×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پاسخ به دغدغه‌های فعالان بازار نفت و سرمایه با راه‌‌اندازی گواهی سپرده نفت خام

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران امروز در آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در وزارت نفت با اشاره به اینکه موضوع عرضه نفت خام در بورس از مطالبات جدی در سطوح مختلف حاکمیتی و رسانه ای بوده است، گفت: «از دی ماه سال گذشته و تغییرات رخ داده در مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، این موضوع و راه اندازی اصطلاحا بازار کاغذی نفت یا همان قراردادهای آتی نفت مورد توجه و تاکید شرکت نفت قرار گرفت و در همین زمینه کارگروه مشترکی فیمابین بورس و امور بین الملل نفت تشکیل شد».
نقوی در این مراسم که در محل سالن همایش‌های شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد اظهار کرد: «پس از بررسی های مقدماتی و آسیب شناسی انواع مدل‌های قابل انجام انتشار گواهی سپرده به عنوان یک ابزار استاندارد که پیش از این در شورای عالی بورس به عنوان ابزار مالی تصویب شده و مقررات حاکم بر آن نیز تصویب شده بود پیشنهاد و مورد توافق قرار گرفت. سپس نظرات کلیه ذی‌نفعان داخلی شرکت نفت اخذ و پس از آن موضوع با سایر ذینفعان مطرح چهارچوب های قانونی آن بررسی و پس از چندین ماه کار فشرده در سطوح مختلف و طرح موضوع در هیات مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران در نهایت چهارچوب اجرایی این کار در شهریورماه سال جاری در هیات مدیره محترم شرکت نفت به تصویب رسید و پس از طی فرایندهای قانونی و ابلاغ آن درخواست پذیرش مخازن متعلق به شرکت ملی نفت در بورس مطرح و پذیرش شد. همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه این موضوع در شورای اقتصاد هم به تایید و تصویب رسید».
وی با بیان این مطلب که در طراحی و پیاده سازی این گواهی به نظرات ذینفعان مختلف توجه شده است و به منظور ارائه یک مدل مناسب از مشارکت عمده فعالان حوزه نفت و بازار سرمایه استفاده شده است، تصریح کرد: «بسیاری از ریزساختارهای معاملاتی این گواهی در پاسخ به دغدغه‌ها و پیشنهاد فعالان این بازار بوده است».
مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره جزئیات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی خاطرنشان کرد: «مدت دوره معاملاتی ۳۶ ماهه، سفارش گذاری به صورت ارزی، امکان غلطاندن نماد معاملاتی به دوره های معاملاتی بعدی، تضمین شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اولویت داشتن دارندگان گواهی در تحویل، قبولی وکالت شرکت نفت برای دارندگانی که امکان تحویل ندارند، اجازه اخذ موقعیت در بازار مشتقه توسط شرکت ملی نفت ایران، تخصیص منابع برای بازارگردانی و ایجاد صندوق های بازارگردانی، روزهای معاملاتی ، ورود اشخاص حقیقی به صورت غیر مستقیم، عدم اخذ هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه، اعمال تخفیف حجمی و پذیرش این گواهی به عنوان ابزار توثیق و تضمین نزد شرکت ملی نفت ایران و سایر نکات اعلامی از جمله مواردی بوده که با کار جمعی و کارشناسی حاصل شده است».
نقوی تاکید کرد: «بورس انرژی ایران در طی سالهای گذشته تلاش داشته تا وظیفه خود در چهارچوب ماموریت‌ها و همچنین الزامات قانونی حاکم بر آن از جمله سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، قانون برنامه ششم و بودجه های سالانه مصوب را ایفا نماید و افتخار دارد در کنار سایر مجموعه ها سهمی در توسعه صادرات و افزایش درامدهای کشور ایفا کرده است».
به گفته وی: «صادرات بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار فراورده های نفتی از مسیر بورس انرژی در طی ۵ سال گذشته، افزایش درآمدهای دولت و عرضه کنندگان ناشی از رقابت حاصله در رینگ صادراتی به میزان بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار که نزدیک به یک سوم ان به میزان ۳۲ میلیون دلار صرفا در سال جاری حاصل شده و افزایش ۴۳ درصدی حجم صادرات گاز مایع در سال جاری، معامله بیش از ۳ میلیون ۶۰۰ هزارتن بنزین در یک روز و کسب رکورد بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، افزایش تعداد خریداران در برخی از فرآورده ها از یک مشتری به بیش از ۴۰ مشتری و ایجاد بازارهای جدید در منطقه، همه حاکی از آن است که در صورت نظم و استمرار در عرضه فرآورده های نفتی و تاکید بر حضور در مسیر شفاف بورس، شاهد افزایش درامدهای عرضه کنندگان خواهیم بود».
مدیرعامل بورس انرژی ایران همچنین این نکته را اضافه کرد که «افزایش شدت مصرف داخلی در برخی از فراوده های اصلی مانند بنزین و گازوییل تهدیدی برای درامدهای صادراتی کشور خواهد بود».
نقوی درخصوص برنامه بورس انرژی ایران برای سال آینده گفت: «با برنامه ریزی صورت گرفته برآنیم تا علاوه بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالان برقرار کنیم و در گام بعدی از قراردادهای اختیارمعامله رونمایی خواهیم کرد. همچنین با توجه به ناترازی ناشی از افزایش مصرف و لزوم بهینه سازی مصرف، با همکاری سازمان برنامه و شرکت ملی گاز ایران آماده انجام معاملات گواهی صرفه جویی گاز هستیم. ضمن آنکه افزایش حجم مبادلات در بازار فیزیکی را با توجه به تنوع مدل های قراردادی و امکان عرضه محموله به صورت زمینی و دریایی را هم در دستور کار داریم».
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهمین سالروز آغاز معاملات بورس انرژی ایران بیان کرد: «۱۹ اسفندماه سالروز آغاز معاملات بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۱ بوده و سال گذشته هم در همین ایام از قراردادهای آتی در بورس انرژی رونمایی کردیم و امروز هم با استعانت از درگاه احدیت از یک ابزار جدید برای سرمایه‌گذاری و فروش نفت رونمایی خواهد شد».
نقوی افزود: «بورس انرژی ایران طی یک دهه از فعالیت خود و در راستای ایفای ماموریت ها و وظایف خود در ایجاد بازاری کارا و شفاف در حوزه معاملات نفت خام، میعانات گازی و فراورده های نفتی تلاش های زیادی را انجام داده است».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.