×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر دارایی‌های ریسک‌پذیر صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس ۱۰ مورد از مهم ترین مزیت های خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالا به جای طلای فیزیکی را برشمرد.

رامین ابوالفضلی کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالا به جای طلای فیزیکی مزایای زیادی برای سرمایه گذاران دارد به کالاخبر گفت: گواهی سپرده شمش طلای بورسی با توجه به این که توسط ارزیاب آزمایشگاه مورد ارزیابی و نمونه برداری قرار می گیرد، امکان پایین بودن کیفیت در آن تقریبا نزدیک صفر است. بنابراین سرمایه گذاران با اطمینان کامل می توانند به خرید و فروش این اوراق بپردازنند.

ابوالفضلی افزود: این شمش ها در خزانه های بانکی و با نظارت بورس کالا نگهداری می شوند و برای شمش های تحویلی به خزانه به اصطلاح قبض انبار صادر می شود. در واقع به ازای هر یک دهم گرم شمش طلا با عیار ۹۹۵ یک گواهی صادر می شود که این گواهی ها در بورس کالا قابلیت معامله دارند و با توجه به اینکه شمش های طلا در خزانه های دارای بیمه نگهداری می شوند، هیچ نگرانی خاصی از بابت سرقت متوجه سرمایه گذار نمی شود. در حالی که اگر طلای فیزیکی توسط مردم خریداری شود، یکی از مهم ترین دغدغه ها مساله نگهداری طلا و احتمال سرقت آن خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: کارمزد اندک معاملات گواهی سپرده در بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی شمش یا سایر مصنوعات طلا از دیگر مزایای این ابزار محسوب می‌شود. چرا که خرید فیزیکی طلا (شمش و آبشده) در بازار سنتی کارمزد بالایی دارد، ضمن اینکه تفاوت قیمت بین مظنه خرید و فروش در این بازار زیاد و قابل توجه است.

ابوالفضلی قابلیت توثیق گواهی سپرده کالایی را دیگر مزیت این اوراق برشمرد و گفت: از دیگر مزایای گواهی سپرده کالایی، قابلیت وثیقه گذاری آن است؛ زمانی که گواهی سپرده کالایی صادر می‎شود، بیانگر این است که مالک گواهی سپرده کالایی به پشتوانه آن می‌تواند تسهیلات بانکی دریافت کند.

او اضافه کرد: همچنین گواهی‌های سپرده کالایی طلا معاف از مالیات هستند در حالیکه سرمایه گذاری در بازار سنتی طلا مشمول پرداخت مالیات می شود.

به گفته وی، شمش های قابل معامله در بازار گواهی سپرده کالایی استاندارد بوده و خیال سرمایه گذاران از بابت اصالت کالای مورد معامله راحت است. زیرا همانطور که می‌دانیم پذیرش کالا در بورس کالا به عنوان یک بازار رسمی شفاف و متشکل، منوط به داشتن استانداردهای مورد تایید بورس است و گواهی سپرده شمش طلا نیز بر پایه شمش های دارای استاندارد است.

ابوالفضلی در بیان مزیت دیگر این اوراق متذکر شد: معاملات گواهی سپرده شمش طلا توسط بازارگردان های حرفه ای، بازارگردانی می شوند و از نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردارند. به عبارتی در این معاملات خرید و فروش اوراق به راحتی اتفاق می افتد لذا خریدار به راحتی می تواند طلای خود را به وجه نقد تبدیل کند.

مدیر دارایی‌های ریسک‌پذیر صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس معتقد است: با توجه به اینکه هر گواهی برابر یک دهم گرم شمش طلاست، هر فرد می تواند با مبلغی حدود ۳۰۰ الی ۳۲۰ هزارتومان در بازار طلا سرمایه گذاری کند که این امکان نیز یعنی سرمایه گذاری به سرمایه بسیار اندک تقریبا در بازار سنتی وجود ندارد.

ابوالفضلی در بیان مزیت دیگر این معاملات تصریح کرد: حباب قیمتی در معاملات گواهی سپرده شمش طلا نسبت به معاملات سکه در بازار سنتی پایین تر و بسیار ناچیز است؛ به طوری که در حال حاضر سکه حباب قیمتی بالای ۲۰ درصدی را دارد درحالی که حباب قیمتی در معاملات گواهی سپرده شمش طلا شاید به یک درصد هم نرسد.

او در بیان مزیت مهم دیگر معاملات گواهی سپرده شمش طلا اظهار کرد: در بازار گواهی سپرده این امکان برای سرمایه گذاران وجود دارد که به صورت برخط و با چند کلیک به خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا بپردازنند. درحالی که برای خرید فیزیکی طلا شخص باید حضوری به بازار مراجعه کرده و خرید و فروش انجام دهد که این روش ریسک های زیادی از جمله احتمال سرقت یا تقلب برای سرمایه گذاران در پی دارد.

وی در پایان به ابزارهای مشتقه از جمله آتی و اختیار معاملات در حوزه طلا و امکان پوشش ریسک اشاره کرد و گفت: امکان بهره گیری از معاملات آتی و اختیار معامله بر پایه دارایی شمش طلا، برای افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه و نیز سرمایه گذاران حقوقی یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می شود. با توجه به اینکه شمش طلا در بورس کالا دارای معاملات آتی و اختیار معامله نیز است، سرمایه گذاران می توانند با اتخاذ موقعیت ها و استراتژی های معاملاتی مختلف در این بازارها ریسک های خود را پوشش دهند. البته ناگفته نماند که این بازارها کاملا تخصصی است و نیازمند تحلیل و آموزش است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.