×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۳۹ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند/ مردم پروتکل‌ها را مراعات نکنند، در موج چهارم کرونا می‌مانیم

کیوسک خبر ـ حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به فرا رسیدن شب‌های قدر گفت: شب‌های قدر شب‌های ویژه و خاص است و انشاالله همه مردم موفق باشند و از خداوند متعال شفای بیماران مخصوصا بیماران کرونایی را داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: خدا قوت به همه مدافعین سلامت در ایران و سراسر جهان می‌گوئیم و از خداوند می‌خواهیم پایان این ویروس را تسریع و نابودی‌اش را سریع‌تر قرار د هد تا مردم راحت‌تر بتوانند زندگی کنند.

وی افزود: این شب ها بسیار عزیز و گرانقدر است و برای همه مردم ما مهم می‌باشد اما برگزاری آن‌ها حتماً باید با رعایت پروتکل های بهداشتی آن هم با حداکثر همه دستورالعمل های که وجود دارد مراعات شود. حضور در یک جلسه و در یک مجلس و در شب قدر مستحب است اما مراعات پروتکل های بهداشتی واجب است و بنابراین همه باید این پروتکل‌ها را انجام دهند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: امکانات دیجیتالی و صدا وسیما کشور باید مراسم این شب ها را به سمع و نظر مردم برساند تا مردم نیازمند نباشند از خانه خودشان حرکت کند این مجالس معطر از معنویت است و مردم عطر این شب‌های پر فیض قدر استشمام کنند و انشاالله حال دعا و مناجات برای همه آنها ایجاد شود.

وی ادامه داد: مراسم شب قدر همانطور که قبلاً اعلام شد در مناطق قرمز و نارنجی صرفاً در فضای باز مجاز و با فاصله و دستورالعمل های وزارت بهداشت و درمان مشخص کرده است قابل اجرا است و بر آن مبنا مخصوصاً موقع خروج و ورود مردم مراعات کنند.

روحانی با اشاره به اعداد و ارقام، بیان کرد: امروز هم در آمار و ارقام مشاهده کردیم رعایت مردم نسبت به پروتکل های بهداشتی در کشور به طور متوسط ۶۱ درصد است و این بسیار خطرناک است، زیرا هنگامی که ۳۹ درصد از مردم به طور متوسط مراعات نمی‌کنند و در این شرایط موج چهارم معنیش این است که در موج چهارم بیشتر بمانیم و دیرتر از این موج خارج می‌شویم.

وی تاکید کرد: همه عزیزان چه ناجا، چه بسیج، چه هلال احمر و چه بازرسین اصناف همه و همه نظارت‌های خودشان را تشدید کنند تا ما بتوانیم با تشدید نظارت‌ها در همین هفته به گونه‌ای پیش برویم که پایان‌هفته بسیاری از مناطق قرمز به نارنجی و بعد به زرد تبدیل شود.

روحانی اظهار کرد: یگی از نگرانی‌هایی که ستاد از هفته پیش داشت، بحث جهش ویروس و ویروس‌های جدید است آنچه مسلم است و اینکه ما با آن مواجه شدیم این است که این ویروس به صورت ثابت باقی نمی‌ماند و به مبارزه برای زنده ماندن ادامه می‌دهد. وقتی داروی جدیدی داده می‌شود، این ویروس جهش می‌یابد. وقتی در شرایطی است که ایمنی بدن بیمار نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد، خود را تجهیز می‌کند. در مجموع ویروس شکل جدیدی به خود می‌گیرد و هر روز به شکل و قیافه و ویژگی‌های جدیدی وارد عمل می‌شود.

وی افزود: هر موج جدید شیوع ویروس کرونا که ایجاد می‌شود اول جان مردم است که به خطر می‌افتد و افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند و خسارت زیادی به جامعه وارد می‌شود. ما مجبور می‌شویم که مغازه‌ها را ببندیم و کسب و کار و رفت و آمدها را محدود کنیم. همه اینها آثار روحی و روانی و اجتماعی به همراه دارد و همه این آثار سخت با رعایت نکردن مردم می‌تواند افزایش یابد.اگر ما مراعات کنیم مسلماً یا با این بیماری مواجه نمی‌شویم یا زنجیره ضعیف و قطع می‌شود. بنابراین عدم مراعات پروتکل‌‎های بهداشتی اول ظلم به خود ما و سپس به خانواده و جامعه است.

رئیس دولت تأکید کرد: مسأله مهم دیگر مسأله واکسن است که واکسن در کنار پیشگیری عامل مهمی برای خلاصی از این ویروس است. امروز واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است ولو اینکه واکسنی باشد که اثر کمی دارد چون به هر حال واکسن برای حفظ جان می‌تواند موثر باشد. بر همین اساس همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که واکسن‌هایی که وزارت بهداشت تأیید می‌کند را بتوانیم وارد کنیم.

وی ادامه داد: درست است که امروز در وین در حال مذاکره هستیم اما درعین حال هنوز در تحریم هستیم و موانع و مشکلات پیش روی ماست. یکی از مسائلی که در جلسه روز پنجشنبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، موضوع ارز و ریال بود که دولت تأمین می‌کند.

روحانی با بیان اینکه واکسن‌های مختلف در حال ورود است و از کشورهای مختلف وارد خواهد شد، گفت: گروه اول کادر درمان، مدافعان سلامت و کسانی که با آن‌ها همکاری می‌کردند، هستند که باید واکسن را دریافت ‌می‌کردند واکسینه شدند. واکسیناسیون سالمندان هم در حال انجام است.

روحانی با اشاره به واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌بندی‌ شده سوم و چهارم تا خرداد ماه، گفت: برای گروه‌های بعدی در سند ملی واکسیناسیون کرونا فکری نشده است اما میتوانبه آن الحاقیه‌ای افزود. گروه‌هایی که با مردم زیاد سروکار دارند باید در زدن واکسن تقدم داشته باشند. گروه‌هایی مثل رانندگان تاکسی و اتوبوس که ترددهای زیادی دارند یا نیروهای مرزبانی و پلیس.

وی تاکید بر تداوم واکسیناسیون با بیان اینکه نسبت به واردات واکسن خارجی و حمایت از واکسن داخلی، با قدرت تلاش خود را ادامه خواهیم داد تا مردم از واکسن بهره‌مند شوند و جان مردم حفاظت شود، گفتک امیدواریم شرایط برای کسب و کار مردم و تحصیل فرزندان فراهم شود. اگر روند واردات واکسن ادامه پیدا کند شرایطی فراهم می‌شود که در نیمه دوم سال وضعیت بهتری را داشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: حداقل تا پایان امسال باید همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند یعنی اگر کسی واکسن زد به معنای مصون شدن نیست چرا که این نوبت اول است و باید واکسن نوبت دوم نیز زده شود. در عین حال بعد از دوز دوم نیز فرد کاملا مصون نیست چراکه باید واکنش بدن افراد به واکسن دید و یان زمان بر است و بعد اینکه ممکن است که فرد واکسینه شده را از یک نوع ویروس حفاظت کند اما این احتمال وجود دارد که ویروس جهش‌یافته دیگری وارد بدن شود، بنابراین همه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی در پایان افزود: امیدواریم عبادات مردم مقبول درگاه خدا باشد، شفای همه بیماران و دعای خیر برای همه مدافعین سلامت و همچنین پایان این ویروس باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.