×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
وزارت صمت در دولت سیزدهم پیشران حکمرانی هوشمند خواهد شد/همراستا شدن منافع کسب و‌ کارها با منافع جامعه ضرورت دارد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایدرونیوز ، سید رضا فاطمی امین در نشست سراسری مدیران ارشد وزارت صمت در دولت سیزدهم که با هدف تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: باید نوع نگاه ما به موضوعات مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت تغییر کند و از بنگاه داری به سمت حکمرانی و سیاستگذاری برویم تا چتر حمایتی بر سر این بخش باشیم.

۴ اولویت مهم برای تحقق حکمرانی بخش صمت

وی در ادامه به چهار موضوع برای حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: تعیین اولویت ها و مشخص کردن آنها در زیرمجموعه‌ها، تنظیم‌گری، تسهیلگری و نظارت چهار عامل هستند که اگر پیاده شوند به سمت حکمرانی خواهیم رفت.

باید شرایطی فراهم شود تا کسب و کارها به سمت اولویت ها حرکت کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تنظیم گری، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا کسب و کارها به سمت اولویت ها حرکت کنند، همچنین در حوزه تسهیل گری وقتی مسیر قطعی شد حرکت کسب و کارها به سمت اولویت‌ها تسهیل خواهد شد.

هم راستا شدن منافع کسب و‌ کارها با منافع جامعه ضرورت دارد

فاطمی امین همچنین تصریح کرد: تمام هنر ما باید این باشد که منافع کسب و کارها را با منافع کلان کشور همراستا نماییم تا منافع کل جامعه تامین شود.

وی همچنین تاکید کرد: روان سازی و تسهیل کسب و کار ها در این راستا مهم است که با اولویت گذاری باید انجام گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این اولویت گذاری ها بیان کرد: به عنوان نمونه رتبه پیچیدگی اقتصادی ما باید افزایش یابد و صادرات باید صادرات اشتغال باشد نه صادرات مواد خام، آب، سرمایه نهفته، که این یک مسیر اولویت گذاری می باشد.

ایجاد نظم مدیریتی با ساماندهی فعالیت ها در قالب فرایند ها و پروژه ها

فاطمی امین در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه کل امورات در سه دسته فرآیندها(که استمرار دارند)، پروژه ها (که خروجی دارند) و اقدامات جاری خلاصه می شود، گفت: در حد امکان فعالیت ها در قالب فرایندها و پروژه ها ساماندهی و سازماندهی می شوند تا نظم مدیریتی ایجاد گردد.

تجمیع ۴۰ برنامه‌عملیاتی ابلاغی وزیر صمت قبلی با ۳۶ پروژه ارائه شده به مجلس

وی با اشاره به اینکه ۴۰ برنامه عملیاتی تدوین شده که وزیر صمت قبلی آن را ابلاغ کرده است و به قوت خود باقی است، افزود: این چهل برنامه با ۳۶ پروژه که در روز رای اعتماد به مجلس ارائه شده است، همپوشانی دارد و باید تجمیع گردند و به نسخه نهایی تبدیل شود و هر سه ماه یکبار گزارش آنها به مجلس ارائه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بیان کرد: برای هر پروژه یک مدیر پروژه انتخاب می‌شود تا قابل پیگیری باشد. پروژه ها زمان، شروع، پایان و پایش دارند که این پروژه ها تا پایان شهریورماه فعال خواهند شد.

فاطمی امین همچنین در خصوص موضوع سوم‌ مباحث خود ادامه داد: دو رویکرد وظیفه گرا و فرایند گرا در سازماندهی فعالیت ها وجود دارد که ساختار وزارت صمت وظیفه گراست اما برای محیط‌های انعطاف پذیری این رویکرد کارایی ندارد.

باید به سمت سازماندهی فعالیت ها به صورت فرآیند گرایی برویم

وی گفت : اگر به دنبال تناسب با مخاطب و پویایی هستیم باید به سمت سازماندهی فعالیت ها به صورت فرآیند گرایی برویم، تعیین امورات مربوط به یک خدمت در یک دفتر برای ارتباط و رضایت مخاطب با استفاده از پنجره های واحد باید با مسئولیت همان دفتر انجام گیرد و حتی اگر موضوعی مستقیم به اختیارات یک دفتر مربوط نیست اما همان دفتر مسئول پیگیری خواهد بود.

پنجره واحد برای پیشبرد امور و فعالیتها تدوین خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دفاتر تخصصی با این نگاه که تمام کارهای مرتبط با خود را باید پاسخگو باشند، جلو خواهند رفت. پیش نویس ایجاد یک پنجره واحد هم تدوین خواهد شد تا مسیر شفاف گردد.

فاطمی امین گفت: برنامه ریزی، اولویت گذاری، توانمندسازی، تنظیم بازار، صادرات و واردات، ستاد تسهیل، تولید و دیگر امورات مربوط به یک حوزه در آن حوزه با اختیار انجام خواهد شد.

