×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
گام‌های تحولی دولت در مبارزه با کرونا

به گزارش کیوسک خبر، تلاش دولت برای این مهم طی یک ماه گذشته، شمار شهروندان واکسینه شده در کشور را افزایش داده است و آنگونه که رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آن اشاره کرد، دولت برای مبارزه با این بیماری کشنده، گام‌های تحولی بلندی در همین مدت زمان کم برداشته است تا به یکی از مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم جامه عمل پوشانده شود.

واکسیناسیون عمومی از همان نخستین روزهای آغاز به کار رسمی دولت و هیات وزیران در دستور کار وزارتخانه‌های مختلف از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا وزارت امورخارجه قرار گرفت. این تلاش‌ها با ورود انواع مختلف واکسن به کشور از یک سو و حمایت از تولید داخلی واکسن از سوی دیگر، تا حدودی نتیجه داده و شرایط واکسیناسیون را بهبود بخشیده است.

رسیدگی به چالش‌های مناطق محروم به ویژه خوزستان هم از دیگر وعده‌های آیت الله سید ابراهیم رییسی در بحبوبه مشکلات بود و نشانه‌های عملیاتی شدن این وعده، سفرهای دوگانه وزیر کشور به این استان و تعیین استاندار ویژه برای خوزستان است تا پیگیری مشکلات مردم در این منطقه با هماهنگی و سرعت قابل قبولی پیش رود.

بطوری که دولت به منظور عمل به وعده‌های خود مصمم‌تر از همیشه تکاپوی شبانه روزی را آغاز کرده است که نشانه این عزم راسخ را می‌توان گام نهادن در مسیر اجرایی شدن وعده‌هایی دانست که هدف اصلی آن، بازیابی دوباره اعتماد و امید مردم به مسوولان است.

دولت سیزدهم به منظور عمل به وعده‌های خود مصمم‌تر از همیشه تکاپوی شبانه‌روزی را آغاز کرده که نشانه این عزم راسخ را می‌توان گام نهادن در مسیر اجرایی شدن وعده‌هایی دانست که هدف اصلی آن، بازیابی دوباره اعتماد و امید عمومی است.

دولت، جبهه مبارزه با کرونا را به چهار سنگر یا خط مشخص تقسیم کرده است تا تلاش خود را در این زمینه هدفمند و منظم پیش ببرد. این چهار اردوگاه؛ حمایت از تولید واکسن داخلی، واردات واکسن، تسریع واکسیناسیون و در نهایت ارتقا و هوشمندسازی طرح‌های پیشگیرانه مبارزه با کرونا است. مواردی که رییس‌جمهوری هم در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، به آنها اشاره کرد و از برداشته شدن گام‌های تحولی در این زمینه خبر داده است.

رییس جمهوری در توضیح اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در خط نخست جبهه مقابله با کرونا که حمایت از تولید داخلی واکسن است؛ گفت: «تولید واکسن داخلی از جمله واکسن فخرا، رازی و توسعه خطوط تولید واکسن برکت با تسریع در صدور مجوزهای قانونی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شتاب گرفته است.»

در همین زمینه روز گذشته سرتیپ «محمد رضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در محل کارخانه تولید واکسن فخرا از روند ساخت این کارخانه بازدید و اعلام کرد: «با کسب مجوزهای لازم، واکسن فخرا فاز ۳ کارآزمایی بالینی خود را آغاز کرده و مجوز مصرف اضطراری و عمومی را کسب کرده است و طی روزهای آینده در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.» فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس هم نیمه مرداد به پایان رسید و براساس پیش بینی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته این واکسن از مهرماه وارد چرخه واکسیناسیون کشور خواهد شد. دیگر واکسن‌های ایرانی هم بر اساس اطلاعات موجود در مسیر کارآزمایی بالینی قرار داشته و پس از طی مسیر تایید، به گروه واکسن‌های داخلی اضافه خواهد شد.

خط دوم مبارزه با کرونا، واردات واکسن است که خبرها از افزایش چشم‌گیر سرعت آن حکایت دارد؛ رییس جمهوری هم به این مهم اشاره کرده و گفته است: «واردات واکسن در روزهای گذشته سرعت قابل توجهی پیدا کرده است و در این زمینه به حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن رسیده‌ایم.» «علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود ۵ میلیون دُز واکسن کرونا به کشور، گفت: یکشنبه و پنجشنبه بعد هم دست‌کم ۲ محموله پنج میلیون دُزی وارد کشور خواهد شد. «کریم همتی» رییس جمعیت هلال‌احمر هم از تحویل نوزدهمین محموله واکسن کرونا به وزارت بهداشت از سوی جمعیت هلال احمر حاوی ۵ میلیون دُز واکسن، خبر داد.

