×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

حسین روحی مدیر کل امور منابع انسانی در راستای تاکیدات حسن شریفی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و برای اطلاع رسانی ، رفع ابهامات و پرسش های طرح شده همکاران در تالار گفتگو، ضوابط مندرج در شیوه نامه اجرایی انتخاب و انتصابات مدیران بیمه ایران و فرآیند آن را تشریح کرد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بیمه ایران ، روحی در این خصوص اظهار داشت : مدیریت منابع انسانی شرکت سهامی بیمه ایران در چارچوب بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی کشور و همچنین مصوبه شورای معاونین بیمه ایران و به منظور ارتقای بهره وری و کارآیی نیروی انسانی ، افزایش انگیزه کارکنان برای ارتقای شغلی و جانشین پروری و تربیت نیروهای متخصص، «شیوه نامه ای برای ارزیابی شایستگی ها و انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران» تدوین نمود که این شیوه نامه پس از بحث ، بررسی و اصلاحات لازم در شورای معاونین تصویب و برای اجرا به این مدیریت ابلاغ گردید .

وی شیوه نامه انتصابات بیمه ایران را بستر مناسبی برای شایسته سالاری در انتصاب و انتخاب افراد در پست های مدیریتی عنوان کرد و با اشاره به انتصاب کارکنان شرکت در دو سطح کارشناسی و مدیریتی ، گفت : بر اساس این شیوه نامه ، انتصاب کارکنان در پست های کارشناسی نیاز به ارزیابی ندارد و کسانی که شرائط احراز شغل را داشته باشند ، در صورت معرفی واحد متبوع پست کارشناسی به آنها اعطا می شود ، اما در پست های مدیریتی دو سطح مدیریتی داریم که در این شیوه نامه به آن اشاره شده که شامل مدیریت پایه و میانی است و ارزیابی شایستگی ها فقط برای احراز شرائط و انتصاب مدیران پایه و میانی شرکت صورت می گیرد .

همکارانی که طبقه شغلی آنها بالاتر از ۱۴ باشد ، مدیران میانی شرکت محسوب می شوند و این مدیران شامل معاونین مدیر عامل ، مدیران کل ستادی ، مدیران کل استانی ،معاون مدیر کل ، مدیر شعبه و مدیران پایه نیز شامل معاون مدیر شعبه ، رئیس شعبه ، معاون رئیس شعبه ، رئیس اداره ، معاون اداره ، کارشناس مسئول و مسئول دفتر است.

روحی شیوه نامه انتصابات را الگوی مناسبی برای انتخاب موفقیت آمیز و اثر بخش در انتصابات مدیران دانست و تصریح کرد : برای گزینش مدیران نیازمند بررسی مجموعه ای از شایستگی ها ، مهارت ها ، توانایی ها و ویژ گی های خاص از میان متقاضیان برای ارتقای کارایی و بهره وری هر چه بهتر نیروی انسانی و افزایش عملکرد شرکت می باشد از اینرو شرایط احراز و تایید صلاحیت برای سطح مدیران میانی بر اساس شرائط عمومی ابلاغی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی ، داشتن حداقل مدرک تحصیلات لیسانس همتراز و مرتبط با شرائط احراز شغل پیشنهادی ، داشتن حداقل ۴ سال سابقه خدمت دولتی یا غیر دولتی و داشتن ۲ سال سابقه تجربی در پست های مدیریتی پایه است و برای سطح مدیران پایه نیز داشتن حداقل مدرک تحصیلات لیسانس و ۲ سال سابقه دولتی و یا غیر دولتی کافی است .

وی افزود : بر اسای شیوه نامه اجرایی انتصابات ، ارزیابی شایستگی های تخصصی برای احراز شغل های پیشنهادی برای مدیران میانی شامل : دو بخش مصاحبه و ارزیابی ۳۶۰ درجه است وحداکثر امتیاز در این دو بخش عبارتند از : ۶۰ امتیاز از بخش مصاحبه و ۴۰ امتیاز از بخش ارزیابی۳۶۰ درجه و در مجموع ۱۰۰ امتیاز تعیین شده است.

حداکثر امتیاز برای ارزیابی شایستگی مدیران پایه کسب ۱۰۰ امتیاز فقط در مصاحبه است و این متقاضیان نیازی به ارزیابی ۳۶۰ درجه ندارند.

