×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش فساد در زنجیره تولید

کامران سلطانی زاده ـ کارشناس اقتصادی
کیوسک خبر ـ در شرایط غیر تورمی حذف ارز ترجیحی ضروری است چرا که ارز ترجیحی باعث فساد و رانت گسترده شده بود. در حال حاضر و با رسیدن یارانه نقدی به دست مصرف کننده یعنی آخرین فرد زنجیره تولید، فساد به حداقل می رسد.
با ارائه یارانه قدرت خرید مردم افزایش می یابد و فقر مطلق تا حدودی ریشه کن خواهد شد. چرا که پرداخت مبلغ نقدی یارانه این اختیار را به افراد می دهد تا بر حسب نیاز کالای درخواستی خود را خریداری کنند.
ارز ترجیحی در تمامی موارد به هدف برخورد نمی کرد، ارائه ارز ترجیحی به تولید کننده موجب می شد تا کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نرسد و مشکلات زیادی را در چرخه تولید ایجاد می کرد.
در حال حاضر و با پرداخت یارانه به مردم این مشکلات کمتر خواهد شد و کالاها با قیمت واقعی عرضه می شود و با وجود ارائه یارانه به مردم توانایی افراد برای خرید اقلام اساسی افزایش می یابد. حذف ارز ترجیحی باعث جلوگیری از تخصیص یارانه به بسیاری از کالاها شده و این امر باعث جلوگیری از قاچاق اینگونه کالاها به مبادی خروجی می شود.
اختصاص یارانه به ابتدای زنجیره موجب می شد تا دهک ها بالا چند برابر دهک های پایین از یارانه برخوردار شوند، در شرایط فعلی قدرت خرید دهک های پایین افزایش می یابد. دولت نیز باید با توجه به تغییر قیمت اقلام یارانه پرداختی به مردم را برای حفظ قدرت خرید آنها افزایش دهد تا داستان یارانه دهه قبل تکرار نشود. اعطای یارانه نقدی به صفر نشدن سبد خانوارهای کمتر برخوردار و جلوگیری از فقر مطلق کمک خواهد کرد و همانند تجربه هدفمندی یارانه و پرداخت یارانه نقدی به مردم در سال ۸۹ کاهش شدید ضریب جینی را در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.