×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، “گزارش توجیهی ارائه بیمه‌های پارامتریک در ایران” به بررسی سازوکارهای ارائه بیمه‌های پارامتریک در ایران، مزایا و چالش‌های آن و تجارب برخی کشورها در پیاده‌سازی این محصول بیمه‌ای پرداخته است. در دو جزء “شاخص ریسک جهانی بلایای طبیعی”، ایران جزء کشورهای با ریسک کم در “ریسک در معرض بودن” و جزء کشورهای با ریسک متوسط در “ریسک آسیب‌پذیری” قرار دارد. ریسک آسیب‌پذیری، خود شامل آمادگی در برابر خطر، مقابله با خطرات طبیعی و تطابق‌پذیری است که ایران در سه زیر‌شاخص مذکور به ترتیب دارای سطح ریسک خیلی پایین، زیاد و متوسط است. در واقع ضعف اصلی کشور در ظرفیت مقابله و تطابق‌پذیری در بلندمدت بوده و بیمه، بهترین گزینه برای بهبود این دو زیرشاخص است.
بر اساس نتایج این گزارش، یکی از راهکارهای موجود برای جبران خسارات وارده بر خانوارها در اثر فجایع طبیعی، به جز کمک‌های بلاعوض دولت، استفاده از بیمه اموال است که در ایران ضریب نفوذ بالایی ندارد. صندوق بیمه کشاورزی نیز بیمه‌های مبتنی بر شاخص یا پارامتریک را صرفا برای پوشش خسارات وارده بر کشاورزان و محصولات آن‌ها را ارائه می‌کند و جبران خسارت برای دیگر طرف‌های آسیب‌پذیر مانند پردازندگان محصولات کشاورزی و عمده‌فروشان وجود ندارد.لذا ارائه بیمه‌های پارامتریک در قالب بیمه‌های بازرگانی، مورد توجه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
بر پایه نتایج این گزارش، مهمترین مزایای بیمه‌های پارامتریک، سرعت در پرداخت خسارت و پایین بودن هزینه‌های عملیاتی، وسعت زیاد و پوشش تمامی طرف‌های آسیب‌پذیر، انعطاف بیشتر ، هزینه مبادله کمتر و ارائه شکل بهتری از پوشش ریسک عدم‌النفع است.
از جمله چالش‌های پیش روی ارائه بیمه‌های پارامتریک می‌توان به وجود ریسک پایه در اثر تعیین نادرست پارامتر مورد نظر، عدم پوشش خسارات واقعی (صرفا رفع نیاز به نقدینگی بلافاصله بعد از وقوع فجایع طبیعی) و دشواری آموزش مشتریان بالقوه به دلیل پایین بودن سواد بیمه‌ای در ایران اشاره کرد. البته با توجه به این‌که یکی از بهترین راهکارها برای ارائه بیمه پارامتریک به‌کارگیری زنجیره بلوکی (بلاکچین) و قراردادهای هوشمند مبتنی بر آن است، دشواری ایجاد زنجیره بلوکی (با توجه به وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و فناورانه) و نبود برخی سازوکارهای قانونی برای انعقاد قرارداد هوشمند نیز می‌توانند چالش‌هایی را ایجاد کنند.

متن کامل این گزارش از طریق آدرس  http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1226  قابل دسترسی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.