×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بانک ملی ایران، فرزند ارشد نظام در بخش پولی کشور است

حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره بر سالروز تاسیس بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ و تاکید بر به روز بودن این بانک علی رغم قدمت دیرینه اش گفت: بانک ملی ایران فرزند ارشد نظام در بخش پولی کشور است. ضمن اینکه، یک پایه دولت و کشور روی بانک ملی ایران است بنابراین بانک ملی ایران یعنی ملت ایران.
به گزارش کیوسک خبر، حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی بانک با بیان اینکه بانک ملی ایران تجربه بالایی در بانکداری کشور دارد و تاکنون نیز خدمات بسیاری به این مرز و بوم ارایه کرده است، افزود: در زمانی بانک ملی ایران از بانک مرکزی هم مهم تر قلمداد می شد.
وی با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران امین اموال و دارایی های مردم و دولت است، تصریح کرد: از آنجا که این بانک با طیف وسیعی در ارتباط است ؛ اگر بتواند مدلی را در مباحث مربوط به عقود و قراردادها به لحاظ نظارت و شیوه های اجرایی ایجاد کند یا از انواع شیوه های الکترونیکی برای پیاده سازی اهداف بهره گیرد، قطعا کار ما راحت تر خواهد شد؛ این سطح اقدامات را به راحتی می توان در یک بانک خصوصی انجام داد چرا که به لحاظ حجم شعب و طیف مشتریان کوچک است. در یک بانک دولتی اما محدود نیز می توان پیاده سازی کرد چرا که قراردادهای متنوع و فراگیری چندانی ندارد. اما اگر بتوان چنین اقداماتی را در بانکی مثل بانک ملی ایران که خط دفاعی اصلی است و از طرفی وظایف سنگینی که دولت بر شانه آن می گذارد، انجام داد یقینا مهر تاییدی خواهد بود تا دیگر بانک ها نیز از روال ایجاد شده تبعیت کنند.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: بانک ملی در بخش پولی کشور، فرزند ارشد نظام است؛ گرچه بانک مرکزی به عنوان پدر خانواده است اما فرزند ارشد می تواند همه افراد را مدیریت کرده و کاری که انجام می دهد، به عنوان الگو مطرح شود.
حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین رضایی با بیان اینکه برخی از مجموعه ها با گذر زمان دچار پیری و فرتوتی می شوند اما در بانک ملی ایران چنین چیزی وجود ندارد، ابراز کرد: این بانک از زمان تاسیس خود در سال ۱۳۰۷ دائما نو و به روز شده است. این تغییر در بانک می تواند بسیار کمک کننده باشد. گاها در جلسات بانک مرکزی که بر سر موضوعی بحث می شود، اغلب اظهار دارند اگر بانک ملی ایران توجیه نشده باشد یا دارای اشکال باشد، کار پیش نخواهد رفت. چون بدنه سنگینی از نظام بانکی است و امیدواریم بانک ملی ایران بتواند در این زمینه کمک خوبی کند.
وی درباره عملکرد بانک ملی ایران در نظام بانکداری بدون ربا نیز تاکید کرد: قضاوت کردن در این باره کار سختی است اما در برخی موارد به طور نمونه وام گرفتن در بانک ملی ایران بسیار با دقت بسیاری انجام می پذیرد مثلا ضامن حتما باید شرایط لازم را داشته باشد زیرا اگر هر یک از شرایط نادیده گرفته شود، خود بانک به لحاظ کارآمدی و کارایی اقتصادی و نه لزوما فقهی، دچار زیان خواهد شد که من در این موارد پیام و کد منفی درباره بانک ملی ایران ندیده ام.
حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین رضایی بیان کرد: امیدوارم که بانک ملی ایران در زمینه نظام بانکداری بدون ربا یک گام بزرگ بردارد تا برخی شبهات در خصوص بانکداری ربوی از ذهن مردم برداشته شود.
وی در پایان سخنانش با اشاره به آیه ۲۸۵ سوره بقره که می فرماید« آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ (پیامبر خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ایمان دارد)» خاطر نشان کرد: برای از بین بردن تفکر بانکداری ربوی ، باید ابتدا شبکه بانکی به کارکردش ایمان داشته باشد و بداند که اصولی که در خصوص بانکداری بدون ربا در پیش گرفته است به درستی در حال انجام است بنابراین اگر روسا وکارمندان شعبه در این زمینه دچار شبهه باشند، بدانند که هیچ کاری انجام نداده اند زیرا این طرز فکر در بین مشتریان نظام بانکی که کسی جز اطرافیان، پدر و مادرها، دوستان، مربی، معلم، شاگرد و… ما نیستند هم ایجاد می شود و در بستر جامعه گسترش پیدا می کند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.