×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
همه اهتمام ما در جهت حمایت از تولید و طرح های اشتغال زا است

استان ایلام در حوزه تولید محصولات کشاورزی وضعیت مناسبی دارد و از این رو در بخش ایجاد صنایع تبدیلی، بسته‌بندی ، فرآوری، تبدیلی و ایجاد سردخانه‌ها دارای توجیه و پتانسیل مطلوبی است و لازم است سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه این صنایع صورت گیرد. همچنین ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در این استان از مزیت خوبی برخوردار است و می تواند در اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری در این استان کمتر برخوردار کشور تاثیر بسزایی داشته باشد. در این راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن با امین رضایی مدیر استانی ایلام و رییس شعبه ایلام بانک صنعت و معدن در خصوص اهم برنامه ها و اقدامات انجام شده و در دست انجام برای حمایت از صنایع استان به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید:

۱- در راستای تحقق شعار سال”تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” چه برنامه هایی دارید؟
با عنایت به این که سال ۱۴۰۱ سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است حمایت از واحدهای تولیدی به خصوص شرکت های دانش بنیان و همکاری با مراکز تولید علم و فناوری در استان در بخش صنعت، اولویت اهم این شعبه در سال ۱۴۰۱ می باشد و تاکنون نیز بانک صنعت و معدن در حوزه صنعت استان، بیشترین تسهیلات را از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰پرداخت نموده است.

۲- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال ۱۴۰۱ چیست؟
پرداخت تسهیلات و اعتبارات از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و سایر منابع در اختیار شعبه، جذب منابع مالی مشتریان استان و وصول مطالبات غیرجاری واحدهای تولیدی از مهمترین اهداف شعبه در سال جاری می باشد، طی سه سال گذشته بیش از ۸۴ فقره پرونده تسهیلاتی شعبه که عمدتا بدهی آنها در سرفصل غیر جاری بوده تسویه و از پرونده های جاری شعبه کسر گردیده است و این موضوع بدون هرگونه تملیک وثائق و یا جانشینی واحدهای صنعتی انجام گردیده و هم اکنون نیز ضمن تشکیل منظم جلسات کمیته وصول مطالبات شعبه، آخرین وضعیت و راهکارهای عملی جهت تعیین تکلیف و پرداخت بدهی پرونده های مطالباتی مورد پایش قرار می گیرد. همچنین با توجه به اینکه بانک صنعت و معدن یک بانک تخصصی در حوزه صنعت و معدن می باشد یکی از اولویت های ما در استان معرفی تمایز ها و امتیازات استفاده از خدمات بانک نسبت به سایر بانک ها به خصوص در حوزه تخصصی خود به فعالان اقتصادی استان می¬باشد که از آن جمله می توان به استفاده از منابع تسهیلات یارانه ای، امکان استفاده از گشایش اعتبار اسنادی و ضمانت نامه، ارایه مشاوره های سرمایه گذاری در حوزه های مربوطه و خدمات الکترونیک بانک جهت فعالان اقتصادی را نام برد.

