×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
شورای امنیت کمک‌رسانی به سوریه از طریق ترکیه را تمدید کرد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از رویترز، به این ترتیب شورای امنیت روند تحویل کمک‌ها به سوریه از طریق گذرگاه “باب الهوی” در ترکیه را برای مدت یک سال تمدید کرد.
طبق اعلام روسیه تحویل کمک‌ها از طریق گذرگاه باب الهوی برای مدت ۶ ماه تمدید شد و این ماموریت، شش ماه دیگر قابل تمدید است.
پس از مذاکرات سفیران آمریکا و روسیه در سازمان ملل، ۱۵ عضو شورای امنیت به اتفاق آرا موافقت کردند که کمک رسانی‌ها در دو دوره شش ماهه انجام شود.
آن‌ها تمدید اجازه شش ماه دوم را به گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره چگونگی کمک رسانی مشروط کردند. البته به گفته دیپلمات‌ها برای تمدید شش ماه دوم در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ دیگر نیازی به رأی گیری نیست.
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت گفت که تمدید مکانیسم کمک رسانی به سوریه با تصمیم مشترک روسیه و آمریکا صورت گرفت.
وی رأی موافق آمریکا و روسیه به قطعنامه پیشنهادی را یک “لحظه تاریخی” در مسیر حل بحران سوریه دانست و گفت که اعضای شورای امنیت در خصوص لزوم تامین نیازهای اساسی مردم سوریه از طریق فعالیت‌های بشردوستانه متحد هستند.
نبنزیا افزود: “ما امیدواریم که این سناریو به نقطه عطفی برای سوریه، خاورمیانه و در واقع کل جهان تبدیل شود.”
زمان ماموریت سازمان ملل برای کمک رسانی مرزی به سوریه امروز شنبه به پایان می‌رسد.
شورای امنیت برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ تصویب کرد تا از طریق چهار گذرگاه مرزی عملیات کمک رسانی فرامرزی به منطقه شمال غرب سوریه انجام شود اما سال گذشته به دلیل مخالفت روسیه و چین، شمارگذرگاه های مجاز برای ارسال کمک‌ها را به یک گذرگاه کاهش یافت.
استقبال سازمان ملل
گی‌یر پدرسن ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از تصویب پیش نویس قطعنامه تمدید مکانیسم انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها استقبال کرد.
دفتر رسانه‌ای پدرسن در بیانیه‌ای اعلام کرد: “با توجه به مشکلات گسترده‌ای که مردم سوریه با آن روبرو هستند  پدرسن امیدوار است که تصمیم امروز شورای امنیت  بتواند به آغازی برای تقویت وحدت بین المللی تبدیل شود.”
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.