×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کمک تسلیحاتی یک میلیارد دلاری بایدن به اوکراین/کی‌یف تسلیحات سنگین بیشتری می‌خواهد

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درباره این تسلیحات جدید اطلاع داد.
پس از این تماس ۴۱ دقیقه‌ای بایدن در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده یک میلیارد دلار دیگر به عنوان کمک امنیتی به اوکراین ارائه می‌کند که شامل واحدهای توپخانه و تسلیحات دفاعی بیشتر ساحلی و همچنین مهمات برای توپخانه و سیستم‌های موشکی پیشرفته می‌شود.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از اختصاص ۲۲۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه بیشتر برای کمک به مردم اوکراین از جمله تامین آب آشامیدنی سالم، تجهیزات حیاتی پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، غذا، سرپناه و پول نقد برای خانواده‌ها برای خرید اقلام ضروری خبر داد.
در همین حال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: جدیدترین بسته‌های تسلیحاتی برای اوکراین شامل ۱۸ هویتزر، ۳۶ هزار گلوله مهمات برای آنها، دو سیستم دفاعی ساحلی هارپون، راکت‌های توپخانه، رادیوهای امن، هزاران دستگاه دید در شب و بودجه برای آموزش است.
در کی‌یف، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود بابت این “کمک نظامی حیاتی” از جانب ایالات متحده تشکر و قدردانی کرد. او در پیامی توییتری نوشت: تاکید کردم که ما نیاز فوری به سلاح‌های سنگین بیشتری داریم که به طور منظم‌تر تحویل داده شود.
این بسته‌های کمکی که هم‌زمان با دیدار لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با متحدانش در بروکسل ارائه می‌شود، به دو دسته تقسیم می‌شود؛ انتقال اقلام دفاعی اضافی از ذخایر ایالات متحده و سایر تسلیحات که از جانب ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) که یک برنامه مجزا با مجوز کنگره است، تامین می‌شود.
در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه کشورهای غربی را به “جنگ نیابتی با روسیه” متهم کرد و به خبرنگاران گفت: می‌خواهم به کشورهای غربی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند بگویم خون غیرنظامیان روی دستان شماست.
این برای اولین بار است که ایالات متحده پرتابگرهای هارپون مستقر در زمین را به اوکراین ارسال می‌کند. در ماه مه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایالات متحده در حال کار بر روی راهکارهای بالقوه است که شامل خارج کردن یک پرتابگر از یک کشتی آمریکایی برای کمک به ارائه قابلیت پرتاب موشک هارپون به اوکراین است. هارپون‌ها ساخت شرکت بوئینگ هستند و هر موشک آن حدود ۱.۵ میلیون دلار قیمت دارد.
با طرح اعطای یک میلیارد دلار دیگر کمک تسلیحاتی به اوکراین، رقم کل کمک‌های آمریکا به اوکراین از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکرین، به ۵.۶ میلیارد دلار افزایش یافت. از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، آمریکا مجموعا تسلیحات و تجهیزاتی به ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به اوکراین قول یا تحویل داده است.
این کمک‌ها شامل سلاح‌های سنگین، سامانه‌های موشکی و گلوله‌ برای توپخانه هویتزر است. ارائه این تسلیحات به اوکراین مشروط به تعهد این کشور در عدم استفاده از آنها برای حمله به اهداف در روسیه است.
کنگره آمریکا در ماه مه سال میلادی جاری، دست دولت این کشور را برای اعطای کمک‌های میلیاردی بیشتر به اوکراین باز گذاشت چرا که بسته حمایتی پیشین ایالات متحده به اوکراین، تقریبا به پایان رسیده بود. بسته حمایتی جدید آمریکا که جو بایدن، با امضای خود در پایان ماه مه آن را به اجرا درآورد، تقریباً ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد که از این مبلغ، ۶ میلیارد دلار برای کمک نظامی مستقیم به اوکراین در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.