×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

حضور و سخنرانی روسای جمهور ایران در سازمان ملل مخصوصا در اولین دوره حضور آنها همواره مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار دارد. رسانه‌های بزرگ دنیا معمولا این سوژه خبری را به صورت ویژه پوشش می‌دهند و همین توجه فرصت خوبی برای بیان دیدگاه‌های کشور فراهم می‌سازد.

به گزارش کیوسک خبر، سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر خود به نیویورک برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع‌عمومی سازمان ملل از همین فرصت به‌خوبی استفاده کرد و اقداماتی انجام داد که موردتوجه این رسانه‌ها قرار گرفت. او در جریان سخنرانی خود در مجمع‌عمومی سازمان ملل تصویر شهید سلیمانی را به جهانیان نشان داد.

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنرانی خود در سازمان ملل درحالی‌که عکس سردار سلیمانی را به حضار نشان می‌داد، گفت: «فرماندهی و قهرمان این جنگ علیه تروریسم و نابودکننده‌ داعش کسی نبود جز سردار سپهبد قاسم سلیمانی. کسی که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس‌جمهور سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود زد. رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده، خدمت به انسانیت است؛ تا ازاین‌پس ظلمی که به ملت‌های منطقه شده است، به نحوی دل‌های داغ‌دیده از این ظلم تسلی پیدا کند و ازاین‌پس ظلم، زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه، حصول نتیجه را دنبال خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور با این اقدام خود یاد سردار سلیمانی را در خاک آمریکا و در برابر دیدگان مقامات سیاسی ارشد کشورهای مختلف در سازمان ملل زنده کرد و یادآور شد که دولت ترامپ چگونه سردار مبارزه با داعش را ناجوانمردانه ترور کرد. رئیس‌جمهور از فرصت حضور رسانه‌های مختلف استفاده کرد تا پیام جمهوری اسلامی ایران را به جهان مخابره کرده و مجدد تاکید کرد که ایران همچنان پیگیر محاکمه آمران و عاملان این جنایت است. شاید هیچ فرصت بهتری از حضور در سازمان ملل برای یادآوری اقدامات سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم نبود.

او پس از پایان سخنرانی خود از سازمان ملل تا هتل محل اقامت خود پیاده‌روی کرد در حالی که از روزهای قبل ضدانقلاب فراخوان‌هایی متعددی داده بود تا در مقابل هتل و سازمان ملل تجمع کنند؛ اما رئیس‌جمهور و تیم همراه بدون توجه به این فراخوان‌ها، مسیر خود را پیاده طی کردند تا پیام مشخصی به این تجمع‌کنندگان بدهند.

در ادامه در مصاحبه با کارشناسان مطالعات آمریکا و فعال رسانه‌ای، اقدامات رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک را تحلیل می‌کنیم:

غلام‌زاده: رئیسی تاکید کرد ترسی از مخالفان ندارد
یک کارشناس مطالعات آمریکا با بیان اینکه مجمع‌عمومی سازمان ملل دو کارکرد دارد، گفت: یک کارکرد مجمع‌عمومی این است که سیاست‌های کلی هر کشور اعلام می‌شود. کارکرد دوم درباره دیپلماسی عمومی است. رسانه‌ها معمولاً مجمع‌عمومی سازمان ملل را پوشش کامل می‌دهند و همین فرصت بسیار خوبی برای دیپلماسی عمومی فراهم می‌کند. رهبرانی که هوشمند باشند سعی می‌کنند از هر دو کارکرد مجمع‌عمومی استفاده کنند.

حمیدرضا غلام‌زاده درباره نشان‌دادن تصویر شهید سلیمانی توسط رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: این اقدام در راستای دیپلماسی عمومی بود. حتماً استفاده از تصویر گویاتر از کلام خالی است. به‌هرحال افکارعمومی ممکن است نام سردار سلیمانی را به‌خاطر نداشته باشند؛ ولی چهره را می‌شناسند. با این اقدام رئیس‌جمهور، بار دیگر یاد سردار سلیمانی در خاطر مردم دنیا زنده شد. در واقع اقدام رئیس‌جمهور ترفند خوبی برای زنده نگه داشتن یاد سردار سلیمانی بود.

