×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
طلا، پیشتاز بازارهای داخلی و خارجی

ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در روز شنبه در حالی به انتها رسید که بورس اوراق بهادار تهران شاهد کاهش ارتفاع نماگر اصلی خود بود. به طوری که شاخص کل بورس تهران در این روز ۱۸۷۷ واحد کاهش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲میلیون و ۲۰۸‌هزار واحد به کار خود پایان داد تا باری دیگر شروعی سرخ برای این بازار رقم بخورد.
ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در روز شنبه در حالی به انتها رسید که بورس اوراق بهادار تهران شاهد کاهش ارتفاع نماگر اصلی خود بود. به طوری که شاخص کل بورس تهران در این روز ۱۸۷۷ واحد کاهش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲میلیون و ۲۰۸‌هزار واحد به کار خود پایان داد تا باری دیگر شروعی سرخ برای این بازار رقم بخورد.

به گزارش کیوسک خبر،‌ این اتفاق در حالی رخ داد که برخلاف شاخص کل، شاخص هموزن بورس اوراق بهادار، که در محاسبه آن به تمامی شرکت‌ها وزنی یکسان داده می‌شود و از جهاتی وضعیت بازار سهام را دقیق‌تر نشان می‌دهد، اندکی افزایش یافت و در محدوده ۷۶۱‌هزار و ۸۰۳ واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل فرابورس نیز مقدار اندکی (۱.۹۲ واحد) کاهش یافت و نسبت به‌روز معاملاتی گذشته، با قرار گرفتن در سطح ۲۶‌هزار و ۵۷۷ واحد تقریبا ثابت ماند. به علاوه لازم به ذکر است که در این روز نماد‌های «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تاثیر منفی، و نماد‌های «وبملت»، «فارس» و «پارس» به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را در روند روز سه‌شنبه شاخص کل بورس داشتند.

بازار داخلی
این در حالی است که در روز سه‌شنبه بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۵۱میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح ۴۴۹۸ میلیارد تومان قرار گرفت.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر در هفته‌های پیش‌رو ارزش معاملات خرد مجددا به سطح ۷ هزار میلیارد تومان برسد، این مساله به همراه مورد استقبال واقع شدن سهام پیشرو در بحث تجدید ارزیابی، باعث ورود بازار به یک وضعیت صعودی نسبتا پایدار خواهد شد. اما در این روز بازار طلا و سکه هر دو صعودی بودند. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل ۰.۷۵‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و در محدوده ۲ میلیون و ۴۸۲‌هزار تومان قرار گرفت. به علاوه قیمت سکه امامی نیز ۰.۵۵‌درصد افزایش یافت و در محدوده ۲۹ میلیون و ۴۱۰‌هزار تومان به ازای هر قطعه مورد خرید و فروش قرار گرفت.

نرخ دلار نیز به عنوان اصلی‌ترین محرک قیمت سکه در این روز مجددا به کانال ۵۰‌هزار تومانی بازگشت و در محدوده ۵۰‌هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد. اما برخی از تحلیلگران عقیده دارند که در این روز‌ها به دلیل افزایش قیمت اونس جهانی، بازار سکه بیش از دلار، تحت‌تاثیر قیمت طلا قرار دارد و برای پیش‌بینی این بازار نیاز است که تحلیل دقیقی از بازار طلای جهانی داشته باشیم.

بازار خارجی
هفته معاملاتی بازار‌های جهانی در روز جمعه در حالی به انتها رسید که قیمت پایانی نفت خام برنت و نفت خام WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت»، از دوشنبه تا چهارشنبه افزایشی بود و پس آن این روند شکسته شده و روز پنج‌شنبه و جمعه قیمت نفت‌های یاد شده کاهش یافتند.

به طوری که در روز دوشنبه نفت برنت و WTI به ترتیب با افزایش ارزش و ثبت قیمت پایانی ۷۷ دلار و ۹۵ سنت و ۷۲دلار و ۴۷ سنت کار خود را آغاز کردند که این افزایش قیمت تا قرار گرفتن در محدوده ۷۹ دلار و ۷۰ سنت و ۷۴ دلار و ۲۲ سنت در روز سه‌شنبه ادامه یافت. اما روند کاهش ارزش نفت‌های یاد شده در روز پنج‌شنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه یافت تا نفت برنت با قرار گرفتن در مرز ۷۹ دلار و نفت WTI با سقوط به محدوده ۷۳ دلار به ازای هر بشکه به کار خود در هفته طی شده پایان دهند.

اما برخلاف نوسانات محدود نفت، طلای جهانی هفته‌ای پر تلاطم و عمدتا با جهش‌های صعودی را پشت سر گذاشت. به طوری که به جز روز چهارشنبه که قیمت پایانی این فلز گرانبها کاهش یافت، باقی روز‌ها قیمت طلا عمدتا با افزایش‌هایی قابل‌توجه همراه بود. به‌صورتی که در روز دوشنبه فلز زرد با ثبت قیمت ۲۰۲۷ دلار کار خود را آغاز کرد و در پایان هفته با قرار گرفتن در محدوده ۲۰۵۳ دلار که بالاترین قیمت فلز یاد شده از ۱۰ آذر است، کار خود را به پایان برد. مهم‌ترین اخبار بازار نفت و طلا در هفته‌ای که گذشت، به ترتیب حمله حوثی‌ها به چند کشتی حامل نفت در دریای سرخ؛ و اظهارنظرات برخی از مقامات فدرال رزرو در مورد آینده نرخ بهره بود که باعث شد تا پیش‌بینی‌ها و تفکرات سرمایه‌گذاران در این خصوص دگرگون شود.

منبع: دنیای اقتصاد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.