×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نام نخست‌وزیر اروپایی و بن‌سلمان در لیست “دشمنان آزادی مطبوعات”

به گزارش کیوسک خبر به نقل از سایت خبرگزاری شفق نیوز، این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، از زمان روی کار آمدن ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و حزب محافظه‌کارش “فیدس” به قدرت در سال ۲۰۱۰ فضای رسانه‌ای مجاری به تدریج تحت سلطه آنها قرار گرفته است.
طبق این بیانیه، شبکه‌های خدمات عمومی پخش رسانه‌ای در دست شرکت دولتی (ام تی وی ای) است که همچنین شامل تنها خبرگزاری مجارستان (ام تی آی) می‌شود. از تابستان ۲۰۱۶ رسانه‌ها به تملک دوستان تاجر اروبان درآمده‌اند.
براساس گزارش سازمان مذکور، در پاییز ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ شرکت رسانه‌ای نزدیک به دولت مجارستان در شرکتی هلدینگ ادغام شدند تا به شکل مرکزی در انتشار گزارش‌هایشان هماهنگ شوند.
لیست “دشمنان آزادی مطبوعات” همچنین شامل ۳۷ رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر است که دست به سرکوب بارز و ظالمانه علیه آزادی رسانه می‌زنند. برای اولین بار نام ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل که به شکل مکرر به تحریک علیه رسانه‌ها اقدام می‌کند، درج شده است. همچنین در این لیست نام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیده می‌شود که به این سازمان او را به ارتکاب جنایات‌ ضد بشری به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرده است.
این سازمان همچنین افزوده است کری لام،‌ نخست‌وزیر هنگ کنگ برای اولین بار به این لیست اضافه شده است.
در این بیانیه آمده است، در هنگ کنگ روزنامه اپل دیلی نماد آزادی مطبوعات ناگزیر به توقف فعالیت خود در ژوئن گذشته شد.
از دیگر “دشمنان آزادی مطبوعات” طبق ادعای این لیست، افورقی، رئیس‌جمهوری اریتره، شی جینپینگ رئیس جمهوری چین، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس هستند.
کریستین میر، مدیر اجرایی این نهاد گفت، اسامی جدیدی از سراسر جهان و شیوه‌های مختلف سرکوبی که دنبال می‌کنند، به این لیست افزوده شده است. آنها مانع از انتشار گزارش‌های انتقادی به هر بهایی، می‌شوند و این مساله بر خبرنگارانی که انتشار گزارش‌های تحقیقی خود را به جرات ادامه می‌دهند تاثیر می‌گذارد. این مساله همچنین بر ساکنانی که از دسترسی به اطلاعات مستقل محروم هستند، تاثیر می‌گذارد و این موضوع در زمان همه‌گیری جهانی کرونا امری مهم است.
او اضافه کرد: همچنین نگران کننده است که مسؤولان به رغم جرائم وحشیانه در اغلب موارد از مجازات فرار می‌کنند.
گزارشگران بدون مرز لیست خود را در دوره‌های غیرمنظم و مختلف از سال ۲۰۰۱ منتشر می‌کند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.