×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی، هسته‌ای و شیمیایی روسیه گفت که بر اساس شواهدی که نیروهای این کشور در دونتسک، لوهانسک و خرسون به دست آورده‌اند، آمریکا در حال ساخت اجزای سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی، هسته‌ای و شیمیایی روسیه خطاب به اعضای مجلس دومای دولتی این کشور گفت: مطمئن شده‌ایم که آمریکا در پوشش «تضمین امنیت زیستی جهان» آزمایش‌هایی دو منظوره برای تولید اجزای سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین انجام داده است، در نزدیکی خاک روسیه.»

او گفت که ارتش روسیه در پی مصاحبه با چندین شاهد عینی و بررسی ۲۰۰۰ صفحه سند یافته شده در خرسون، دونتسک و لوهانسک به این نتیجه رسیده است. این تحقیقات همچنین شامل یک کارگروه پارلمانی و مقامات اجرای قانون فدرال روسیه بوده است.

مسکو از ابتدای جنگ اوکراین ادعاهایی در مورد وجود شبکه گسترده‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مخفی با بودجه آمریکا در اوکراین را مطرح کرده و از آن زمان تاکنون بارها مجموعه‌هایی از «اسناد» را در این مورد منتشر کرده است. دولت آمریکا در ماه مارس سال گذشته وجود این آزمایشگاه‌ها را تایید کرد، ‌ اما تاکید کرد که اهداف نظامی را دنبال نمی‌کنند. این در حالی است که بخش عمده بودجه آن‌ها از طریق پنتاگون تامین می‌شود.

کریلوف همچنین با بیان اینکه افراد مشخصی در این زمینه در آمریکا و اوکراین شناسایی شده‌اند، گفت: هیچ‌کس، حتی کشورهای غربی هم اصالت اسناد منتشر شده را انکار نکرده است.

کریلوف گفت: وزارت دفاع روسیه در حال بررسی ۲۴۰ عامل بیماریزای خطرناک در چهار آزمایشگاه در اوکراین از جمله وبا و سیاه زخم است. ما در واقع در چهار آزمایشگاه کار کردیم. در آن آزمایشگاه هایی که پیدا کردیم، حدود ۲۴۰ ماده بیماری زا از انواع مختلف یافت شد، ما در حال مطالعه آنها هستیم و مطالعه آنها را ادامه می دهیم. بیشتر آنها مربوط به سیاه زخم، وبا هستند. روسیه واکسن و دارو علیه چنین بیماری هایی دارد و این وزارتخانه در این زمینه با وزارت بهداشت و سازمان نظارت بر ایمنی مصرف کنندگان Rospotrebnadzor همکاری می کند.

روسیه در اکتبر گذشته موضوع آزمایشگاه‌های زیستی را به سازمان ملل برد و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد. با این حال، این پیشنهاد توسط شورای امنیت رد شد چرا که آمریکا، انگلیس و فرانسه به آن رای منفی دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.