وزارت صمت در دولت سیزدهم پیشران حکمرانی هوشمند خواهد شد

وی در ادامه اضافه کرد: در دولت سیزدهم وزارت صمت در حکمرانی هوشمند باید پیشرو باشد که ظرفیت های این مهم وجود دارد و امکان پذیر است.

وزیر صمت گفت: به عنوان نمونه در سامانه جامع تجارت داده‌های فرایندهای کسب و کار را رصد می‌کنیم اما در این نوع نگاه ما میدان صنعت، معدن و تجارت را مورد رصد قرار خواهیم داد.

فاطمی امین در بخش بعدی سخنان خود به موضوع آمایش سرزمینی به عنوان چهارمین محور سخنان خود اشاره کرد و گفت: اضافه شدن دو میلیون شغل و افزایش صادرات کافی نیست، بلکه آمایش سرزمینی آنها نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

در راستای آمایش سرزمینی برای ۴۵۰ شهرستان برنامه عملیاتی داریم

وی ادامه داد: برای ۴۵۰ شهرستان برنامه عملیاتی باید داشته باشیم که چالشها و مشکلات آن را رصد و متناسب با آنها هدف گذاری انجام و شاخص‌های پروژه ها در کنار شاخص‌های فرایندها ملاک عمل واقع شود که این موضوع مشارکت همگان را می‌طلبد.

وزیر صمت تصریح کرد: این برنامه با مشورت نمایندگان مجلس جلو خواهد، نمایندگان دغدغه حوزه‌های انتخابی خود را دارند و ما به عنوان نمایندگان مردم به آنها نگاه می‌کنیم.

همسو شدن انرژی نمایندگان مجلس با مجموعه وزارت صمت در تحقق اهداف آمایش سرزمینی

فاطمی امین تاکید کرد: همسو شدن انرژی ما با نمایندگان در این راستا انجام می‌گیرد و محور کارها می‌شود و هر سه ماه یکبار پایش و گزارش خواهد شد.

وی گفت: همسو شدن انرژی و متعاقب آن توزیع عادلانه منابع و ثروتها ‏در این مسیر اتفاق خواهد افتاد و کشور برای آینده ریل گذاری خواهد شد.

اهمیت موضوع پایش در برنامه های وزارت صمت

وزیر صمت موضوع پنجم سخنان خود را موضوع پایش عنوان کرد و افزود: چهار محور اصلی و شاخص داریم؛ پروژه ها، فرآیندها، آمایش سرزمینی و سایر اقدامات که برای برخی پایش به صورت سه ماه یکبار برای برخی ماهانه، فصلی و سالانه انجام خواهد شد و تمام سعی خود را خواهم داشت تا در تمام جلسات پایش شرکت کنم .

فاطمی امین همچنین تصریح کرد: دفاتر تخصصی، ستاد وزارت ، سازمانهای صمت استان‌ها بصورت مداوم و‌منظم پایش خواهند شد و موضوع پایش برای من بسیار مهم خواهد بود.

مدیران مجموعه صمت باید از چالش های آینده بر آوردهای لازم را داشته باشند

وی همچنین در خصوص پایش یادآوری کرد: پایش گذشته نگر و آینده نگر داریم و مدیران مجموع وزارت صمت باید از چالش های چند ماه آینده بر آوردهای لازم را داشته باشند. انشالله پایش را از مهرماه با قدرت شروع خواهیم کرد و در دو یا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.

وزیر صمت همچنین گفت: گزارش وضعیت کنونی بخش صنعت، معدن و تجارت تدوین و به رئیس جمهور ارسال می‌شود.

ظرفیت تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ را داریم

فاطمی امین همچنین با بیان اینکه باید باید برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تلاش کنیم گفت: تحقق این برنامه راهبردی امکان پذیر است، ما میتوانیم و ظرفیتهای لازم را هم داریم، اگر نیت خود را خالص کنیم خدا هم کمک می‌کند.

برای ارتقای شاخص های معیشتی مردم باید تلاش کنیم

وی همچنین تصریح کرد: وضعیت موجود نیز ناراحت کننده است که باید همگان با تمام تلاش برای عبور از این وضعیت و ارتقا شاخص ها به خصوص معیشت مردم تلاش کنیم.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: مسئولیت ما بسیار سنگین است، وزارت صمت مهمترین وزارتخانه به لحاظ اشتغال، تولید، توسعه و معیشت مردم می‌باشد، آگاهانه این مسئولیت را قبول کرده و به این وزارتخانه آمده ام.

گفتنی است که در این نشست مدیران ارشد، مسئولان سازمانهای صمت و شرکت شهرکهای صنعتی استانها به بیان مهمترین دغدغه ها و نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند و برنامه های پیشنهادی وزیر صمت نیز مورد ارایه قرار گرفت.

منبع : شاتا