×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات فولادمبارکه گفت: هزینه‌های انرژی طی چند سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و از سال ۱۳۹۹ به بعد بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته و به نرخ‌های جهانی رسیده است و تصور اینکه انرژی ارزان و بدون ارزشی به صنایع فولاد تحویل داده می‌شود کاملا اشتباه است.

کیوسک خبر ـ سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات فولادمبارکه در گفت و گو با ایراسین در پاسخ به این مطلب که فولادمبارکه در پاییز ۱۴۰۲ افزایش مصرف انرژی داشته است، اظهار کرد: فولادمبارکه فرآیندهای مختلفی در تولید و مصرف انرژی دارد و باور به اینکه کل انرژی ورودی باید به محصول و یا آهن اسفنجی و فولا خام تبدیل شود اشتباه است.

وی افزود: در واقع سایر فرآیندها مانند نیروگاه، نورد گرم و سرد، واحدهایی هستند که در مصرف انرژی تأثیرگذار هستند بنابراین تمام انرژی مصرفی فولاد مبارکه نمی‌تواند به همان میزان به صورت خطی با رشد محصولات در یک راستا قرار گیرد.

اختصاص حجم زیادی از گاز خریداری شده فولاد مبارکه برای تولید برق توسط نیروگاه داخلی

طباطبائیان ادامه داد: در حال حاضر در تولید اسلب و آهن اسفنجی در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۴ درصد رشد تولید داشتیم و گاز و برق خریداری شده نیز ۱۲.۷ و یک درصد رشد داشته است. در واقع در پاییز امسال نسبت به سال گذشته تولید برق در نیروگاه داخلی افزایش یافته تا بتوانیم واحد فولادسازی را به عنوان بزرگترین مصرف کننده برق، پشتیبانی کنیم.

مدیر انرژی و سیالات فولادمبارکه خاطر نشان کرد: حجم زیادی از گاز خریداری شده در پاییز امسال بابت تولید برق استفاده شده و اگر حجم گاز مصرفی نیروگاه در تولید برق از کل گاز خریداری شده را کم کنیم، کل گاز مصرفی در فرآیند تولید حدود ۷.۳ درصد بوده است که با افزایش تولید آهن اسفنجی و فولاد خام تناسب دارد.

وی افزود: بنابراین تحلیل با اتکا به یک گزارش از شبکه کدال صحیح نیست و مصرف انرژی ارتباط مستقیم با تولید ندارد زیرا نوع انرژی و مصرف در فرآیندها متنوع است و با توجه به نیاز خط تولید و میزان دسترسی به شبکه برق و گاز سراسری و محدودیت‌های انرژی، میزان انرژی دریافتی و تولید متفاوت است.

طباطبائیان در پاسخ به اینکه گفته شده انرژی ۲۳ میلیون نفر درصنعت فولاد گم می‌شود، گفت: به طور کلی طبق آمار وزارت نیرو ۳۳ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و ۱۷.۵ درصد در بخش عمومی و ۱۴.۷ درصد در بخش کشاورزی و سهم صادرات ۲.۳ است و مابقی این عدد ۳۳ درصد در بخش صنعت است و از این مقدار تنها ۶ الی ۷ درصد در کل صنعت فولاد کشور مصرف می‌شود و سهم فولاد مبارکه معادل ۱.۵ الی ۲ درصد است.

مصرف برق در فولادمبارکه ۱۰ درصد کمتر از استانداردهای ملی است

مدیر انرژی و سیالات فولادمبارکه با تاکید بر اینکه مصرف برق در فولادمبارکه مطابق با استانداردهای ملی است، گفت: طبق همین استاندارد به ازای هر تن فولاد خام ۸۰۰ کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی مصرف می‌شود که خوشبختانه این مقدار در فولا مبارکه ۱۰ درصد هم کمتر است و از زمان راه اندازی فولادمبارکه تاکنون همواره مصرف برق پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.

