×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در پنل تخصصی همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد ایران به منطقه خستگی نزدیک شده است، این اظهارات من نه جنبه ناامیدی دارد و نه انتقاد و فقط نقاط آسیب این موضوع را اعلام می‌کنم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، پیش از ظهر دوشنبه ۲۷ شهریورماه در پنل تخصصی همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: مشکلات و چالش‌های صنعت فولاد تنها مختص به کشور ایران نیست و در همه دنیا با چنین چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه چنانچه نگاهی به چند دهه گذشته صنعت فولاد در دنیا بیندازیم، شاهد شرایط بدتری در زمینه نوسانات ارز، افزایش قیمت نهاده‌ها، افزایش قیمت انرژی، مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه و … هستیم، افزود: نکته مهم، نحوه برخورد با این چالش‌ها است که میزان تاب‌آوری هر صنعت در برابر این چالش‌ها را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: تاب‌آوری توانایی یک ماده برای بازگشت به حالت عادی بعد از قرارگرفتن در هر بحران و فشار را نشان می‌دهد؛ در جدیدترین تعریف برای تاب‌آوری مهم‌ترین نکته این است که ابعاد و شاخص‌های ایجادکننده تاب‌آوری را شناسایی و برای حالات مختلف آن سناریونویسی کنید تا در صورت بروز شوک انعطاف‌پذیری داشته باشید.

وی با بیان اینکه نقطه مقابل تاب‌آوری، خستگی است، گفت: این شرایط در صورت بارگذاری و یا تکرار بیش از حد ظرفیت به وجود می‌آید که اگر این تنش بیش از حد تکرار شود وارد مرحله گسیختگی می‌شویم.

طیب‌نیا با بیان اینکه صنعت فولاد در ایران از موفق‌ترین صنایع است، ابراز داشت: امروز به عنوان نماینده این صنعت می‌توانم بگویم صنعت فولاد ایران به منطقه خستگی نزدیک شده است، این اظهارات من نه جنبه ناامیدی دارد و نه انتقاد بلکه نقاط آسیب این موضوع را اعلام می‌کنم.

وی تصریح کرد: چنانچه بارگذاری‌هایی که بر روی صنعت فولاد در حال انجام است، تداوم پیدا کند مانند مشکلات برق، گاز، مواد اولیه، حمل و نقل، سیاست‌های ارزی، سیاست‌های قیمت گذاری و … صنایع ما را به نقطه خستگی نزدیکتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه امسال فولاد مبارکه در اردیبهشت‌ماه ۸۰۰ هزارتن فولاد تولید کرده است، گفت: این در حالی است که در مردادماه به دلیل مشکل برق ۳۶۲ هزارتن تولید داشتیم و این یعنی بیش از ۷۰۰ هزارتن فولاد و حدود ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری از دست رفته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در شرایط فعلی، کشور نیاز به ارز دارد و اگر این اتفاقات صورت نمی‌گرفت، ما امسال به رتبه هشتم جهانی در زمینه تولید فولاد می‌رسیدیم و امروز بیم آن می‌رود که ایتالیا سال آینده جایگاه دهمی ما را بگیرد چرا که سال گذشته تفاوت ما با ایتالیا به دلیل جنگ اوکراین ۴ میلیون تن بود.

طیب‌نیا با بیان اینکه ما برای تاب‌آوری در برابر مشکلات نگاهی جهانی داریم، گفت: باید توجه داشت که ما امروز حدود ۶۵ میلیون تومان ظرفیت تولید جهانی داریم و این در حالی است که بالای ۵۰ درصد این ظرفیت‌ها صادراتی است و باید ببینیم که دنیا در برابر شرایط سخت چکار کرده و ما باید چه اقدامی را انجام دهیم.

حد خستگی صنعت فولاد در سند راهبردی تاب‌آوری دیده شده است
وی با اشاره به سند راهبردی تاب‌آوری صنعت فولاد و اصلاح حامل‌های انرژی ابراز داشت: بر اساس این سند سهم هزینه حامل‌های انرژی در ۲ شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در سال ۹۸ تنها حدود ۷ درصد بود که اختلاف معناداری با دیگر شرکت‌های دنیا دارد؛ هزینه انرژی ۳ شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان به نحوی اصلاح می‌شود که سهم منابع تامین انرژی و هزینه‌های تمام شده از بهای تولید فولاد خام از حدود ۷ درصد به ۱۸ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه بر اساس این سیاستگذاری مابقی شرکت‌ها در این هدفگذاری نابود خواهند شد، افزود: در این سند حد خستگی دیده شده است و گفته شده ما تا ۱۸ درصد به نقطه تاب‌آوری می رسیم، همچنین در این سند آورده شده مدل کسب و کاری که بر مبنای آن واحدهای نوردی ایجاد شده، منقضی شده و تعطیلی این واحدها در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: ما می دانیم که مدل کسب‌وکار راه‌اندازی نوردها منقضی شده اما باید بدانیم که این سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری که انجام شده به جای نابودی باید تاب‌آور شود؛ ما شاهد اجرای سیاستگذاری‌هایی در حوزه تقسیم سود، ارزآوری و … هستیم و در بسیاری از شرکت‌های فولادی ما و در کلان‌صنعت فولاد این روند مشاهده می‌شود.

