×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
سختی های مردمی سازی یارانه ها

مجید انصاری ـ نماینده مجلس
در مقطع بسیار حساسی کنونی دولت دست به اقدامی اساسی براساس نظر صاحب نظران حوزه مسائل اقتصادی زده است، حذف ارز ترجیحی در این شرایط، اقدام ضروری و اجتناب ناپذیر بود.
بر اساس گزارش‌هایی که به مجلس رسیده در روند توزیع ارز ترجیحی منافع تنها حدود ۲ هزار نفر به جای نفع عمومی بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی تأمین می‌شد و اکنون یک ملت از حذف آن منتفع می‌شود.
اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها ممکن است پیامدهایی در زندگی اقشار آسیب پذیر داشته باشد، قانون بودجه کشور به دولت اجازه داده که ارز ترجیحی را حذف کند تا چند نرخی ارز به قیمتی واحد تبدیل شود و شرطی نیز در قانون برای اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها گذاشته شده که به سفره مردم زیان وارد نکند و قیمت‌ها نیز از شهریور ۱۴۰۰ فراتر نرود.
منطق می‌گوید که این قاعده باید حذف می‌شد چون در طول سالیانی که ارز ترجیحی بوده دولت نتوانسته یارانه‌های پنهان را به سمت رونق تولید و عامه مردم ببرد و اکنون چاره‌ای جز حذف این ارز وجود ندارد.
داده‌های این بخش باید به روز و منافع ناشی از حذف ارز ترجیحی باید در سطحی بیشتر بین دهک‌های مختلف به تناسب نیاز توزیع شود.
اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها ممکن است در جزئیات به ایجاد دغدغه منجر شود، قطعاً تا ۲ الی ۳ ماه آینده با مدیریت درست این طرح به سرانجام مطلوب و قابل قبولی خواهد رسید و تبعات ناشی از اجرای آن در زندگی مردم کمتر و وضعیت بهتر می‌شود.
این داروی تلخ را باید نوشید و سختی ناشی از آن را باید تحمل کرد و همه مسئولان نیز باید برای کاستن از مشکلات مردم در زمان اجرای این طرح بکوشند.
بازنشستگان اغلب در سنی قرار دارند که به خدمات درمانی و توجه بیشتری نیازمند هستند که از این رو با مصوبه هیأت دولت، مستمری حداقل حقوق بگیران تأمین اجتماعی بیش از ۵۷ درصدی افزایش پیدا می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.