×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فولاد خوزستان آماده مشارکت در طرح فلر وزارت نفت است

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان گفت: ما به عنوان فولاد خوزستان حاضریم در این طرح فلر مشارکت کنیم. اکنون نیز پیشنهاد به شرکت نفت را داده‌ایم که این کار را انجام دهیم و ما حاضریم مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم.
به گزارش کیوسک خبر، معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در نشست خبری گفت: البته اینکه ما فکر کنیم همه چیز را بلد هستیم حتی با تجربه زیادی که داریم واقعاً حرف درستی نیست و این حرف به واقع ابتدای نابودیست. ما آخرین مطالعات طرح جامعه‌ای که انجام دادیم در سال ۹۵ شروع و در سال ۹۷ تمام شد که با سه مشاور به نام و صاحب تکنولوژی این کار صورت گرفته و آنها را به خدمت گرفتیم، همکاران ما در مسیر رشد و توسعه و بهره‌بری از مشاوران ایرانی و خارجی استفاده کرده‌اند.
مهندس مهران خرم‌نیا ادامه داد: البته باید توجه به وضعیت تحریمی که طبیعتاً کار و ارتباطات را سخت کرده است داشت باید بگویم قطعه سازی یک مقوله و بومی‌سازی تکنولوژی یک مقوله دیگر است و اینکه یک تکنولوژی قدیمی را بومی‌سازی کنیم در واقع هنر نیست چون به مزایای رقابتی آن دست پیدا نمی‌کنیم. بنابراین در شرایط تحریمی جذب تکنولوژی سخت است ولی ناممکن نیست الان در بحث انرژی‌های تجدید پذیر که برای کشور حیاتیست مثلاً شرط لازم برای فولاد سبز انرژی تجدید پذیر است. پس ما چرا این کار را نکنیم. اما ما مشکلی که داریم بالا بودن درجه حرارت بسیاری از مناطق کشور است در بسیاری از زمین‌ها حرارت از ۴۲ درجه که بالا می‌رود و راندمان سلول‌های فوتو ولتایک افت پیدا می‌کند. امروزه در دنیا روی سلول‌های دمای بالا کار می‌کنند که در لبه تکنولوژی است، ما این موضوع را در چندین مرکز دانش بنیان مطرح کردیم و روی آن کار می‌کنیم شرکت فولاد خوزستان در این زمینه پیشرو بوده و حاضر است سرمایه‌گذاری در این کار را انجام دهد. ما حتماً باید بتوانیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم چون شدت تابش در کشور بسیار بالاست، در مجموع ما به تکنولوژی روز دنیا بی‌نیاز نیستیم و حتماً باید به شیوه‌های خاص خودمان از آن بهره ببریم.
معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در مورد دستگاه sox که جدیداً رونمایی شد نیز گفت: محل دستگاه sox در فرایند کانه آرایی در کارخانه کنسانتره سازی است در واقع کنسانتره ای که به کارخانجات گندله سازی یا فولادسازی می‌رسد باید گوگرد آن پایین باشد، چون کارخانجات فولاد و گندله سازی نزدیک به شهرها هستند و باعث آلودگی زمین و شهرها می‌شوند بنابراین محل حذف گوگرد بخش کانه آرایی می‌باشد. البته در گذشته که از خارج از سنگ آهن وارد می‌کردیم گوگرد کم داشتند ولی بعضی از معادن کشور گوگرد بالا دارند و ما با مخلوط سازی گوگرد را کنترل می‌کنیم. دستگاهی که رونمایی شد برای محیط‌های سربسته می‌باشد چون sox بسیار آسیب زننده است، این دستگاه ۶ فیلتر مختلف دارد و گوگرد را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند و اجازه نمی‌دهد به نفراتی که مجاور آن هستند آسیب بزند.
وی در خصوص انرژی مورد نیاز شرکت گفت: در مورد برق تکالیفی به عهده صنایع گذاشته شده و طبق آن کل صنایع فولاد کشور ۱۰ هزار مگاوات تعهد ایجاد نیروگاه حرارتی کرده‌اند. که فولاد خوزستان یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در دستور کار دارد که فاز اول آن استارت خورده و زیرساخت آن شروع و تجهیزات در حال آماده شدن است که به میزان ۵۵۰ مگاوات بوده و حداکثر تا یک و نیم سال آینده وارد مدار می‌شود. و در فاز دوم نیز به ۱۰۰۰ مگاوات خواهیم رسید. و در بحث تکمیلی نیروی برق نیروگاه خورشیدی را نیز داریم که تعهد داریم ۵ درصد از انرژی‌های تجدید پذیر داشته باشیم که آن هم نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی می‌شود.
خرم‌نیا ادامه داد: اما در بحث گاز چالش جدی داریم باید تاکید کنم کشور ایران دومین دارنده ذخایر گاز است بنابراین ما کمبود گاز در کشور نداریم ولی با توجه به شرایط خاصی که کشور با آن مواجه است مشکل سرمایه‌گذاری برای تولید آن داریم. در گذشته در دسترس بودن گاز مزیتی کشور برای صنعت فولاد بوده و متناسب با آن به سمت تکنولوژی احیای مستقیم رفتیم اما امروز متاسفانه به دلایل شرایط کنونی کشور دچار ناترازی شده‌ایم. در بخش صنعت، گاز مصرفی کل صنعت فولاد ایران در روز حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با حجم گاز تولیدی کشور سهم بالایی نیست. ولی طبیعتاً مردم در اولویت هستند و ما هم این را می‌فهمیم و قبول داریم و انشالله تا اصلاح الگوی مصرف ما باید این شرایط را تحمل کنیم.
وی در خصوص حل مشکل کمبود گاز گفت: ما حدود ۱۰ سال قبل پروژه تحقیقاتی را انجام دادیم، حال امروز که بحث ناترازی گاز مواجه شده‌ایم آن پروژه تحقیقاتی به ما کمک کرده که این ایده را برای ذخیره سازی گاز استفاده کنیم. که در فصول گرم با پروژه cbsi اسفنجی را تبدیل به بریکت سرد می‌کنیم در واقع تولید آن گاز را در خود ذخیره می‌کند و آن بریکت سرد را در فصول سرد استفاده می‌کنیم. مورد بعدی برای حل این مشکل باید بگویم در کشور فلرهای نفتی زیادی وجود دارد. حدود ۱۷.۲ میلیارد متر مکعب در کشور فلر است. که بخش کوچکی از آن در پتروشیمی استفاده می‌شود و بقیه را می‌سوزانیم چرا از آنها استفاده نکنیم و اگر پروژه‌های فلر فعال شود حدود ۶۰ درصد راندمان استفاده گاز در کشور را دارند و به صورت گاز طبیعی می‌شود استحصال شوند و مزیت دیگر آن وضعیت زیست محیطی است که جلوی آلودگی گرفته می‌شود. پس چرا مثل بقیه دنیا آن را استحصال نکنیم اگر از آن ۱۷.۲ میلیارد متر مکعب استفاده کنیم کل نیاز صنعت فولاد کشور تامین می‌شود ما به عنوان فولاد خوزستان حاضریم در این طرح فلر مشارکت کنیم. اکنون نیز پیشنهاد به شرکت نفت را داده‌ایم که این کار را انجام دهیم و ما حاضریم مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم. این مورد جنبه زیست محیطی نیز دارد که در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت به مردم بوده و از طرفی گاز ما را نیز تامین خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.