طیب‌نیا با بیان اینکه هم در دنیا و هم در دولت هند به عنوان دومین فولادساز دنیا، وزارت‌خانه مستقلی با ۶ ماموریت اصلی تعریف شده است، افزود: ماموریت‌های این وزارتخانه با تسهیل امور تعریف شده که اولین آن تسهیل افزایش ظرفیت و رشد تولید فولاد است و این در شرایطی است که گفته می‌شود تقاضا در دنیا رو به کاهش است.

وی گفت: دیگر ماموریت‌های این وزارتخانه تسهیل تامین هزینه‌های سرمایه‌ای و برنامه‌های نوسازی و توسعه صنعت، تسهیل در دسترس بودن مواد خام و نظارت بر پارامترهای عملکرد تولید آهن و فولاد، تسهیل ترویج تحقیق و توسعه در فولاد، تسهیل ادغام‌ها، تملک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت و تسهیل پاسخگویی سریع و رفع مشکلات مشتریان و ….است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه مجلس انگلستان نیز به دولت ابلاغ کرده است که اگر تامین انرژی برای فولادسازان انجام نشود، دولت باید به این شرکت‌ها غرامت دهد، تصریح کرد: این شرایط همانند خسارت نکشت به کشاورزان در کشور است.

وی همچنین با اشاره به روند حمایت از صنعت فولاد در کشور چین گفت: چین از سال ۲۰۰۰ به صنعت فولاد ورود کرد، در سال ۲۰۰۵ چین حدود ۳۴۸ میلیون تن فولاد تولید کرد و این میزان معادل تولید سه کشور برتر در زمینه تولید این محصول بود؛ امروز تولید چین به اندازه ۲۰ کشور برتر تولیدکننده این صنعت است.

طیب‌نیا با بیان اینکه چین بر این باور است که حتی قوانین جهانی را برای حفظ صنعت فولاد نقض خواهد کرد، گفت: این در حالی است که قوانین داخلی نمی‌تواند مانعی برای تولید فولاد در چین باشد و باید توجه داشت که تنها در سال ۲۰۰۰ دولت چین ۷ میلیارد دلار به صنعت فولاد کمک کرده است.

وی با بیان اینکه دولت چین برای حفظ صنعت فولاد ۸۰۰ میلیارد دلار تسهیلات داده است، افزود: این کشور همچنین به صادرکنندگان تسهیلات داده و برای تامین انرژی شرکت‌های تولیدکننده این صنعت نیز یارانه انرژی در نظر گرفته است، همچنین این کشور عوارض مالیاتی سنگین برای صادرکنندگان مواد اولیه خام فولاد مبارکه در نظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در کشور چین از سال ۲۰۱۴ زمین رایگان برای تولیدکنندگان فولاد در نظر گرفته است، افزود: این در حالی است که ما در کشور با دوندگی‌های زیاد موفق به دریافت مجوز برای استخراج گاز شدیم.

وی گفت: کشور ترکیه نیز در سال جاری سه بار قیمت گاز را برای فولادسازان کاهش داده است و باید توجه داشت که در دیگر کشورهای دنیا حمایت‌هایی دارند که ما نداریم.

طیب‌نیا با بیان اینکه قصه پرغصه فولاد مبارکه تمام شدنی نیست و ما دهه پرچالشی را پیش رو داریم، گفت: اما با سیاستگذاری درست و تعریف اتاق وضعیت صنعت فولاد و تحلیل و سیاستگذاری درست و آینده‌پژوهی و آینده‌نگری، موفق خواهیم شد و باید توجه داشت در صورت عدم توجه به این مسائل، دنیا منتظر ما نخواهد ماند و ما از دولت انتظار داریم که سیاست‌های تقابلی با توسعه ما را اتخاذ نکند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.