×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گزارش روسیه از هزینه ماجراجویی آمریکا و ناتو در عراق، لیبی و سوریه

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از آرتی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در تلگرام نوشت: وزارت امور خارجه یک مطلب اطلاعاتی آموزنده درباره پیامدهای ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و متحدان اروپایی آن در دو دهه گذشته تهیه و در وب سایت منتشر کرده است. وزارت امور خارجه روسیه در آن با استناد به منابع موثق خسارات مادی وارد شده به یوگسلاوی، عراق، لیبی و سوریه توسط واشنگتن و حامیانش را محاسبه شده است.
وی افزود: حتی نادرست ترین محاسبات از خسارات وارده هم نشان می‌دهد که ما در مورد تریلیون‌ها دلار صحبت می‌کنیم.
در گزارش وزارت خارجه روسیه آمده است: ماشین نظامی آمریکا رنج‌های بی حد و حصری را برای خاورمیانه و شمال آفریقا به ارمغان آورده است، زیرا در نتیجه تهاجم آمریکا و متحدانش به عراق بیش از ۲۰۵ هزار غیرنظامی کشته شدند.
این گزارش همچنین تصویری از شهر موصل در شمال عراق را ضمیمه کرده که بر اثر بمباران آمریکایی ها با خاک یکسان شده است.
در مورد سوریه نیز در این گزارش به بمباران آمریکا و ناتو اشاره شده است که منجر به تخریب کامل شهر رقه شد و ۱۱ هزار ساختمان ویران و ۸۰ درصد شهر غیرقابل سکونت شد.
در این گزارش تاکید شده است که با وجود تخریب‌های وحشیانه‌، آمریکایی‌ها همچنان از کمک رسانی خودداری و به هر طریق ممکن از سازماندهی چنین اقدامی در سطح بین المللی جلوگیری می‌کنند.
در نتیجه حمله آمریکا و ناتو به لیبی، ضرر تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵ حدود ۲۱۶ میلیارد دلار برآورد شده است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بهای جنگ لیبی تا سال ۲۰۲۵ به یک تریلیون دلار خواهد رسید.
گزارش وزارت خارجه روسیه به این نتیجه رسیده است که ظرف ۲۰ سال گذشته، تنها قربانیان حملات کشورهای غربی متحمل خسارات مادی به ارزش حدود ۱.۵ تریلیون دلار شده‌اند.
در این گزارش اشاره شده است که واشنگتن و متحدانش هنوز شهامت این را پیدا نکرده‌اند مسئولیت اقدامات جنایتکارانه خود را بپذیرند و به خاطر هر کاری که انجام داده‌اند به دنیا غرامت بدهند.
زاخارووا اشاره کرد که انتشار این گزارش به دلیل اظهارات مکرر کشورهای غربی مبنی بر دریافت “غرامت” از روسیه و مصادره اموال عمومی و خصوصی روسیه در خارج از کشور “برای تامین مالی بازسازی اوکراین” صورت گرفته است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.