×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مردم مانند ۳ دوره گذشته برای دنبال کردن مناظره‌ها اشتیاقی ندارند/ مسئولان صدا و سیما بدانند، تبعیض‌ها کمکی به افزایش مشارکت نمی‌کند

به گزارش کیوسک خبر، جلال میرزایی درباره مناظره‌های برگزار شده بین نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: این دوره از مناظرات مانند آن‌چیزی که در ادوار گذشته شاهدش بودیم نبود، یادتان باشد در گذشته مناظرات توسط مردم پیگیری می‌شد و یک کنجکاوی برای آن وجود داشت اما امسال مشاهده شد در آن سطحی که طی سال‌های قبل با مناظرات برخورد می‌شد این کار صورت نگرفت و مردم مانند سه دوره گذشته برای دنبال کردن مناظره‌ها اشتیاقی نداشتند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مناظرات در سه دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری کنجکاوی‌ها را برانگیخت و مردم تحلیل‌ها و نظراتی داشتند اما در این دوره این اتفاق رخ نداد؛ مسائلی مطرح شد و مسائلی هم مطرح نشد که اتفاقاً جا داشت مطرح شود که اگر بیان می‌شدند قطعا بازخوردهایی در جامعه داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مناظرات می‌تواند منجر به بالا رفتن مشارکت مردم شود، اظهار داشت: بسیار زود است که بخواهیم در این زمینه اظهارنظر کنیم فعلا باید دید مباحثی که در سطح رسانه مطرح می‌شود تا چه اندازه می‌تواند ذهن رأی‌دهندگان را درگیر کند که سرنوشت آنان به آمدن به پای گره خورده است.

میرزایی بیان کرد: در کنار واکنش‌هایی که مطرح شده را مشاهده کردم برخی تحلیل‌شان این بود که به مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، پرداخته نشد؛ مباحثی همچون اقتصاد و معیشت مردم که محوری‌ترین بحث‌های امروز کشور است باید در مناظره اول به بحث جدی گذاشته می‌شد و از نامزدهای این دوره درباره‌شان برنامه خواسته می‌شد و از آنها درباره وضع موجود و شرایطی نظیر آن سوال می‌شد که نشد.

وی ادامه داد: یک عده هم آمدند واکنشی نشان دادند که غیر مستقیم می‌تواند باعث کاهش مشارکت شود و آن این بود که مطرح کردند این ۷ نفر در مقایسه با چهره‌هایی که در گذشته می‌آمدند در سطح ریاست جمهوری نیستند، سطح کاندیداها پایین آمده است و این محصول شورای نگهبان است؛ به شخصه معتقدم که این ادامه این تحلیل‌ها روی کاهش مشارکت می‌تواند تاثیر باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: یک عده دیگر هم آمدند روی مسائلی که هنگام مناظره از سوی نامزدها خصوصا آقای مهرعلیزاده مطرح شد، مانور دادند و پر رنگش کردند و تحت عنوان بد اخلاقی و بی اخلاقی از مناظره یاد کردند نقد کردند و گفتند مناظره‌ها خوب نبود و اخلاق رعایت نشده است، رسانه‌های اصلاح‌طلب و یا نمایندگان سابق واکنش نشان دادند در صورتی که باید بدانند این هم کمکی به افزایش مشارکت نمی‌کند و این واکنش‌ها موجب اتفاق خاصی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه کنش‌هایی در جامعه شکل گرفته است که خوشایند نیست، افراد به دنبال این هستند که فقط نقد کنند و نقاط را قوت را مشاهده نمی‌کنند و واکنش نشان می‌دهند که این هم کمکی به افزایش مشارکت نمی‌کند.

میرزایی بیان اینکه صاحب نظران در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند باعث بالا بردن میزان مشارکت شوند، اظهار داشت: در نظر داشته باشید مناظره به افزایش مشارکت کمک می‌کند اما در کنارش تحلیل‌ها، تفسیرها و برداشت‌های که می‌شود، کمکی به افزایش حضور مردم نمی‌کند.

وی درباره عملکرد و صداسیما در این دوره از مناظرات عنوان کرد: مسئولان باید بدانند این تبعیض‌ها کمکی به افزایش مشارکت نمی‌کند و بعید می‌دانم به دولت وقت بدهند تا بیاید صحبت کند و اظهاراتی که علیه آن زده شده پاسخ دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: وقتی می‌خواهند دولت را در جایگاه متهم بنشانند، نمی‌آیند فرصتی را در اختیارش قرار دهند تا از خودش دفاع کند؛ در واقع دولت متهمی است که نباید از خودش دفاع کند و بعید می‌دانم اتفاق خاصی در این زمینه بیافتد زیرا فرض بر این است که دولت متهم، مقصر ، ناکارآمد ، ناتوان است و نگاه به بیرون دارد و وضعیت فعلی را ایجاد کرده است بنابراین قرار هم نیست از خودش در مقابل اتهامات وارد شده دفاع کند، چراکه اگر بنا بود دفاع کند که آقای جهانگیری را تائید می‌کردند؛ بعید می‌دانم این درخواست برای دفاع از عملکردش اجابت شودند.

وی در خصوص حضور برخی از افراد به عنوان کاندیدای پوششی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بدانیم هر کدام از این افرادی که در این دوره از انتخابات حاضر شده‌اند بدون این‌که برنامه عملیاتی ارائه کنند آمده‌اند تا کارنامه دولت را نقد کنند!

به گزارش کیوسک خبر به نقل از به نقل از ایلنا، میرزایی با بیان این که افراد حاضر قصدشان از حضور نقد شرایط فعلی است، گفت: برخی از نامزدها آمده‌اند با یک نگاه سلبی دنبال جمع آوری آرای ناراضیان از وضع موجود باشند و به نظر می‌رسد علی رغم این که در سطوح پایین‌تر این بحث‌ها دیده نمی‌شود اتفاقا مباحثی مطرح می‌شود که از نظر جامعه بسیار مهم هستند.