×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شرایط واکسیناسیون از هفته آینده بهتر خواهد شد/ ۹۲ شهرستان قرمز شدند/ رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۶۹ درصد رسیده است

کیوسک خبر – حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سالروز ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی اظهار داشت: ۲۹۰ نفر از سرنشینان این هواپیما به شهادت رسیدند و متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نسبت به این جنایت نه عذرخواهی رسمی کرده و نه اقدام قابل توجهی انجام داده است. از طرف دیگر فرمانده این ناو را نیز مورد تشویق قرار داد؛ واقعاً این عمل به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و جنایت بزرگ و هولناکی است. بر ارواح همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و علو درجات آن‌ها را می‌خواهیم.

وی افزود: امیدواریم دولت آمریکا بداند جنایت بسیار بزرگی را در سال ۶۷ مرتکب شده و همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که آمریکا اقدامات لازم را هم برای عذرخواهی و هم برای جبران و هم برای توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده به اطلاع مردم برسانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفته‌ایم، تاکید کرد: متاسفانه شرایط را با آنچه که در هفته پیش بود، می‌سنجیم، در مسیر افزایش این بیماری هستیم. در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق وارد کشور شده و باید مراقبت شود که این ویروس به درون کشور سرایت نکند. متاسفانه این ایام یک مسائلی داشتیم که شیوع آن را تشدید و کمک کرد، مسئله انتخابات را داشتیم، از انتخابات شوراها گزارشات که رسید، در برخی از جاها مهمانی‌هایی می‌دادند مناسب با پروتکل‌ها نبود. مسئله سفرهای تابستانی را نیز داشتیم و پیش‌تر نیز ماه رمضان و عید فطر نیز بود. مسائل همه دست به دست هم دادند و این شرایط به وجود آمد.

وی با بیان اینکه همه آن مقرراتی که برای این مسائل پیش‌بینی کردیم باید عملی شود، تصریح کرد: اگر آن‌ها مورد تاکید قرار نگیرند دچار مشکل می‌شویم. شوخی نداریم این بیماری مهمان ناخوانده معلوم نیست که تا کی در جامعه ما می‌ماند؛ همه می‌دانند ما با یک ویروسی روبه‌رو هستیم که از لحاظ شناخت ابعاد این ویروس هنوز اطلاعاتی آنچنانی نیست و همچنین اینکه هرچه می‌گذرد یک بعد دیگری از آن ویروس نمایان و آشکار می‌شود. به ویژه جهش ژنی این ویروس که بسیار خطرناک است و تغییراتی ژنتیکی که به تدریج ایجاد می‌کند، اما می‌بینیم هر روز یک نوعی از این ویروس با ویژگی خاصی که هم سرایت‌اش بیشتر است و هم خطر بیشتری دارد وارد می‌شود و مردم ما را مبتلا می‌کند.

روحانی گفت: یکی از ویژگی‌های این ویروس قدرت سرایت آن است که در نوع‌های جهش یافته نیز بیشتر می‌شود. این ویروس، ویروسی نیست که بگویم مربوط به یک منطقه و یک کشور است و سراسر کشور را جهان را فرا گرفته و یک پاندمی است. کشورها شرایطشان خوب می‌شود و محدودیت‌ها را بر می‌دارند، چند هفته بعد دوباره ناچار می‌شوند محدودیت‌ها را اعمال کنند. این ویروس در اروپا نیز ناشناخته است، در آنجا همه تالارها، رستوران‌ها و مراکز ورزشی و فرهنگی را باز می‌کنند اما ظرف چهار هفته بعد دوبار هجوم این ویروس به نوع دیگری به شکل دیگر آن‌ها را ناچار می‌کند که محدودیت‌ها را اعمال کنند.

رئیس جمهور با بیان این که امروز ویروس یک بخشی از قدرت خودش را متاسفانه نمایان کرده است، گفت: این ویروس ویروسی غیرقابل درمان است البته نوع آخری آن عوارضی را ایجاد می‌کند که به هر حال قابل درمان است اما خود ویروس که بگوییم یک داروی مشخص دارد و باید سر ساعت مصرف شود اینطور نیست. ما یک چنین چیزی نداریم و در واقع باید بگوییم غیر قابل درمان است.

