به شکلی انحصاری بر همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی متکی هستند، با این وجود با توجه به پتانسیل و توانایی که از حدود یک دهه قبل وجود داشته و احتمال بروز تغییرات چشمگیری در درون کشورهای عربی، باید گفت این روابط به اندازه کافی ریشه‌دار و عمیق نیستند.
همچنین تحلیلگر اسرائیلی مشهور روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از برخی منابع بسیار آگاه در تل‌آویو گفت: روابط موجود میان “اسرائیل” و جمهوری آذربایجان با وجود اینکه روابط دیپلماتیک کاملی میان آنها وجود نداشته و “اسرائیل” سفارتی در این کشور اسلامی با غالبیت شیعه ندارد، اما چندین میلیارد دلار عایدی برای آنها دارد و جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۰۳ که الهام علی‌اف، رئیس جمهور فعلی‌اش روی کار آمده، ائتلاف قدرتمندی با “اسرائیل” دارد.
او افزود: روابط تل‌آویو با باکو در حوزه‌های تجاری و قراردادهای تسلیحاتی متمرکز هستند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.