×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فعالان عرصه فرهنگ و رسانه باید به فکر ترمیم دومین اولویت کشور باشند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شجرنیوز؛ حامد کریمی مدیرمسئول این پایگاه خبری به یکی از جدی ترین دغدغه های مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان با اعضای هیئت دولت اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های جدی رهبری که در دیدار با دولت سیزدهم بر آن تاکید کردند ترمیم فضای فرهنگی کشور بود که بعد از اقتصاد مورد توجه ایشان قرار دارد و همواره تلاش کرده اند که این مقوله به عنوان یکی از اصلی ترین موارد مورد توجه دولت ها قرار بگیرد.

وی با تاکید بر فرازی از سخنان رهبر انقلاب و اولویت بندی های ایشان در حوزه فعالیت‌های کاری کشور پرداخت و افزود: از منظر معظم له مهمترین اولویت کشور ابتدا اقتصاد و بعد از آن، فرهنگ و رسانه و علم است. ایشان از این منظر که باید به فرهنگ و رسانه و علم توجه ویژه داشت از دیرباز تاکید داشته و دارند. در دولت های پیشین نیز بارها این موضوع را گوشزد نمودند و آن را موجبات رشد و تعالی جامعه و افزایش بینش فردی و آگاهی عمومی دانسته و آن را لازمه شناخت حربه های دشمنان و ترفندهای شبکه های معاند توسط آحاد جامعه معرفی کردند.

مدیرمسئول پایگاه خبری شجرنیوز با اشاره به جنگ نرمی که در فضای مجازی در جریان است یادآورشد: به فرموده مقام معظم رهبری «توجه به بازنگری در محتوای رسانه ها می تواند بسیاری از مشکلات در جامعه را حل نموده و راه برون رفت از بخش زیادی از مشکلات را هموار ساخت» .

کریمی به بخش دیگری از سخنان رهبری در بعد فرهنگی اشاره کرد و افزود: ایشان حرکت در این مسیر را برای آیندگان سازنده می دانند و از دیرباز در سخنان گذشته نیز رد پای این دغدغه همواره وجود داشته و برآن بارها تاکید کرده اند.

وی با انتقاد از حضور بدون کنترل و عدم آگاهی و آموزش های لازم شمار زیادی از افراد جامعه در شبکه های مختلف اجتماعی تاکیدکرد: بی شک چنین حضوری در فضای مجازی یکی از آسیب های جدی به فرهنگ و کلیت فضای فرهنگی کشور وارد می کند که با فرهنگ سازی درست می توان اثرات سوء آن را تعدیل نمود و با هدایت در مسیر صحیح، میزان مشکلات ناشی از آن را به حداقل رساند.

مدیرمسئول پایگاه خبری شجرنیوز در ادامه به آسیب فضای مجازی برای کودکان بدون نظارت والدین اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب های جدی در فضای مجازی که جامعه را با خطر روبه‌رو می‌کند اختیارات نامحدود کودکان و نوجوانان به این فضاست که بدون نظارت می تواند به شکل غیر قابل باوری مضر باشد خصوصا در این ایام که به دلیل انتشار کرونا و تعطیلی آموزش های حضوری بسیاری از کودکان بیش از گذشته در این فضا حضور دارند و از دسترسی گسترده برخوردارند.

کریمی به تاثیرات منفی فضای مجازی کنترل نشده بر سبک زندگی اشاره کرد و یادآورشد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش زیربنایی و نرم افزاری فرهنگ، بسیاری از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه‌های فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحراف ها با استفاده از ابزارهای فرهنگی، همواره در دیدارها و بیانات خود تاکید کرده اند که باید در همه ابعاد فرهنگی قوی شویم تا بتوانیم نقاط ضعف ناشی از فضای مجازی را مدیریت کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به آفاتی که در رسانه های مختلف خصوصا وسایل ارتباط جمعی درگیر آن هستیم تاکید کرد: برنامه سازی و تولید محتوای مناسب در رسانه هایی همچون صدا و سیما توفیق لازم را بدست نیاورده است و این رسانه نتوانسته از همه ظرفیت خود استفاده کند و هر روز در حال از دست دادن مخاطب است.

نویسنده کتاب «ظرفیت های روابط عمومی در مدیریت تعالی سازمان ها» با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در هدایت کاربران فضای مجازی یادآورشد: اهمیت فضای مجازی و دغدغه‌های حاکم بر این فضا طی سال‌های اخیر در بیانات رهبر انقلاب بارها شنیده شده است و ایشان در اظهارات متعددی غفلت از آسیب‌های مرتبط با این فضا را گوشزد کرده‌اند و تعابیری راهبردی به کار برده‌اند. وظیفه تمامی فعالین عرصه های فرهنگی و دست اندرکاران نظام ارتباطی است که با هدایت نمودن ذهن مخاطب امکانات فرهنگی مناسبی را برای وی فراهم کنند و او را در جهت استفاده بهینه از فضای مجازی سوق دهند.

به گفته وی مشکلات فرهنگی موجود در جامعه با اجرای طرح هایی همچون صیانت و فیلتر کردن فضای مجازی رفع نمی شود بلکه باید با کار فرهنگی و همه سو نگر در جهت بهبود وضعیت و هدایت مخاطبین گام برداشت و با تقویت خود باوری بار فرهنگی جامعه را به سمت و سوی سبک زندگی اسلامی-ایرانی سوق داد.

کریمی در خاتمه به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: آیت الله خامنه ای در ادامه فرمایشاتشان با تأکید بر اهمیت مسئله «فرهنگ و رسانه»ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خواندند و افزودند حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت.

اگر ما به عنوان صاحبان رسانه و دست اندرکاران تولید برنامه های فرهنگی به این سخنان توجه ویژه نماییم خواهم دید که بخش بسیار زیادی از مشکلات موجود در مسیر توسعه فرهنگی کشور رفع می شود و علاوه بر داشتن روحیه خود باوری بین اقشار مختلف جامعه قادر خواهیم بود دیگر مشکلات در حوزه سبک زندگی و مصرف زدگی که به اقتصاد خانواده ها آسیب می زند را نیز حل کنیم.