تسریع در واکسیناسیون سومین محوری است که دولت تمرکز خود را بر آن گذاشته و آمارها از شکسته شدن رکورد تزریق واکسن در کشور سخن می‌گویند و بر اساس اعلام وزارت کشور، روز چهارشنبه ۱۷ شهریور در کشور یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز واکسن کرونا تزریق شد که این بالاترین میزان تزریق روزانه واکسن از ابتدای واکسیناسیون عمومی تاکنون است و بر اساس اعلام رییس جمهوری این واکسیناسیون قابلیت افزایش تا ۲ میلیون دز را هم دارد.

در نهایت طرح‌های پیشگیرانه‌ای چون طرح سردار شهید قاسم سلیمانی هم ارتقا یافته و بیش از گذشته در زمینه پیشگیری و مبارزه با کرونا به کار گرفته می‌شود. رییس جمهوری در این باره اقدامات انجام شده در حوزه غربالگری و اجرای طرح شهید سلیمانی را گام تحولی چهارم عنوان کرد و افزود: در این زمینه سپاه، بسیج، هلال احمر و سایر دستگاهها اقدامات ارزشمندی انجام دادند و این اقدامات همچنان باید تداوم داشته باشد.

با تداوم این تلاش‌ها و سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور، وعده دولت و «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره واکسیناسیون عمومی تا دهه فجر و بهمن ماه تا حدود زیادی محقق می‌شود و یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم یعنی کرونا تا حد زیادی رفع خواهد شد.

ویژه‌های دولت برای خوزستان

استانداری با اختیارات ویژه، تازه‌ترین تصمیم دولت سیزدهم در استان خوزستان است. استانی که در ماه‌های گذشته شرایط دشواری را سپری کرده است. آیت الله رییسی از همان دوران رقابت‌های انتخاباتی شرایط این استان را ویژه و بر همین اساس نیازها و تصمیمات مربوط به این منطقه را هم ویژه تعریف کرد. به دلیل همین شرایط ویژه است که «احمد وحیدی» وزیر کشور از زمان آغاز به کار در مقام وزیر کشور یعنی طی دو هفته گذشته، دو بار به این استان سفر کرده که در نخستین آن همراه رییس جمهوری و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفته و در سفر دوم هم روز گذشته به منظور معرفی استاندار جدید خوزستان از طریق فرودگاه بین المللی شهید سلیمانی وارد خوزستان شد و مورد استقبال مسوولان این استان قرار گرفت.

وزیر کشور بعد از آیین معارفه استاندار خوزستان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: استاندار جدید خوزستان، استاندار ویژه است که علاوه بر اختیار حضور در جلسات دولتی و ارتباط مستقیم با کابینه دولت، از امکانات ویژه ای برای اهداف توسعه و پیشرفت خوزستان برخوردار خواهد بود. بسیار امیدواریم با این اختیارات جدید، دیگر شاهد تکرار مسائل گذشته در این استان نباشیم.» «صادق خلیلیان» استاندار جدید خوزستان و اولین استانداری است که روز یکشنبه از سوی هیات دولت سیزدهم تایید و برای تصدی استانداری خوزستان انتخاب شد.

محورهای اظهارات خلیلیان در آیین معارفه خود و اشاره او به چالش‌هایی چون بیکاری، اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان، آب و خاک، فاضلاب، مهار و هدایت آب‌های سطحی و ریزگردها به عنوان مهمترین معضلات مردم استان خوزستان و همچنین تدوین برنامه‌ای پنج ساله برای این استان، نشان می‌دهد که او ضمن آشنایی با شرایط استان برای بهبود آن هدفمند اقدام خواهد کرد. بر اساس تاکید وزیر کشور هم دولت از برنامه های استاندار خوزستان برای رفع مشکلات و چالش های استان حمایت کامل خواهد کرد.

مشاهده و رصد تلاش بی‌وقفه دولت برای عمل به وعده‌هایی که نتیجه آن می‌تواند کاستن از مشکلات مردم باشد، همان کیمیایی است که می‌تواند مس اعتماد و امید مردم را به طلا تبدیل کند. حمایتی که آیت الله رییسی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود از امیدواری سخت خود به آن سخن گفته بود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، واقعیت این روزهای کشور آن است که جامعه از یک سو تشنه مشاهده تلاش خستگی ناپذیر دولتمردان و از سوی دیگر تغییرات محسوس در شرایط خود است تا در مسیر اجرای برنامه‌های دولت با تمام توان کنار کابینه ای باشند که با تمام توان در کنار آنهاست.