×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، «سید هادی سید افقهی» با اشاره به عادی سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی اظهارداشت: وضعیت ترامپ در داخل آمریکا، مطلوب نیست و وی چه قبل از کرونا که با آغاز تظاهرات‌های مردمی همراه بود و چه بعد از کرونا که با وخامت وضعیت اقتصادی و ناتوانی از تامین اقلام پزشکی و بهداشتی همراه بود با کاهش محبوبیت مردمی مواجه  شده است.

وی به احیای جریان ضدآپارتارید در آمریکا بعد از کشته شدن جرج فلوید اشاره کرد و گفت: علاوه بر سیاه‌پوستان، بسیاری از سفیدپوستان هم به جریان‌های عدالتخواه در ایالات متحده پیوستند و کار به جایی رسید که در جاهایی مثل پورتلند مردم خواستار جدایی از دولت فدرال شدند و ترامپ برای سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز آنها نیروهای فدرال را به این منطقه اعزام کرد.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود جو بایدن عقب است، خاطرنشان کرد: خود ترامپ دیگر فرصت نمی کند که به مسائل سیاست خارجی بپردازد وی ظاهرا مایک پمپئو وزیر خارجه را مکلف کرده که در یکی دو ماه باقی مانده فعالانه‌تر به مسائل سیاست خارجی بپردازد تا بلکه بتواند دستاوردهایی در این حوزه کسب کند و در داخل برای افزایش آرای انتخاباتی از آن بهره برداری کند.

سیدافقهی گفت:  البته ترامپ شخصا از کاخ سفید مساله عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی را مطرح کرد و بعد از او هم اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها این موضوع را اعلام کردند.

عادی‌سازی روابط ابوظبی-تل‌آویو نمایش انتخاباتی است

وی، اعلام عادی سازی روابط ابوظبی و تل‌آویو را نمایش تبلیغاتی ترامپ و نتانیاهو در آستانه انتخابات در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی ارزیابی کرد و گفت: در ادامه این نمایش، اکنون هم مقامات آمریکایی و هم نتانیاهو صحبت از این می کنند که ما بعد از امارات با دیگر کشورهای عربی هم عادی سازی را تجربه خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآورشد: ظاهرا امارات متحده عربی در موضوع عادی‌سازی روابط  با رژیم صهیونیستی، خط‌ شکن شده است اما امارات قربانی نمایش ترامپ و نتانیاهو خواهد شد.

سیدافقهی، امارات را قربانی تلاش تل‌آویو و واشنگتن برای آزمودن پاسخ جامعه عرب و جهان اسلام به قضیه عادی‌سازی روابط ارزیابی کرد و گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می خواهند ببینند چه کشورهایی اقدام امارات را محکوم و چه کشورهایی آن را تایید و چه کشورهایی سکوت خواهند کرد.

توسل به امارات نشان دهنده استیصال ترامپ و نتانیاهوست

وی به جغرافیا و جمعیت و جایگاه سیاسی امارات متحده عربی در جامعه عرب و جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: توسل به امارات ناشی از استیصال ترامپ و نتانیاهو و نیاز آنها به این توافق بود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه توافق امارات و رژیم صهیونیستی خیانت بزرگی به جامعه عرب و جهان اسلام است، گفت: این توافق یک زلزله هشت ریشتری به جهان عرب وارد کرد. در این توافق ابوظبی هیچ امتیازی کسب نکرده و تمام امتیازات به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

سیدافقهی درباره بازی مقامات ابوظبی با الفاظ در قضیه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفت: اماراتی‌ها می‌خواستند به نحوی شرم خود را بپوشانند و اعلام کردند که بر اساس این توافق، اسراییل از طرح معامله قرن و اشغال کرانه باختری دست خواهد کشید که بلافاصله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این ادعا را تکذیب کرد و گفت که عادی سازی سبب لغو یا تعلیق طرح الحاق کرانه باختری نخواهد شد.

وی درباره واکنش کشورهای عربی به اقدام امارات نیز یادآور شد: مغرب خیلی قاطع و صریح اعلام کرد که به هیچ وجه این کار را نخواهد کرد.

امارات خود را با بحرانی بزرگ‌تر از حجم خود مواجه کرد

این دیپلمات پیشین کشورمان به صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین نشست خبری اشاره کرد و گفت: امارات خود را با بحرانی بزرگ‌تر از حجم خود روبه رو کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد که هر خطری در حوزه‌های مختلف از جانب رژیم صهیونیستی متوجه ایران شود، آن را از چشم امارات می‌بیند و قطعا پاسخ قاطع خواهد داد.

سیدافقهی، واکنش فلسطینی‌ها را یادآور شد و افزود: گروه‌های جهادی فلسطین اعلام کردند که اگر کل دنیا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کند، ‌آنها از مجاهدت برای احقاق حق فلسطینیان دست نخواهند کشید و حتی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم این عادی سازی را محکوم کرد.

وی به اختلاف نظر آمریکا و عربستان در خصوص عادی‌سازی روابط اشاره کرد و گفت: بن‌سلمان خواهان تضمین آمریکا برای رسیدن به تاج و تخت بعد از پدر است تا بعد از آن عادی‌سازی را انجام دهد اما آمریکایی‌ها خواهان عادی‌سازی روابط پیش از این اتفاق هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سودانی‌ها هم  از سوی دیگر شرایط را برای اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آماده کنند و گرچه در ابتدا تکذیب کردند اما بعدا اعلام کردند که در صورت احقاق حقوق فلسطینی‌ها آماده به رسمیت شناختن اسرائیل هستند.

سیدافقهی به سفر نتانیاهو به عمان پیش از مرگ سلطان قابوس و دنباله روی بحرین از عربستان اشاره و تصریح کرد: موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دولت‌های عربی را به چالش کشیده و قطر در مقابل درخواست آمریکا مقاومت می‌کند و پارلمان کویت و بحرین شاهد درگیری‌ها و سوزاندن پرچم اسرائیل بود.

ترامپ نیاز اورژانسی به موفقیت در سیاست خارجی دارد

وی با بیان اینکه رییس‌جمهور فعلی آمریکا یک نیاز اورژانسی انتخاباتی دارد، خاطرنشان کرد: ترامپ می‌خواهد نظر جامعه یهودیان آمریکا را در انتخابات جلب کند و برای بالا بردن آرای انتخاباتیبه دریوزگی سیاسی روی آورده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، حمله نزدیکان ترامپ از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی، برادرزاده و خواهر وی را یادآور شد و گفت: وضع ترامپ بسیار آسیب‌پذیر و شکننده است و ترامپ از پمپئو خواسته با سفر به کشورهای عربی حداقل قول عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بگیرد.

سیدافقهی با بیان اینکه بیشترین استعفاها در طول تاریخ دولت‌های آمریکا در دوران ترامپ اتفاق افتاده، تصریح کرد: ناپایدارترین سیاست‌ها در دوران ترامپ اتفاق افتاد و در داخل شاهد سرکوب مردم بودیم و در خارج، سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین متحدان واشنگتن در رای‌گیری اخیر شورای امنیت در موضوع ایران، آنرا تنها گذاشتند.

وی به استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در موضوع ایران و شکست معامله قرن برای الحاق کرانه باختری به اسرائیل اشاره کرد و گفت: نه معامله قرن پیاده خواهد شد و نه این تلاش‌ها برای عادی‌سازی می‌تواند معادلات راهبردی منطقه را عوض کند و نه مردم فلسطین تسلیم دشمن شده و از مبارزه دست خواهند کشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.