×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به” معامله تارا و ۲۰۷ اتوماتیک برای اولین بار در بورس کالا”،”با عرضه تمام خودروها در بورس ، بساط بخت آزمایی جمع می شود”،”تاکید مجلس بر عرضه تمام خودروهای پرتیراژ در بورس کالا”،”حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو با عرضه پرتیراژها در بورس” و “لزوم همراهی همه دستگاه ها برای عرضه تمام خودروها در بورس” اشاره کرد.

از مسیر بورس کالا همه فرآیندها شفاف می شود

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر، در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث واردات خودرو و به منظور حذف رانت احتمالی، دو تدبیر اندیشیده شده است، نخست آنکه خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و دوم، سود بازرگانی حالت متغیر داشته باشد و به خزانه دولت باز گردد.با دو تدبیر فوق، رانتی که ممکن بود برای واردکنندگان ایجاد شده و باعث ایجاد تقاضای کاذب شود کاملا از بین خواهد رفت.

سید رضا فاطمی امین با تاکید این نکته که یکی از دو اصل اساسی در رهایی از رانت احتمالی واردات خودرو و شفافیت بازار، عرضه خودروها در بورس کالاست ادامه داد: تجربه گذشته نشان می دهد تمامی کالاهایی که در بورس کالا عرضه شده اند از وضعیت مطلوب تری برخوردارند، برای مثال می توان فولاد یا سیمان را در این حوزه نام برد.

با عرضه تمام خودروها در بورس ، بساط بخت آزمایی جمع می شود

مجید عشقی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با پیگیری های مختلف به سرانجام رسید و با همراهی وزارت صمت و خودروسازان شاهد رشد عرضه ها هستیم. همچنین در تلاشیم با عرضه تمام خودروها در بورس کالا، بساط بخت آزمایی خودرو و روش های عجیب فروش جمع شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این روند برگشت ناپذیر بوده و رو به توسعه است و با این روش هم تولیدکننده و هم مصرف کننده تکلیف خودشان را می دانند و همه فرآیندها شفاف می شود.

برای نخستین بار تارا در بورس کالا معامله شد

برای نخستین بار در بورس کالا ایران عرضه تارا انجام شد.به این ترتیب در روز ۸ آذر ماه در تالار اختصاصی خودرو ۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک سبز کله غازی با قیمت ۳۷۹ میلیون تومان عرضه شد که در نهایت با همان قیمت پایه فروخته شد. ۱۰۰ دستگاه خودروی تارا دستی مشکی آبنوس با قیمت پایه ۲۵۶ میلیون تومان روی تابلو رفت و با قیمت میانگین ۳۷۵.۲ میلیون تومان فروخته شد.۱۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک مشکی آبنوس نیز با قیمت پایه ۳۶۸ میلیون تومان عرضه شد وبا میانگین قیمت ۴۵۵.۳ میلیون تومان فروخته شد.۵۰ دستگاه تارا دستی سبز کله غازی با قیمت پایه ۲۶۸ میلیون تومان عرضه شد با همان قیمت پایه فروخته شد.

۱۰۰دستگاه خودروی تارا اتوماتیک نقره ای تیتانیوم با قیمت پایه ۳۷۹ میلیون تومان روی تابلو رفت.در پایان عرضه، با میانگین قیمت ۴۴۶.۸ میلیون تومان و با لحاظ رقابت ۱۷.۹۱ درصد فروخته شد.۱۰۰ دستگاه تارا دستی نقره ای تیتانیوم با قیمت پایه ۲۶۷.۸ میلیون تومان عرضه و با قیمت میانگین ۳۹۲.۸ میلیون تومان با لحاظ رقابت ۴۶.۶۹ درصدی فروخته شد.

معامله موفق ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا

همچنین در روز ۸ آذر ماه ۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای نقره ای تیتانیوم با قیمت پایه ۲۸۵.۴ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۴۶۲.۱ میلیون تومان وفروخته شد.۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای سبز کله غازی با قیمت پایه ۲۸۵.۴ میلیون تومان عرضه و با قیمت میانگین ۴۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

۲۰۰ دستگاه خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای مشکی آبنوس با قیمت پایه ۲۸۵.۴ میلیون تومان عرضه و به قیمت میانگین ۴۹۱.۹ میلیون تومان فروخته شد.۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید با قیمت پایه ۲۷۹.۶ میلیون تومان عرضه و با قیمت میانگین ۴۴۰.۱ میلیون تومان فروخته شد.

۱۷۴ دستگاه لاماری در بورس کالا فروخته شد

در روز ۹ آذر ماه عرضه لاماری ایما در سه نوبت انجام شد که در هر سه نوبت با استقبال خریداران روبه رو شد و در پایان ۱۷۴ دستگاه لاماری ایما فروخته شد.