۳- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟ نوع صنعت، میزان تولید به همراه نوع محصول، میزان اشتغال و نوع تسهیلات پرداختی را اعلام فرمایید.
طی یکسال گذشته نسبت به پرداخت تسهیلات ریالی به تعداد ۸ واحد تولیدی فعال جمعاً به مبلغ ۴۶۶٫۰۰۰ میلیون ریال اقدام گردید که از این تعداد تسهیلات پرداختی ۵ فقره تسهیلات از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و مابقی از محل منابع داخلی بانک پرداخت گردید.
شرکت فولاد زاگرس ایوان در زمینه صنایع فولادی و تولید شمش فولادی فعالیت دارد که تسهیلات سرمایه ثابت از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با پیش بینی اشتغال ۱۰۲ نفر دریافت داشته است.
همچنین به شرکت باختر گستر پارسیان که به تولید مقوای لمینت شده در صنعت سلولزی اشتغال فعالیت دارد، تعداد ۳ فقره تسهیلات شامل دو تسهیلات سرمایه درگردش و یک فقره تسهیلات تکمیلی سرمایه ثابت با اشتغالزایی جمعاً ۳۰ نفر پرداخت شده است.
شرکت سیال گستر مهران با موضوع فعالیت تولید لوله های پلی اتیلن در صنعت شیمیایی، تعداد یک فقره تسهیلات سرمایه درگردش با اشتغالزایی ۱۲ نفر دریافت کرده است.
همچنین به شرکت عدالت دره شهر یک فقره تسهیلات سرمایه درگردش پرداخت گردید.
شرکت تعاونی ۳۸۶۲ رنگسازان زرین صنعت ایلام نیز یک فقره تسهیلات سرمایه در گردش از بانک صنعت و معدن استان دریافت نموده است.
از سوی این بانک به شرکت ماهوت شنزار غرب یک فقره تسهیلات سرمایه درگردش پرداخت گردید.
به شرکت آرد شیروان و چرداول در صنعت غذایی یک فقره تسهیلات سرمایه درگردش پرداخت شده است.
شرکت مسلم کوهنورد در زمینه صنعت شیمیایی وتولید فوم پلی استایرن نیز یک فقره تسهیلات سرمایه در گردش دریافت داشته است.
شایان ذکر است طی یکسال گذشته تعداد ۴ فقره اعتبار اسنادی داخلی ریالی جمعاً به مبلغ ۱۹۶٫۶۰۷ میلیون ریال و نیز تعداد ۷ فقره ضمانتنامه ریالی جمعاً به مبلغ ۷۷٫۷۳۰ میلیون ریال صادر شده است که نسبت به سنوات پیشین بیش از ۱۸۰ درصد رشد داشته است.

۴- از طرح های یاد شده، چند طرح صنعتی و معدنی در استان به بهره برداری رسیده؟ چه تعداد از این طرح ها دانش بنیان بوده اند؟
یک فقره تسهیلات تکمیلی به شرکت باختر گستر پارسیان پرداخت شده و نیز طرح شرکت مسلم کوهنورد طی سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

۵- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان راه اندازی شده است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه تعداد شغل ایجاد خواهد شد؟ از طرح های در حال بهره برداری، کدام طرح ها دانش بنیان می باشند؟
بانک صنعت و معدن در استان علاوه بر تامین منابع مالی واحدهای کوچک و متوسط با تأمین مالی طرحهای بزرگ و شاخص در استان ایلام و سرمایه گذاری (ثابت و درگردش) بالغ بر ۳۸۰ میلیون یورو درخصوص این طرحها و به بهره برداری رساندن برخی از آنها از جمله کارخانه تولید دلستر و ماء الشعیر کوشاب غرب با اشتغالزایی ۵۱ نفر، شرکت تولید مقاطع فولادی فولادگستر آتنا با اشتغالزایی ۸۵ نفر، ماداکتو استیل کورد با اشتغالزایی ۲۵۳ نفر و نیز شرکت پتروشیمی ایلام با اشتغالزایی بیش ۸۶۷ نفر نقش مؤثری در افزایش سطح تولید و اشتغال استان داشته است. همچنین دو طرح فولاد زاگرس ایوان با پیش بینی اشتغال ۱۰۲ نفر و پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصدی و زاگرس فولاد مهران با پیش بینی اشتغال ۲۲۰ نفر و پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی با استفاده از تسهیلات این بانک در حال اجرا می باشند.

۶- در خصوص احیاء واحدهای تولیدی غیر فعال چه اقداماتی انجام داده اید؟
با تعامل با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پیگیرهای لازم در خصوص امکان واگذاری طرح های تملیکی غیر فعال صورت پذیرفته است، بر این اساس درصورت موافقت ارکان مربوطه در بانک و ارائه راهکار و برنامه عملیاتی از سوی مالکین و پرداخت بدهی ها، پیش بینی می گردد حداکثر تا پایان سال جاری فرآیند واگذاری مجدد دو طرح انجام شده و به مدار تولید بازگردند که تملیک جزو آخرین اقدامات بانک در خصوص واحدهای تولیدی بدهکار است آن هم در مورد واحدهایی به اجرا در می آید که بانک از ادامه فعالیت آنها مطمئن نباشد و غیر فعال باشند و بانک به دنبال تملیک واحدهای تولیدی فعال و اشتغالزا نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.