×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یک کارشناس مسائل ژئوپلیتیک تصریح کرد: توانایی های نظامی روسیه، این کشور را قادر می سازد تا اوکراین را بدون نیاز به استفاده از سلاح هسته ای به سر میز مذاکره بکشاند.

به گزارش کیوسک خبر ، وبگاه الجزیره در گزارشی نوشت: از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدید به استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین در پاسخ به تهدید علیه منافع کشورش کرد، بحث در واشنگتن و دیگر پایتخت های غربی بر روی تهدید هسته ای متمرکز شد.

اما باید خاطر نشان کرد که یک قدرت جهانی مثل روسیه قادر است کشوری مثل اوکراین را بدون توسل به سلاح هسته ای فلج کند.

«لئون هادار»، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک در مقاله ای که در مجله آمریکایی «نشنال اینترست» منتشر شده است، نوشت: توانایی های نظامی روسیه، این کشور را قادر می سازد تا اوکراین را بدون نیاز به استفاده از سلاح هسته ای بر سر میز مذاکره بنشیند.

هادار افزود که روسیه می‌تواند با استفاده از نیروی متعارف کامل خود در اوکراین، ایالات متحده را به موقعیتی سوق دهد که نتواند پیروز شود، همانطور که قبلاً این امر اتفاق افتاد. واشنگتن پس از تهاجم شوروی به مجارستان در سال ۱۹۵۶ به کمک مجارستان شتافت اما بعد از مدتی دریافت که نجات مجارستان مستلزم مداخله نظامی مستقیم و رویارویی با شوروی است.

وی برای اثبات کارآمدی سلاح های متعارف و توانایی قدرت های بزرگ برای رسیدن به پیروزی بدون نیاز به استفاده از سلاح های هسته ای، نوشت که برخلاف آنچه در حافظه جمعی ما تثبیت شده است، حمله ای که بزرگترین ویرانی را در تاریخ بشر به جا گذاشت، نه حمله اتمی آمریکا به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، بلکه بمباران آتش‌زای نیروی هوایی آمریکا در توکیو طی دو شب در مارس ۱۹۴۵ بود.

این حملات منجر به کشته شدن حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی ژاپنی و آواره شدن بیش از یک میلیون نفر دیگر شد. در حالی که تعداد قربانیان بمب هسته ای پرتاب شده بر فراز ناکازاکی بین ۴۰ تا ۸۰ هزار تخمین زده می شود.

در طول جنگ جهانی دوم، حملات متعدد به نیروهای نظامی و غیرنظامیان توسط طرف های مختلف درگیری، اگر نگوییم کشنده تر بوده، با تأثیر بالقوه یک بمب هسته ای تاکتیکی قابل مقایسه بود.

هادار در ادامه می نویسد که چرا پوتین باید قبل از استفاده از حداکثر نیروی نیروی هوایی روسیه و سایر تسلیحات متعارف، از جمله موشک، به استفاده از تسلیحات هسته‌ای متوسل شود؟

وی سپس به دلایل عدم توسل پوتین به سلاح هسته ای اشاره می کند و می نویسد: کی یف که سلاح هسته ای ندارد، قادر نیست ابرقدرتی جهانی مانند روسیه را تهدید کند. همچنین بدترین سناریوی جنگ، از دیدگاه روسیه، که همان ورود سربازان اوکراینی به خاک روسیه است، به هیچ وجه شدنی نیست.

نویسنده نشنال اینترست می افزاید که تنها چیزی که اوکراین می تواند به آن دست یابد، داشتن ظرفیت نظامی و اراده سیاسی کافی برای وادار کردن پوتین به عقب نشینی از خاک اوکراین است.

وی در پایان نتیجه گیری می کند که استفاده از سلاح های هسته ای – که از سال ۱۹۴۵ استفاده نشده است – خطرناک است، زیرا ممکن است با واکنش نظامی غرب مواجه شود و می تواند منجر به شعله ور شدن یک جنگ جهانی جدیدی شود که در آن از سلاح های هسته ای استراتژیک استفاده می شود. همچنین می تواند باعث تحریک کل جامعه بین المللی، از جمله چین و هند شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.