وی ادامه داد: در عین حال هم یک نکته مثبت هم وجود دارد و آن این است که این ویروس واکسن‌پذیر، یعنی واکسن می‌تواند تاثیرگذار باشد. گاهی یک واکسنی می‌آید مردم مصونیت پیدا می‌کنند اما نوع جدید که می‌آید مشاهده می‌کنیم آن شرایطی که در بدن ایجاد شده است، شکسته می‌شود حال ممکن است مرگ و میر پایین‌تر باشد اما خود بیماری متوسط متاسفانه باز هم هست.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: زمانی یک ویروس از یک طرف واکسن‌پذیر است اما از نظر ابتلا واکسن‌پذیری مورد تهدید است همه دنیا هم این نشان داده شده است و البته به مقدار قابل توجه توانستند جلوی این بیماری را تا حدی بگیرند.

روحانی تاکید کرد: ما در کشور خودمان اولاً در مسئله واکسن شرایط‌مان روز به روز بهتر می‌شود البته می‌بایست ما باید واکسن بیشتری را در اختیار می‌داشتیم چرا که اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بستیم و حتی پولشان را پرداخت کردیم به ما به موقع واکسن می‌دادند، امروز شرایط بهتری داشتیم.

وی ادامه داد: ما به کوواکس پول را پرداخت کردیم و امروز از قولی که به ما داده است عقب است که اگر بخواهد می‌تواند از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ما کمک کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: انشاالله شرایط از هفته آینده از نظر واکسن بهتر خواهد شد و وسیع‌تر واکسیناسیون انجام می‌گیرد و اگر در بعضی از جاها ازدحام برای نوبت دوم صورت گرفته بود امروز هموار شده است و دیگر آن اجتماع نیست و انشاالله شرایط به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی بتوانند واکسن را بزنند. امروز هم در ستاد مواردی مشخص شد جزء اولویت‌ها قرار دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین ما کسب‌و‌کارها و مشاغل و خدماتی داریم که مواجه هستند با بیماران کرونایی و باید سریع‌تر واکسیناسیون آن‌ها انجام گیرد و ان‌شاءالله بتوانیم شرایط مناسبت‌تری را داشته باشیم.

روحانی با تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های اجرایی، اظهار داشت: هرکسی که واکسن تزریق کرده و هرکسی که ترزریق نکرده باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند و نباید پروتکل‌ها را کنار بگذاریم. مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در حد ضرورت یا برگزار نشود و یا با رعایت پروتکل‌ها باشد؛ در هر صورت باید بدانیم که رعایت پروتکل‌ها حداقل تا پایان سال باید ادامه داشته باشد.

وی افزود: در واقع ما برای پیشگیری از ابتلا و شیوع این ویروس راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم و البته در کنار آن واکسیناسیون باید انجام شود و همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم به سمت مدیریت و مهار ویروس حرکت کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت بحرانی در برخی استان‌های جنوبی ابراز داشت: امروز در جلسه پیرامون وضعیت بحرانی و شرایط حاد ایجاد شده در برخی استان‌های جنوبی صحبت شد، حالا اینکه بگوییم موج چهارم است یا موج پنجم مشخص نیست؛ این استان‌ها در زمانی که موج چهارم در استان‌های دیگر وجود داشت، موج چهارم را نداشتند اما در مجموع این نگرانی وجود دارد که کل کشور در مسیر موج پنجم قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز اعلام شد که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموع ۶۹ درصد است، خب در هفته‌های گذشته وقتی روی ۷۸ درصد بود هم پایین بود و اکنون پایین‌تر آمده است. اکنون ۹۲ شهرستان قرمز وجود دارد. لذا من خواهش می‌کنم از همه دستگاه‌های نظارتی که در شهرها رنگ بندی مورد توجه قرار گیرد.

روحانی در ادامه گفت: امروز به دلیل شرایط حادی که در استان‌های جنوبی به دلیل نفود ویروس نوع دلتا به وجود آمده و شرایط حادتر است؛ با سیستان و بلوچستان به صورت زنده در ارتباط بودیم و شرایط استان را جویا شدیم. همه باید توجه داشته باشند که مهار و کنترل این ویروس به یک اقدام دسته جمعی نیاز دارد و ما در تلاش هستیم تا آن را کنترل کنیم و امیدواریم که همه پروتکل‌ها را مراعات و رعایت کنند تا بتوانیم این ویروس به ویژه نوع جدید و هندی آن را کنترل کنیم.