×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که با محوریت خودروهای برقی برگزار شد، همچون همیشه با حضور ممتاز خود که بیانگر حمیت و تعصب به تولید ملی است، توانست نشان دهد که متفاوت از دیگران می‌اندیشد و توسعه تحول‌محور با اتکا به تولید ملی را فراتر از دیگر تولیدکنندگان در راس فعالیت خود قرار داده است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایکوپرس- چند سالی است که صحبت از تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور است. خودروهایی که با توجه به شرایط آب‌وهوایی ایران و زیرساخت‌های انرژی در کشور قطعا می‌توانند با جایگزینی با خودروهای بنزینی تاثیر بسیار مثبتی در سالم سازی آب و هوا به خصوص در فصول سرد، بهبود محیط زیست، مدیریت بهتر سبد انرژی کشور و احترام بیش‌تر به مصرف‌کننده در هم‌سویی با فناوری روز جهان داشته باشند. در این زمینه تلاش‌های بسیاری نیز در حوزه دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و به ویژه خودروسازان انجام شده است.
همسو با راهبرد وزارت صمت
اما با حضور عباس علی آبادی، وزیر صمت بر سکان هدایت این وزارتخانه، در چندماه اخیر این مهم رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفته است. هر چند از حدود سه سال قبل تلاش خودروسازان برای برقی سازی پلتفرم‌های خود به صورت جدی دنبال می‌شود، اما وزیر صمت طی چند ماه اخیر روند اجرای پروژه‌های الکتریکال در صنعت خودرو را با سرعت و جدیت بالایی پی گیری می‌کند؛ به گونه‌ای که یکی از مهم‌ترین بندهای قوانین واردات خودرو نیز مربوط به خودروهای برقی و هیبریدی می‌شود.
در حقیقت دولت با کاهش تعرفه واردات این خودروها، سعی کرده برای واردکنندگان و خریداران انگیزه‌هایی ایجاد کند. البته ناگفته نماند تولید و واردات خودروهای برقی با همه مشکلاتی که در حوزه فناوری و تولید قطعات وجود دارد، سریع‌تر از احداث زیرساخت‌های مصارف عمومی این خودروها در حال حرکت است.
با این همه طی دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده، دو نکته بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند. حضور پررنگ خودروهای برقی و کاهش حضور خودروهای بنزینی. این تغییر معنای مهمی دارد؛ معنایی که تفسیر آن سوار شدن خودروسازان کشور بر قطار برقی شدن است، به شکلی که تولید کنندگان خودرو که از نظر تیراژ و معیارهای زیرساختی در سطح خوبی قرار دارند، بیش‌ترین خودروهای برقی را به نمایشگاه آورده اند.
البته بسیاری از این خودروها قرار است به صورت وارداتی راهی کشور شوند و بعضی نیز با استفاده از پلتفرم‌های قدیمی تنها در نمونه‌های نمایشی ساخته شده‌اند، به عبارتی شرکت کنندگان در نمایشگاه تحول صنعت خودرو را می‌توان در دو بخش واردکنندگان خودروهای برقی و تولیدکنندگان تقسیم کرد.
بدون شک با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند توسعه خودروهای برقی در خودروسازان داخلی، واردات خودروهای برقی در شرایط فعلی یک کار پسندیده و راه حلی کوتاه‌مدت است، اما قطعا ارزش افزوده صنعت خودرو ایران در آینده تولید خودروهای برقی در بستر خودروسازان داخلی است. آن هم به معنای زنجیره‌ای کامل در طراحی، مهندسی و تولید.
اگر نگاهی به خودروهای برقی در جهان بیندازیم، دانش فنی این خودروهاست که اهمیت بالایی دارد، زیرا آن برندی که صاحب دانش فنی و فناوری طراحی و تولید این خودروهاست، در واقع به عنوان راهبر بازار و محل مراجعه دیگر خودروسازان برای خرید آن فناوری شناخته می‌شود.
از این رو خودروسازانی چون ایران‌خودرو که سرمایه گذاری‌های کلانی در حوزه طراحی و مهندسی خودروهای برقی چون ری‌را و تارا انجام داده‌اند، در آینده نزدیک حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.
حضور متفاوت ایران‌خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو
ایران‌خودرو با حضور خود در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در عمل نشان داد که تنها خودروساز کشور است که با جدی گرفتن این راهبرد، در تلاش برای ایجاد عمق ساخت داخل خودروهای برقی و جلوگیری از خروج ارز از کشور هم جهت با اهدافی آینده‌‌نگر گام برمی‌دارد که برای صنعت خودرو کشور ترسیم شده است.
غرفه این خودروساز در نمایشگاه تنها غرفه‌ای بود که علاوه بر نمایش خودروهای جذاب، فضایی را برای نمایش دستاوردها در حوزه‌های تحولی و برقی‌سازی خودرو‌ها اختصاص داده بود که نشان از اهمیت دادن این گروه به فعالیت‌های تحقیق، توسعه و نوآوری در صنعت خودرو دارد.
خودرویی چون ری‌را که از همان ابتدای تعریف پروژه تولید نسخه برقی هم در آن دیده شده، قطعا خودرویی متمایز به حساب می‌آید، زیرا از نظر راندمان و هزینه‌های تولید و تعمیرات نسبت به پلتفرم‌هایی که از نسخه بنزینی به برقی تغییر یافته‌اند، جلوتر خواهد بود. از طرفی این پلتفرم به روز‌ترین پلتفرم با مالکیت برند در داخل کشور است که می‌تواند با تیراژ بالا و استانداردهای کیفی مناسب بازارهای صادراتی را نیز فتح کند.
اگر از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، به حوزه دانش فنی هم در بخش طراحی و هم در حوزه قطعه‌سازی می‌رسیم. البته در بخش طراحی در شرکتی چون ایران‌خودرو تقریبا مسیر بلوغ به سمت طراحی خودروهای برقی با ساخت کراس کامپکت ری‌را در حال طی شدن است، اما آن چه بسیار ارزشمند است، کسب دانش فنی توسط قطعه‌سازان است. در واقع ارزش افزوده دیگر تولید محصولاتی چون ری‌را برقی در ایران‌خودرو، افزایش توان طراحی و تولید در بخش قطعه‌سازی کشور خواهد بود.
به این سبب هر چند امروز کشور باید از همه ظرفیت‌های خودروهای برقی استفاده کند، اما دست‌یابی به دانش فنی طراحی و تولید این خودروهاست که در مرتبه بالاتری نسبت به واردات انواع آن قرار می‌گیرد. در حقیقت مالکیت برند و دانش فنی بومی خودروهای برقی و هیبریدی چیزی نیست که برندهای صاحب آن در جهان به راحتی در اختیار خودروسازان داخلی کشوری که در تحریم قرار دارد بگذارند. به نظر می‌رسد با توجه به این موضوع قطعا شان تولید بالاتر از واردات است؛ اتفاقی که حضور متفاوت ایران‌خودرو در نمایشگاه امسال، روزهایی بهتر برای صنعت خودروهای برقی در کشور را نوید می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.