مدیر کل امور منابع انسانی بیان داشت : دو کارگروه مجزا برای ارزیابی مدیران میانی و پایه داریم که این کارگروه شامل ۳ نفر ارزیاب خارج از شرکت ، نماینده مدیر کل امور مالی ، نماینده معاون فنی ، نماینده مدیر عامل و مدیر کل امور منابع انسانی به عنوان عضو و دبیر است .

وظیفه اصلی این کارگروه ها ، انجام مصاحبه حضوری یا آنلاین جهت ارزیابی شایستگی ها ، توانمندی‌ها، مهارت‌ها و تجارب خدمتی افراد معرفی شده است و پس از ارزیابی توسط کارگروه ، امتیاز فرد متقاضی جهت اقدامات بعدی به مدیر واحد مربوطه اعلام می‌گردد.

مدیران میانی برای تصدی شغل های حوزه فنی علاوه بر کسب نمره قبولی از کارگروه تعیین شده ، نیاز به انجام مصاحبه و کسب حد نصاب نمره قبولی و ارائه گواهی صلاحیت و شایستگی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارائه گواهی شایستگی از مرکز آموزش مدیریت دولتی نیز دارند.

وی در ادامه افزود : سامانه انتصابات برای دسترسی و اطلاع همکاران در پرتال بیمه ایران در قسمت سامانه خدمات رفاهی طراحی و تعبیه گردیده و اطلاعات افرادی که برای پست سازمانی معرفی می شوند توسط پیشنهاد دهنده ( مدیر کل مافوق یا به صورت خود اظهاری ) در این سامانه ثبت می شود و در صورت ثبت به صورت خود اظهاری باید توسط معاون مدیر عامل در حوزه مربوطه تایید گردد .

روحی خاطر نشان کرد : در مرحله نخست پس از ثبت اطلاعات ، فرد معرفی شده توسط مدیر پیشنهاد دهنده بر اساس شاخص های تعیین شده در سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته و نمره ای به فرد پیشنهاد شده از سوی مدیر معرفی کننده داده می شود .

در گام بعدی مدیر کل امور منابع انسانی شرائط احراز فرد را از قبیل مدرک و رشته تحصیلی ، سابقه و شرائط احراز را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت داشتن شرائط احراز برای مصاحبه به کارگروه ارزیابی دعوت می شود و در گام بعدی افرادی که بالاترین نمره را کسب کرده باشند به عنوان فرد منتخب برای تصدی شغل مورد نظر پیشنهاد می شوند و پس از اخذ تاییدیه ها و گواهی های صلاحیت صلاحیت از گزینش، حراست و مراکز ذی صلاح، لیست پذیرفته شده ها به کمیته سرمایه انسانی برای تایید و تصویب ارسال می گردد و مرحله نهایی این لیست به تایید مدیر عامل شرکت می رسد .

پس از طی این مراحل ، حکم فرد تایید شده تا سطح رئیس اداره توسط مدیر کل استان ، بالاتر از آن متناسب با سطح سازمانی توسط اداره کل منابع انسانی ، معاون توسعه مدیریت و منابع و یا مدیر عامل صادر و اطلاعات مربط توسط کارشناسان اداره کل منابع انسانی در سامانه انتصابات ثبت می گردد.

روحی تاکید کرد : نکته مهمی که در فرآیند انتصابات تعریف شده این است که همه کسانی که در ارزیابی شرکت کرده اند ، می توانند از طریق کد رهگیری که برای آنها ارسال شده ، کارنامه خود را در سامانه مشاهده نمایند و این نتایج تا ۶ ماه اعتبار دارد و اگر کسی در آزمونی قبول نشده باشد پس از طی مدت شش ماه ، بنا به درخواست مافوق و در صورت غیر تصدی بودن شغل مورد نظر ، می تواند مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد و افرادی که برای شغل های همتراز معرفی شده باشند ، نیازی به ارزیابی مجدد ندارند.

امیدواریم با اجرا و پیاده سازی سیستم انتصابات مدیران شرکت ، شاهد بهبود و توسعه اثر بخشی و عملکرد مدیریتی در واحد های سازمانی و نهایتا افزایش بهره وری و عملیات بیمه گری شرکت باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.