وی همچنین درباره پیام پیاده‌روی رئیسی در نیویورک گفت: یک وجه از پیاده‌روی در عرف دیپلماتیک برای نشان‌دادن صمیمیت است مثلاً رئیس‌جمهور فرانسه و آمریکا با یکدیگر پیاده‌روی کرده و به رستوران می‌روند. وجه دیگر به بحث امنیت بازمی‌گردد. کسی که این‌گونه پیاده‌روی می‌کند این پیام را می‌دهد که من ترسی از کسی ندارم. در روزهای منتهی به حضور رئیس‌جمهور در نیویورک گروه‌های مختلف فراخوان داده و اعلام کرده بودند در علیه رئیس‌جمهور ایران تجمع می‌کنند و برخی رسانه‌ها هم اعلام کرده بودند که هزاران نفر در این تجمعات شرکت خواهند کرد؛ اما دیدیم که همۀ این سروصداها بی‌مورد بود و رئیس‌جمهور ایران با پیاده‌روی خود تاکید کرد آن مخالفان در حدی نیستند که ترسی از آن‌ها داشته باشد.

این کارشناس مطالعات آمریکا در ادامه درباره لغو مصاحبه رئیسی با کریستین امانپور گفت: در هر مصاحبه ، مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده شروط خود را اعلام می‌کنند و اگر این شروط محقق شد، مصاحبه انجام می‌شود و شرط رعایت حجاب اسلامی امانپور از رئیس جمهور چیز عجیبی نیست. شاید هم این شرط کنایه‌ای به شرایط داخلی ایران هم بوده است؛ اما تحلیل من این است که امانپور فکر می‌کرد رئیسی فرصت این مصاحبه را از دست نمی‌دهد و از شرط خود کوتاه می‌آید. اما این اتفاق نیفتاد و به نظر هم نمی‌اید که فرصت خاصی برای ایران ازدست‌رفته باشد.

غلام‌زاده با بیان اینکه امانپور جایگاه ۲۰ سال پیش را در CNN ندارد و نسل‌های جوانی به این رسانه وارد شده‌اند، گفت: پیش از این‌یکی از تیزرهای تبلیغاتی امانپور این بود که تلفظ صحیحی ایران را به سیاستمداران آمریکایی توضیح می‌داد؛ ولی در این ۱۵ سال اخیر تعداد ایرانی‌های مشغول در رسانه‌های آمریکایی زیاد شده و نسل جوان هم واردشده و دیگر امانپور جایگاه سابق را ندارد. مصاحبه‌های پیشین او با روسای جمهور ایران برای او آورده داشت و این بار هم می‌خواست اعلام کند که همچنان می‌تواند با یک رئیس‌جمهور از ایران مصاحبه کند ولی موفق نشد. به نظر من امانپور بازندۀ این بازی بود.

مقدم: ابتکارات رئیس‌جمهور پیام مشخصی به مخاطبان اصلی و فرعی دارد
بیژن مقدم فعال رسانه‌ای در تحلیل این اقدامات رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همواره از فرصت حضور در سازمان ملل برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده کرده‌ایم، گفت: با حضور در سازمان ملل فرصت داریم که حرف‌های خود را که به‌دلیل سانسور رسانه‌های غربی به مردم و مسئولان دنیا نمی‌رسد، را صریح بیان کنیم. یکی از این پیام‌ها، تأثیر تحریم‌ها بر مردم است. غرب اعلام می‌کند دولت ایران تحریم است درحالی‌که تحریم‌ها اثر مستقیمی بر مردم دارد. البته نظام ما آنقدر قوی هست که بخشی از تحریم‌ها را دور بزند یا خنثی کند اما بخشی از تحریم‌ها مثل تحریم دارو بر مردم تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور ابتکاری دیگری هم داشت که ما اصلاً به آن فکر نمی‌کردیم و آن ابتکار، نمایش تصویر سردار سلیمانی در سازمان ملل بود. پیام این اقدام این است که سردار سلیمانی مظلومانه توسط یک نظام ظالم به شهادت رسیده اما راه او به‌عنوان یک قهرمان ملی ادامه دارد.

