×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
یکجانبه‌گرایی آمریکا، کشورها را از مسیر توسعه مستقل عقب نگه می‌دارد

رییس جمهور کشورمان در اجلاس سران شانگهای تاکید کرد که بدون تردید،‌ یکجانبه‌گرایی آمریکا، به دنبال عقب نگه‌داشتن کشورها از مسیر توسعه مستقل خود است.

به گزارش کیوسک خبر، متن کامل سخنرانی سید ابراهیم رییسی در بیست و دومین اجلاس سران شانگهای به این شرح است:

در ابتدا خرسندی خود را از حضور در شهر زیبا و تاریخی سمرقند ابراز می‌دارم.

مایلم مراتب قدردانی خود را از جناب آقای شوکت میرزایف رئیس جمهور محترم ازبکستان، دولت و مردم این کشور به‌ خاطر استقبال گرم و میهمان نوازی صمیمانه و برگزاری خوب این نشست اعلام نمایم.

سمرقند و بخارا و خوارزم شهرهایی باشکوه و فرهنگ‌ساز بوده‌اند که همواره چون ستاره‌هایی درخشان در تمدن و شعر پارسی می‌درخشند و به درستی به نمادهای فرهنگ تدبّر، دوستی، دانش‌پروری، و جوانمردی شناخته می‌شوند. قدرت در کنار فروتنی و دست‌گیری از دیگران، از ویژگی‌های بارز این تمدن است که الهام‌بخش اخلاقیاتی متعالی برای قدرت در جهان کنونی، و پایه‌گذار نوع جدیدی از روابط بین‌الملل می‌باشد.

همکاران گرامی

بزرگترین ظرفیت ما برای صلح‌سازی، ظرفیت تمدنی ماست. اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این “خانواده بزرگ تمدنی” است اکنون در جایگاهی ایستاده است که می‌تواند بر پایه ویژگی‌های منحصربفرد خود مانند عدالت، معنویت، و احترام به کرامت انسانی، می تواند افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

“تعامل و پیوستگی حداکثری” با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو سازمان شانگهای و حضور موثر در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی، در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. علاوه بر نقش آفرینی در جهت تضمین ثبات و امنیت در منطقه به ویژه در مقابله با تروریسم تکفیری و افراط‌گرایی، ‌قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی و همچنین میزبانی از میلیون‌ها تن از آوارگان کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران راهبرد “تعمیق چندجانبه‌گرایی اقتصادی” را در دستور کار خود دارد. توجه جمهوری اسلامی ایران به ترتیبات مهمی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاشهای کشورهای همسو برای پی‌ریزی یک نظام بین المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است. این رویکردها در کنار توانمندی‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران، حرکت آینده سازمان شانگهای را سرعت می‌بخشد و تسهیل می‌کند.

جناب آقای رئیس،‌ همکاران محترم،
در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرار گرفته و دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام در صدد تحمیل خواسته‌ها و قوانین داخلی خود بر نظام بین‌الملل و کشورهای دارای حاکمیت و استقلال برآمده و استفاده گسترده از اهرم “اجبار” را در دستور کار خود قرار داده است. بدون تردید،‌ یکجانبه‌گرایی آمریکا، به دنبال عقب نگه‌داشتن کشورها از مسیر توسعه مستقل خود است. سازمان همکاری شانگهای در مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه نیازمند اتخاذ راهکارهای نوین و تدابیر ویژه است؛ از آن جمله شکل‌دهی به تجارت پایدار میان اعضای این سازمان است که خود نیازمند توسعه مشترک زیرساخت‌ها در حوزه مبادلات مالی، تبادلات کالایی و مبادله داده‌ها میان کشورهاست.

سید ابراهیم رییسی سه شنبه هفته جاری برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران شانگ‌های عازم سمرقند ازبکستان محل برگزاری این اجلاس شد.

جمهوری اسلامی ایران که تا سال گذشته به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت، در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.

همزمان با حضور رییسی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای سخنگوی دولت در توییتی نوشت: لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» پس از تصویب در دولت، جهت طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.