×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، «دیاکو حسینی» با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و بیانیه مشترک ایران و آژانس اظهار داشت: در ماه‌های اخیر آژانس بر اساس گزارشات و اسناد جاسوسی اسرائیل، درخواست بازرسی از ۲ سایت یا مکان در ایران را مطرح کرد و این مسئله میزان بی اعتمادی ما نسبت به آژانس را به طور قابل توجهی افزایش داد و حتی سوالات جدید آژانس از ایران می‌رفت به ته مانده برجام به طور جدی آسیب بزند.

وی افزود: سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دعوت ایران انجام گرفت که نشان دهنده اراده ما برای حل مشکل و بازسازی اعتماد از دست رفته است.

حسینی گفت: اکنون ایران و این نهاد بین‌المللی راه حلی پیدا کرده‌اند و اگر این راه حل از طرف آژانس به طور دقیق مورد استفاده قرار گرفته و اجرا شود و می‌تواند در ایجاد اعتماد متقابل کاربردی و موثر باشد.

حسینی با بیان اینکه بیانیه مشترک ایران و آژانس گامی موثر در چارچوب اجرای برجام است، یادآور شد: این اقدام مشترک علاوه بر اعتماد سازی بین ایران و آژانس، مانعی برای تلاش‌های آمریکا در جهت آسیب زدن و به عبارتی نابودی برجام از طریق شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام است و باید ببینیم آژانس در عمل چگونه به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیانیه مشترک و همکاری جدید ایران و آژانس یکی از مهمترین پیشرفت‌های بین‌المللی ایران قلمداد و تاکید کرد: این امر برای بازگشت اعتماد از دست رفته بین ایران و آژانس و همینطور مهار کردن فشارهای آمریکا، گام بزرگی محسوب می‌شود.

وی گفت: آژانس برای بازرسی از دو سایت ما بر اسناد جاسوسی اسرائیل استناد می کرد و در تمام این مدت حرف ما این بود که آژانس نمی‌تواند بر این مبنا درخواست بازرسی از این سایت‌ها داشته باشد و اگر ایران چنین مسئله‌ای را می‌پذیرفت سلسله درخواست‌هایی که مبنای حقوقی نداشت و بازرسی آنها از مکان‌هایی در ایران که مبتنی و  ناشی از اسناد جاسوسی بیگانگان بود ادامه می‌یافت که پذیرفتنی نبود.

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار داشت: بنابراین الگویی که روز چهارشنبه بین ما و آژانس مورد توافق قرار گرفت می تواند این مشکل را حل کند. با این توافق اولاً، اجازه بازرسی این دو سایت کاملا استثنایی است و دوم اینکه در آینده به اسناد ادعایی کشورهای ثالث استناد نمی‌شود.

وی یادآور شد: در بیانیه مشترک، آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد کرد که محرمانه بودن اطلاعات سایت‌های و فعالیت‌های هسته‌ای ایران حفظ شود. اگر در آینده نشانه‌ای پیدا شود که آژانس به این تعهدات عمل نکرده است آسیب‌های جدی‌تری به همکاری ایران و آژانس وارد خواهد شد.   

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه همکاری مثبت ایران و آژانس مطلوب آمریکا نیست، گفت:  صرف مکلف و متعهد شدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر حفظ محرمانگی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گامی مثبت و دستاوردی بسیار مهم در این بیانیه است.  

وی در این باره که در بیانیه اخیر شاهد استقلال عمل از طرف آژانس بودیم، بیان کرد: همیشه فشارهای سیاسی به این سازمان وارد می‌شود و جهت‌گیری‌های آن را تعیین می‌کند. در این بین کشورهای کشورهای قدرتمند و آنهایی که در سازمان ملل حق وتو دارند در خط ‌دهی به آژانس نفوذ بیشتری دارند.

 حسینی ادامه داد: تفاهم گروسی با سازمان انرژی اتمی ایران ناشی از توازنی بین ایالات متحده از یک طرف و کشورهای اروپایی، چین و روسیه از طرف دیگر است که امروز اهداف متفاوتی را از این موضوع دنبال می‌کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: آمدن رافائل گروسی به تهران و  تعهداتش به ایران به این معناست که بخش بزرگی از جامعه بین المللی با آمریکا همراهی ندارند. اگر کشورهای مهم دنیا با آمریکا همراه بودند چنین توافقی به دست نمی‌آمد.

وی بیانیه مشترک ایران و آژانس و توافق‌های حاصل شده را روی دیگر سکه مواجهه ایران و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل دانست و گفت: تقابل کنونی ایران و آمریکا از برجام ریشه می‌گیرد و تجلی و ظهور و بروز این رویارویی در استناد آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ و مکانیسم ماشه مشاهده شد.

حسینی گفت: تلاش بعدی آمریکا احتمالا کشاندن پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت بود که تفاهم ایران و آژانس این خواب آمریکا را تعبیر نکرد.  

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.