وی با بیان اینکه اصطلاحاً از این انرژی در قسمت مولد استفاده می‌شود و در ازای مصرف انرژی، تولید ناخالص ملی ایجاد شده است، تصریح کرد: فولادمبارکه به تنهایی ۱.۵ درصد تولید ناخالص ملی (GDP)کشور را ایجاد می‌کند در صورتی که در واحدهای غیر مولد مثل خانگی و عمومی در قبال مصرف انرژی، تولیدی انجام نمی‌شود یا بسیار نا چیز است.

طباطبائیان مدیریت انرژی را در فولاد مبارکه از ابتدای راه اندازی یک موضوع نهادینه شده عنوان کرد و گفت: در همین راستا کمیته عالی انرژی از سال‌های اول بهره‌برداری تشکیل شده و سیاست آن تأمین و بهینه سازی انرژی در تمام دوران بهره برداری بوده و از سال ۹۴ هم استاندارد ISO-۵۰۰۰۱ در شرکت پیاده سازی شده که هر ساله توسط مراجع ملی و بین المللی پایش و اندازه گیری شده و طبق همین استاندارد برنامه ریزی برای کاهش مصرف انرژی برای سال‌های آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به آن برنامه‌های از پیش تعیین شده جهت بهینه سازی انرژی دست پیدا کنیم استانداردها تمدید نمی‌شود، اما خوشبختانه این مهم انجام و از سال ۹۴ به بعد هرساله استاندارد مدیریت انرژی را کسب و تثبیت کرده‌ایم. در واقع با این استاندارد نشان دادیم که اهمیت انرژی برای فولاد مبارکه و همچنین در دیگر صنایع، بالا است. از سوی دیگر هزینه‌های انرژی به شدت افزایش پیدا کرده و از سال ۱۳۹۹ به بعد بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته و به نرخ‌های جهانی رسیده است و تصور اینکه انرژی ارزان و بدون ارزشی به صنایع فولاد تحویل داده می‌شود اشتباه است، با این حال بهینه سازی مصرف انرژی همواره اهمیت بالایی داشته و نشان آن پروژه‌ها و اقدامات انجام شده طی دوران بهره‌برداری و با مصوبات کمیته عالی انرژی است. بطوری که طی دو سال گذشته بر اساس همین برنامه ریزی ها و پیاده سازی استاندارد مدیریت انرژی بیش از دو میلیون و هشتصد هزار گیگا ژول انرژی مصرفی کاهش یافته است.

میزان مصرف انرژی در فولاد مبارکه مطابق استانداردهای جهانی است

از مهم‌ترین اقدامات در حال انجام جهت بهینه‌سازی انرژی فولاد مبارکه باید به احداث و راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالاتر از ۵۸ درصد اشاره کرد؛ واحد اول این نیروگاه در سال جاری توسط رئیس جمهور افتتاح شد و واحدهای دوم و سوم آن طی دو سال آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت. همچنین احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات در شرق اصفهان، برای نخستین بار با این ظرفیت در کشور، از دیگر اقدامات فولاد مبارکه جهت بهینه‌سازی انرژی به حساب می‌آید. این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است که طی برنامه ریزی‌ها به عمل آمده تا تابستان سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ مگاوات از انرژی تولیدی آن قابل بهره‌برداری خواهد بود. تمامی این اقدامات کاهش مصرف انرژی فولاد مبارکه از شبکه سراسری برق را به دنبال دارد و سبب حرکت به سمت تولید فولاد سبز به عنوان هدف بلندمدت و توسعه پایدار شرکت فولاد مبارکه می‌شود. مدیر انرژی و سیالات فولادمبارکه خاطر نشان کرد: به طور کلی میزان مصرف انرژی در واحدهای فولادسازی با شاخص یکسان در تمام شرکت‌ها سنجش می‌شود و نام آن شاخص «میزان مصرف انرژی به ازای تولید یک تن محصول است» و واحد آن گیگا ژول بر تن تولید است که این عدد در فولاد مبارکه به ازای تولید هر تن فولاد خام ۲۲.۹ گیگاژول بر تن است و این عدد در سطح جهانی قابل قبول است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.