مدیرمسئول سایت الف خاطرنشان کرد: این اقدام رئیس‌جمهور مشابه اقدام شهید رجایی در سازمان ملل بود که کفش خود را درآورد و آثار شکنجه دوره پهلوی را به حضار نشان داد. شاید این اقدام با عرف سازمان ملل همخوانی نداشت؛ اما به‌عنوان نماینده مردم ایران به مقامات سیاسی دنیا نشان داد که جامعه ایران چگونه تحت ستم یک حکومت بودند.

مقدم با اشاره به پیاده‌روی رئیسی در فاصله سازمان ملل تا هتل محل اقامتش، تصریح کرد: همیشه در حضور روسای جمهور کشورمان در سازمان ملل، ضدانقلاب تجمعاتی را با حضور افراد بی کار خود و حتی افراد بیکار جامعه آمریکا تشکیل می‌دهد. این بار هم فراخوان‌های مختلفی داده بودند؛ اما پیام پیاده‌روی رئیس‌جمهور این بود که شما را اصلاً حساب نمی‌کنیم. این اقدام رئیس‌جمهور هوشمندانه بود.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: این ابتکارات پیام‌های دیپلماتیک دارد و و فقط بیان یک جمله یا پیاده‌روی معمولی نیست. مثل اقدام اخیر رهبری که در برابر شایعاتی در خصوص سلامت ایشان، در دیدار اخیر خود ایستاده سخنرانی طولانی کردند. این اقدامات و ابتکارات رئیس‌جمهور پیام مشخصی به مخاطبان اصلی و فرعی دارد.

انبارلویی: نمایش تصویر سردار سلیمانی یعنی معرفی آمریکا به عنوان سردمدار تروریسم
محمدکاظم انبارلویی سردبیر سابق روزنامه رسالت نیز در تحلیل پیام اقدامات رئیس‌جمهور در سازمان ملل تصریح کرد: اقدام رئیس‌جمهور در نمایش تصویر سردار سلیمانی در سازمان ملل یعنی معرفی آمریکا به عنوان سردمدار تروریسم و سند آن هم شهادت سردار سلیمانی در عراق به دست نیروهای ویژه آمریکا به دستور ترامپ بود. رئیس‌جمهور با این اقدام خود به جهان اعلام کرد آمریکا مرکز و حامی تروریسم است و ایران در راه مبارزه با ترورسیم و برقراری صلح و امنیت، چه هزینه‌هایی پرداخته است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور می‌توانست فقط از سردار سلیمانی سخن بگوید ولی نشان‌دادن تصویر سردار سلیمانی به رهبران جهان و رسانه‌ها تأثیر بسیار بیشتری داشت. این اقدام موجب شد تا تصویر سردار سلیمانی به عنوان قربانی تروریسم در ذهن و یاد رهبران و رسانه‌ها بماند.

این فعال رسانه‌ای همچنین با اشاره به پیاده‌روی رئیس جمهور در نیویورک، گفت: منافقین و ضدانقلاب قرار بود در مسیر رفت‌وآمد رئیس جمهور تظاهرات کنند؛ اما موفق نشدند و پیاده‌روی رئیس جمهور این پیام را داد اقدامات این گروه‌ها هیچ تأثیری ندارد و رئیس جمهور ایران بدون هراس از آن‌ها پیاده‌روی می‌کند.

انبارلویی درباره لغو مصاحبه رئیسی با CNN به‌دلیل رعایت‌نکردن حجاب اسلامی توسط کریستین امانپور، گفت: رئیس جمهور با این اقدام خود بر لزوم رعایت ارزش‌های اخلاقی و دینی تاکید کرد. او با این اقدام خود خواست به افکارعمومی بفهماند که ایران مدافع ارزش‌های اسلامی است و این ارزش‌ها بر یک مصاحبه ارجحیت دارد. این اقدام هم پیام به داخل کشور و هم به جهان اسلام داشت که باید احکام شرعی و اسلامی رعایت شود.

