×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مقام عراقی: هیچ راه خلاصی از اشغالگری آمریکا وجود ندارد

به گزارش کیوسک خبر به نوشته روزنامه رأی الیوم، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه در حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش در اواخر سال میلادی جاری مأموریت‌های جنگی در عراق را پایان خواهد داد تا مرحله جدیدی از همکاری نظامی را آغاز کند.
واضح است که دولت آمریکا تنها اسم مأموریت این نیروها را روی برگه تغییر می‌دهد و عملا این نیروها در عراق می‌مانند. این مساله‌ای است که گروه‌های عراقی به آن اعتراض کردند و آن را نوعی فریب و عدم اخراج کامل از عراق دانستند و تهدید کردند که پایگاه‌های آمریکایی را همچنان هدف قرار خواهند داد، گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده است. درحال حاضر چالش مقابل دولت آمریکا چگونگی پاسخ به این حملات است. اگر مأموریت جنگی نیروهای آمریکایی به پایان رسیده و فعالیت آن‌ها به دامنه مشاوران محدود شده پس تحت هر عنوانی واشنگتن به حملاتی که پایگاه‌هایش را هدف قرار می‌دهند، پاسخ خواهد داد.
عکسی که بایدن و الکاظمی دوشنبه گرفتند نشان داد که بایدن دو نکته را روی برگه‌ای که دستش بود، به معرض نمایش گذاشت. بند اول درباره پیشنهاد آمریکا برای پاسخ به حملات و نکته دوم درباره ایران بود.

در این راستا یک رهبر عراقی گفت: آمریکا با هیچ توافقی از سیطره کامل بر حریم هوایی عراق دست نخواهد کشید و این مساله نشان می‌دهد که هیچ راه خلاصی از اشغالگری آمریکا وجود ندارد. قصد دولت آمریکا کاهش تنش در عراق و توقف حملات علیه این کشور با اشاره به این مساله که عراق را ترک می‌کند، است، این درحالی است که تنها ویژگی و صفت نیروهای خود را تغییر داده بدون اینکه نیروهایش را خارج کند.
این منبع اعلام کرد که نیروهای آمریکایی پایگاه التنف در مثلث مرزی اردن، عراق و سوریه را تقویت کرده و به انجام حملات و اجازه دادن به جنگنده‌های اسرائیلی برای ورود به حریم هوایی عراق و انجام حملات علیه گروه‌های عراقی ادامه می‌دهند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا که سال ۲۰۱۴ وارد عراق شده‌اند این کشور را ترک نخواهند کرد.
دولت عراق نیز بر پایبندی خود به حمایت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی تأکید کرده است. براساس بیانیه مشترک دو کشور، مذاکرات بایدن و الکاظمی بر تقویت شراکت استراتژیک طولانی مدت و مسائل اصلی متمرکز بود. دو طرف بر اصول توافقی در توافقنامه چارچوب استراتژیک تأکید کردند.
آمریکا مجددا ادعای احترام به حاکمیت و قوانین عراق را تکرار کرد و متعهد شد که منابعی را که برای حفظ تمامیت ارضی‌اش نیاز دارد، فراهم کند. دولت عراق نیز مجددا بر حمایت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی که به نیروهای امنیتی عراق مشورت می‌دهند، تأکید کرد.
دولت عراق در این بیانیه تأکید کرد: تمام نیروهای ائتلاف بین‌المللی بنا به درخواست این کشور در عراق فعالیت کرده‌اند. پایگاه‌هایی که میزبان نیروهای آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی است پایگاه‌های عراقی است که طبق قوانین عراق اداره می‌شوند و پایگاه‌های آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی نیستند. حضور نیروهای بین‌المللی در عراق تنها برای حمایت از دولت عراق در جنگ علیه داعش است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.