×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس جمهور ترکیه به اظهار نظر درباره موضوعات مختلفی از جمله بحران اوکراین و انرژی اروپا، روابط با سوئد و پرونده خرید جنگنده های اف ۱۶ از آمریکا پرداخت.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت که مواضع ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌ای او درباره مذاکرات اوکراین نرم‌تر شده است و امیدواریم با دیدار رؤسای جمهور روسیه و اوکراین بتوانیم به صلح دست یابیم.

رئیس جمهور ترکیه که هنگام بازگشت از جمهوری آذربایجان با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، در ادامه با بیان اینکه قصد دارد به زودی به صورت تلفنی با همتایان روس و اوکراینی خود گفتگو کند، افزود: روسیه و اوکراین به علت شرایط فعلی خسارت‌های سنگینی متحمل می‌شوند و ما هرگز از تلاش‌ها برای میانجی گری بین دو طرف نا امید نخواهیم شد.

وی ادامه داد: من با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی صحبت کردم و هیچ مانعی بر سر راه تمدید توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه نمی بی نم. این در حالی است که ۶۲ درصد از محموله‌های غلات از بنادر اوکراین به اروپا رفته و تنها ۵.۷ درصد آن به کشورهای کمتر توسعه یافته رسیده است.

اردوغان ضمن اشاره به پرونده خرید جنگنده‌های اف ۱۶ از آمریکا گفت که موضع آمریکا در خصوص این پرونده اکنون مثبت است. ما هر کاری را که برای رسیدن به یک نتیجه مثبت لازم است انجام داده و انجام می‌دهیم، بازار جهانی همچنان گسترده و راه حل های مختلفی در دسترس است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر استفاده نیروهای مسلح ترکیه از سلاح شیمیایی، تأکید کرد که ارتش ترکیه هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و تمام اقدامات خود را در چارچوب قوانین بین المللی انجام می‌دهد.

اردوغان در خصوص پرونده گازی نیز با تأکید بر اینکه کشورش در حال آغاز ارزیابی نیازهای انرژی اروپا است، گفت: انتظارات و توقعات اروپا را در مورد مرکز توزیع گاز ارزیابی خواهیم کرد و بر این اساس گام خواهیم برداشت.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص روابط با سوئد و درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو گفت: نخست وزیر جدید سوئد از مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها حمایت می‌کند. نخست وزیر سوئد برای سفر به ترکیه و گفتگو با ما وقت خواست، من نیز موافقت کردم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.