ابتکاراتی برای استفاده از یک فرصت محدود
رئیسی در سفر به نیویورک با ابتکاراتی که به کار گرفت، از فرصت حضور رسانه‌های دنیا بهره خوبی برد. رئیس جمهور در حالی تصویر سردار سلیمانی را در سازمان ملل مقابل رسانه‌ها قرارداد که رسانه‌های غربی در این سال‌ها اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی به دستور ترامپ را سانسور کرده یا حتی شبکه‌های اجتماعی اجازه انتشار تصویر شهید سلیمانی را نمی‌دهند. در واقع رئیسی از فرصت محدود سخنرانی خود در سازمان ملل نهایت استفاده را برای یادآوری جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سرداری که تروریسم را در منطقه شکست داد به کار گرفت. رییسی و هیات همراه وی همچنین در حاشیه دیدارهای رییس جمهور و هیات ایرانی با مقامات و سران کشورهای حاضر مجمع عمومی سازمان ملل نمایشگاه عکسی را برپا کردند، آن هم با هدف به تصویر کشیدن جنایت ضد حقوق بشری آمریکا و دیگر هم پیمانانش علیه ملت ایران ، از ترورهای کور دهه شصت گرفته تا حمله شیمیایی سر دشت و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوآمریکایی. رییسی این بار در سازمان ملل در قالب نمایشگاه عکس جنایایتی را به در معرض دید مقامات دیگر کشورهای جهان قرار داد که سال ها نه تنها خود کشورهای غربی چشم خود را بر آن بستند، بلکه مانع دیدن آن توسط دیگران نیز شدند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، رییس جمهور ایران همچنین همزمان با تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در مقابل مقر سازمان ملل که برای آن خیلی تبلیغ کرده بودند، در خیابان‌های نیویورک پیاده روی کرد تا این پیام را بدهد که مخالفان نظام در خارج از کشور نمی‌توانند سفر او را تحت شعاع قرار دهند. به نظر می‌رسد لغو مصاحبه با CNN هم حامل این پیام‌ بود که رعایت احکام شرعی برای وی نسبت به هر مساله دیگری در اولویت قرار دارد و باید رعایت شود. رییسی در جریان این سفر پنج روزه به مساله مرگ “مهسا امینی ” و برخی اعتراضات به این مساله در داخل ایران نیز اشاره کرد تا فرصت هرگونه سوء استفاده را بر مخالفان سفر خود به نیویورک ببندد، مرگ این دختر جوان همزمان با سفر رییس جمهور به نیویورک به سرعت به موضوعی که رسانه های مخالف نظام سعی داشتند با دستاویز قرار دادن آن سفر رییس جمهور ایران را تحت تاثیر قرار دهند، تبدیل شد، رییسی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا تاکید کرد « موضوع فوت این دختر عزیز را همان طور که به پدر این دختر خانم قول داده‌ام با جدیت پیگیری خواهیم کرد … اعتراض اشکالی ندارد؛ اما اغتشاش در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، چون امنیت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.»

رییس جمهور ایران در مدت محدود حضور خود و هیات همراه در نیویورک ضمن مرور و ارائه سیمایی از جنایات ضد حقوق بشری تحمیل شده از جانب آمریکا و غرب علیه ملت ایران طی بیش از ۴۰ سال اخیر سعی خود را بکار گرفت تا باز دیگر مانع این شود که برخی اتفاقات داخلی دستاویز سوء استفاده کسانی قرار گیرد که خود در عمل بازها نشان داده اند رعایت حقوق این ملت در اولویت آنها نبوده و نیست ، اما این بار خود رسانه‌های غربی با ابتکار رییس جمهور ایران انتقال دهنده این پیام شدند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.