۶۸ دستگاه لاماری ایما مشکی با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو رفت.در نهایت به قیمت میانگین هر دستگاه ۱.۳۵۲ میلیارد تومان فروخته شد.همچنین ۳۸ دستگاه لاماری ایما خاکستری با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو رفت و با قیمت میانگین ۱.۲۹۱ میلیارد تومان به فروش رفت. ۶۸ دستگاه لاماری ایما سفید با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو رفت و در نهایت با قیمت میانگین ۱.۳۲۰ میلیارد تومان و با ۳۴.۵۸ درصد رقابت فروخته شد.

چگونه هایما در بورس کالا فروخته شد

در روز ۷ آذر ماه در بورس کالای ایران در ۵ نوبت خودروی هایما عرضه شد بنابراین در این روز ۵۰ هایما S۵ قرمز ونیزی با قیمت پایه ۷۲۰ میلیون تومان روی تابلو رفت و در نهایت بدون رقابت و با همان قیمت پایه فروخته شد. ۴۰۰ دستگاه خودروی هایما S۷ سفید با قیمت پایه ۸۱۰ میلیون تومان روی تابلو رفت و در نهایت با قیمت میانگین ۸۱۵.۷ میلیون تومان فروخته شد. ۲۰۰ دستگاه هایما S۵ سفید با قیمت پایه ۷۰۵.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت و در نهایت به قیمت ۷۲۱میلیون تومان به فروش رفت.

۵۰ دستگاه هایما S۵ نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۷۲۰ میلیون تومان روی تابلو رفت ودر نهایت با همان قیمت پایه فروخته شد. ۲۰۰ دستگاه با قیمت پایه هر دستگاه ۸۳۳.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت و در نهایت با قیمت میانگین ۸۳۴.۶ میلیون تومان فروخته شد.

دور جدید عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا

بورس کالای ایران از عرضه ۸۴۶ دستگاه خودرو سبک و سنگین در دو هفته آینده خبر داد. به این ترتیب، ۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو متعلق به شرکت سیبا موتور در ۱۴ آذر و ۸۰۶ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی متعلق به بهمن موتور در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آذر عرضه می‌شود. از این تعداد عرضه، برای نخستین بار، ۱۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا عرضه میشود.

سیبا موتور می‌خواهد ۴۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ را در بورس کالا را روز ۱۴ آذر عرضه کند. قیمت پایه این محصول؛ ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان است .همچنین بهمن موتور قصد دارد ۴۸۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره را با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روز ۲۱ آذر روی تابلو ببرد.برای نخستین بار در بورس کالا، ۱۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ روز ۲۳ آذر عرضه می شود که قیمت پایه این خودرو ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

تاکید مجلس بر عرضه تمام خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تاکید کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ابتدا این بوده که کلیه محصولات تولیدی توسط خودروسازها در بورس کالا عرضه شود تا بتواند به تعادل بخشی قیمت، رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی و حذف بسیاری از واسطه‌ها، کمک کند.

حجت‌الله فیروزی، با اشاره به اینکه بورس کالا با ایجاد سازوکارهای درست و شفاف‌سازی‌ در معاملات، زمینه اعتماد را به صورت ملموس ایجاد کرده است، گفت: سازوکار بورس سالم و رقابتی است و یک فضای شفاف و عرصه مهم برای معاملات است و این موضوع مورد توجه تولیدکنندگان صنعت خودرو و مصرف کنندگان قرار گرفته و همه از آن استقبال می‌کنند.

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو با عرضه پرتیراژها در بورس

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در شرایط موجود تنها راهی که می‌تواند صنعت خودروسازی کشور را از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهد، عرضه خودرو در بورس کالا است.

محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به عرضه موفق خودروی ۲۰۷ در بورس کالا اظهار کرد: پیش از این برای ثبت نام ۱۰ هزار خودرو ۶ میلیون نفر صف تشکیل می‌شد اما با عرضه موفق ۲۰۷ در بورس کالا، آن هم با تعداد بالا شاهد آن هستیم که تنها قشر دلال بازنده میدان هستند.با این اقدام هم مصرف‌کننده با قیمت پایین‌تری به خودرو مورد نظر خود رسیده و هم خودروساز با قیمت بالاتری محصول خود را به فروش رسانده است.

لزوم همراهی همه دستگاه ها برای عرضه تمام خودروها در بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر حمایت مجلس از بازار سرمایه، گفت: اقدام خوب و شایسته‌ای در راستای عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شده است، ولی باید با حمایت و همراهی همه دستگاه‌ها با سازمان بورس این مهم به نتیجه برسد؛ عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی باید به صورت کامل حذف شود و امکان عرضه همه انواع خودرو در بورس کالا فراهم شود.

غلامرضا مرحبا با تاکید بر حمایت مجلس از بازار سرمایه گفت: بورس کالا با توجه به تعریف و شفافیتی که دارد می‌تواند دلال‌بازی را در بازار خودرو حذف کند.این ظرفیت در بورس کالا برای عرضه همه تولیدات شرکت‌های خودروسازی وجود دارد و باید خودروسازان هم استقبال کنند که این اتفاق بیفتد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.