×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مردم هزینه سوء تدبیرهای گذشته را از جیب می‌پردازند/ یارانه نقدی بهتر از کالابرگ

مرتضی افقه؛ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار کیوسک خبر درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: درست است که مشکل کمبود ارز در کشور وجود دارد و در نتیجه همین مسئله دردسرهای فراوانی به وجود آمده است، اما بهتر آن بود تا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط مناسب‌تری عملیاتی می‌شد و با توجه به تعداد افراد فقیری که در اثر بی‌تدبیری‌های گذشته در کشور به وجود آمده، حذف این ارز مقداری عجولانه بود.
وی در رابطه با این مسئله تصریح کرد: بهتر آن است تخصیص ارز به کنترل درآید تا بهتر از گذشته به هدف اصابت کند، تا زمانی که مسئله تحریم‌ها یا اشتغال برطرف نشود، نباید مردم هزینه سوءتدبیر گذشته را از جیب خود بپردازند. زمانی که نرخ ارز در داخل کشور افزایش پیدا می‌کند، صادرات رونق می‌گیرد و به صرفه خواهد بود. در برهه‌ای از زمان که شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، بصره‌ای‌ها برای خرید به آبادان مراجعه می‌کردند، گرچه مشکلاتی برای مردم آن شهر درست شد، اما اقتصاد شهر رونق پیدا کرده بود. 
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: موافقان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی مطرح می‌کنند که تخصیص آن به هدف اصابت نکرده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. اما باید به این نکته هم اشاره کرد که این سوءاستفاده‌کنندگان چهره‌های ناشناسی نیستند، بنابراین باید با آنها برخورد قضایی صورت گیرد. 
افقه درباره رفتارهای حمایتی دولت از مردم در رابطه با بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها ابراز کرد: در هر دو این موارد یعنی کالا برگ یا نقدی امکان در پیش گرفتن رفتاری غیر از آنچه دولت مورد توجه قرار داده، وجود دارد. اما با این وجود ویژگی کالابرگ این است کالایی برای خرید مشخص می‌شود، اما با کمک نقدی می‌توان در بازار براساس اولویت های زندگی دست به خرید زد و این یک امتیاز بر دیگری به حساب می‌آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.