×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عقب نشینی از کثیف ترین سوخت فسیلی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از سایپانیوز، کمپانی های حمل و نقل که ذغال سنگ را در جهان حمل می کنند، دیگر از حمایت مالی سرمایه گذاران برخوردار نیستند چون کسب و کارهای دنیا می خواهند دستشان به آلوده کننده ترین سوخت دنیا آلوده نباشد.

۶ کمپانی اروپایی که با هم نماینده ۵ درصد از سرمایه ۱۶ میلیارد دلاری سالانه در این صنعت هستند از حمل ذغال سنگ خودداری خواهند کرد. این کشتی های عظیم الجثه که ۲۷۰ متر طول دارند، می توانند صدها هزار تن بار ارزان از جمله سنگ آهن و ذغال سنگ را جابه جا کنند.

کمپانی سوئیس ری Swiss Re در مصاحبه با رویترز گفته است از سال ۲۰۲۳ دیگر بار ذغال سنگ را بیمه نمی کند. پاتریزیا کرن-فراتی Patrizia Kern-Ferretti رئیس حمل دریایی سویس ری می گوید: «فشار زیادی روی کمپانی های بیمه ای وجود دارد. من از کارگزاران شنیده ام که به دلایل سیاست های جدید در خصوص ذغال سنگ، از بیمه کردن شرکت های مرتبط امتناع می کنند و هر روز بر تعداد شرکت هایی که دستورالعمل های جدید به اجرا می گذارند اضافه می شود.»

اسبن سَکسبِک لارسن Esben Saxbeck Larsen مدیر پرتفلیوی دانیکای دانمارک هم می گوید طرفدار حمل و نقل پاک تر است چون ریسک پایین تر و بازگشت سرمایه بالاتری دارند و می گوید: «اگر در این زمینه احساس خوبی نسبت به شرکتی نداشته باشیم، در آن سرمایه گذاری نمی کنیم.»

این فشارها از سوی شرکت های بیمه و کارگزاری چالش های جدیدی پیش روی صنعت حمل و نقل قرار داده است. این بحث بیشتر بین سیاست گذاران و سرمایه گذاران بوده و تا به حال پای صنعت حمل و نقل وسط کشیده نشده بود چون بیشتر تمرکز آنها روی تولید و مصرف سوخت است نه حمل و نقل آن.

حمل ذغال سنگ تا به حال سود خوبی برای شرکت های حمل و نقل داشته و تقریباً به ارزش ۳۰ درصد باری است که حمل می شود اما حالا که کمبود سوخت به ویژه گاز طبیعی در زمستان پیش رو در راه است، قیمت حمل و نقل ذغال سنگ هم به بالاترین رکورد خود رسیده است.

چین و هند به عنون بزرگترین مصرف کنندگان ذغال سنگ هم زیر بار الزامات و تعهدات و پیمان های بین المللی از جمله مواردی که اخیراً در کنفرانس بین المللی گلاسکو مطرح شد نمی روند که برق حاصل از ذغال سنگ از گردونه خارج شود. در حالی که ایالات متحده و اروپا در حال کنار گذاشتن کارخانه های متکی به سوخت ذغال سنگ هستند، ملت های آسیایی در حال ساخت ۲۰۰ کارخانه جدید با سوخت ذغال سنگ هستند.

خالد هاشم مدیر کشتیرانی پرشس از تایلند می گوید سرمایه گذاران باید تولید و مصرف را هدف قرار دهند نه شرکت های حمل و نقل را.

شرکت های اعتباری سالانه نزدیک به ۲۹۰ میلیارد دلار به صنعت حمل و نقل اعتبار می دهند. اما سیاست های اخیر به دنبال کنار گذاشتن سوخت های فسیلی است که تقریباً نیمی از بارهای دریایی را تشکیل می دهند.

منبع: رویترز