×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
موافقت حماس با متوالی برگزار کردن انتخابات در فلسطین

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری معا، منابع فلسطینی اعلام کردند که حماس از شرط خود برای برگزاری همزمان انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، شورای قانونگذاری و پارلمانی فلسطین صرف نظر کرده و پس از دریافت تضمین‌های عربی و بین المللی با برگزاری متوالی آن‌ها موافقت کرد.
«وصفی قبها» یکی از سران جنبش حماس، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: تضمین‌هایی که حماس دریافت کرده شامل پایبندی به برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، پارلمانی و شورای ملی به صورت پی در پی، نظارت بر آن، شفافیت و عدالت در برگزاری این سه انتخابات است.
او افزود: حماس از پنج کشور مصر، اردن، ترکیه، قطر و روسیه ضمانت‌هایی را درباره تعهد به برگزاری سه انتخابات مذکور طی شش ماه و در شرایط مناسب و عادلانه دریافت کرده است و این کشور‌ها شفافیت انتخابات را هم تضمین کرده‌اند.
جنبش حماس پیش از این شرط کرده بود هر سه انتخابات همزمان برگزار شود، اما جنبش فتح خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی، سپس ریاست تشکیلات و در نهایت شورای ملی در زمان‌های متوالی بود.
عضو دیگری از حماس در این خصوص گفت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با کشور‌های مذکور رایزنی کرد و از آن‌ها خواست برای موفقیت طرح آشتی ملی وارد عمل شوند و آن‌ها نیز ضمانت‌هایی دادند.
منبع دیگری نیز این اقدام حماس را نوعی انعطاف پذیری حماس در مورد طرح آشتی عنوان کرد، طرحی که از نظر حماس بخصوص در این مرحله حساسی که مسئله فلسطین در آن به سر می‌برد، راهبردی و غیر قابل بازگشت است.
این منبع افزود: حماس همچنین با درخواست فتح برای برگزاری انتخابات براساس یک لیست واحد و نمایندگی کامل موافقت کرده است. چندین تحول موجب شد حماس چنین تصمیمی بگیرد از جمله می‌توان به رویکرد رژیم صهیونیستی در برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی و نیز دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن اشاره کرد.
انتخابات پارلمانی سابق در فلسطین در سال ۲۰۰۶ و براساس دو سیستم مختلط نمایندگی تناسبی و لیست‌های محلی برگزار شد و طی آن حماس پیروز شد، در سال ۲۰۰۵ نیز انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد و عباس اکثریت آرا را کسب کرد.
انتهای پیام/

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.