×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توانایی شرکت‌های داخلی در زمینه ساخت ریفورمر (Reformer)، کلدباکس (Coldbox) و اکسترودر (Extroder) در چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نشست تخصصی پکیج‌های خاص (ریفورمر، کلدباکس و اکسترودر) امروز (سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) با حضور نمایندگان شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، هتکو، آتیه‌پردازان شریف، توربین ماشین خاورمیانه، گروه صنعتی پرتو و هیلاویس به ریاست صفرعلی بابایی، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی برگزار شد.
وهابی، نماینده شرکت ماشین‌سازی اراک در این نشست تخصصی با اشاره به سابقه حدود ۵۵ساله این شرکت در تأمین نیازهای صنعتی کشور و تولید انواع ماشین‌آلات، تجهیزات و سایر فرآورده‌های صنعتی اظهار داشت: نخستین‌های صنعت سنگین ایران در تاریخ ماشین‌سازی اراک رقم خورده و این صنعت پیشتاز صنایع است.
وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در کشور تجهیزات انحصاری پروژه‌های متانول به ماشین‌سازی اراک واگذار شد، افزود: این تجهیزات تاکنون بطور کامل از خارج کشور تأمین می‌شد که با پشتوانه دانش فنی و نیروهای کارآمد و توان سخت‌افزاری موجود به ماشین‌سازی اراک واگذار شد.
نماینده شرکت ماشین‌سازی اراک در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه قرارداد ساخت تجهیزات انحصاری در قالب سه بسته با فعالیت‌های طراحی مکانیکی، حرارتی، طراحی اجزاء محدود، تامین مواد خام، ساخت، تست و آماده تحویل است، تصریح کرد: ماشین‌سازی اراک دو قرارداد جداگانه با پتروشیمی‌های دنا و سیراف امضا کرده است.
وهابی ادامه داد: ماشین‌سازی اراک با ورود به این عرصه افزون بر بی‌نیاز کردن پروژه‌های جاری کشور از ورود این تجهیزات جلوگیری و سبب ارتقاء دانش فنی و افزایش توان سخت‌افزاری خود و مانع خروج ارز از کشور شد.
وی از شرکت ماشین‌سازی اراک به‌عنوان سرمایه ملی کشور نام برد و تأکید کرد: این شرکت در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام داده است و آغوش این شرکت برای صنایع کشور باز است.

ارتباط با برندهای مهم دنیا
محمدعلی جوان، مدیربازایابی شرکت هتکو در این نشست با اشاره به تأسیس این شرکت در سال ۱۳۷۶ و سابقه فعالیت حدود ۲۶ساله در بخش تحقیقات بازاریابی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: این شرکت پیش از تحریم‌های بین‌المللی با برندهای مهم دنیا همکاری داشته است و انتظار دارد با لغو تحریم‌ها این همکاری‌ها از سرگرفته شود.
وی با بیان اینکه شرکت هتکو به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است و کلیه محصولات این شرکت متناسب با استانداردهای بین‌المللی است، گفت: طراحی و ساخت پکیج‌های توربو کمپرسور، طراحی و ساخت کمپرسور‌های اسکرو و اویل فری، طراحی و ساخت پکیج‌های مولد گاز نیتروژن به روش جذبی (PSA) و… بخشی از فعالیت‌های این شرکت است.

جلوگیری از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور
محمدعلی مصطفایی، رئیس هیئت مدیره آتیه‌سازان شریف هم در این نشست با یادآوری اینکه این شرکت گروهی متشکل از چندین شرکت تابعه از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع یک است که در بخش آب و انرژی کشور فعالیت می‎کنند، گفت: در زمان تأسیس، مؤسسان این هلدینگ هدف خود را ساخت تجهیزات صنعتی با فناوری سطح بالا (High-Tech) در صنعت قرار دادند که مشابه آن تا پیش از این در کشور وجود نداشته است که توانستند به این هدف دست یابند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت این گروه در ۵ سال گذشته در بخش فناوری از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است، افزود: این شرکت قراردادی با پتروشیمی اروند در زمینه آند و کاتد پوشش‌دهی دارد که راندمان و اثر بخشی آن برابر با شرکت ایتالیایی دنورا است.

طراحی چالش ساخت اکسترودر
خیرالدین، مدیر پروژه‌های شرکت توربین موتور خاورمیانه در ادامه این نشست با اشاره به اینکه این شرکت بیش از ۲۲ سال در حوزه ماشین‌های دوار فعالیت داشته است و شروع فعالیت این مجموعه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بوده است، اظهار داشت: مجموعه توربین ماشین خاورمیانه سالانه بیش از ۳۰ هزار قطعه تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه این شرکت جایگاه ویژه‌ای در صنعت نفت و گاز کشور دارد به چالش ساخت اکسترودر در کشور پرداخت و تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها در این زمینه طراحی است البته مجموعه ما در این زمینه ورود کرده، اگرچه کار سختی است.
مدیر پروژه‌های شرکت توربین موتور خاورمیانه با بیان اینکه در حوزه اسکرور زودتر از اکسترودر ورود کردیم، تصریح کرد: در این زمینه ظرفیت خوبی داریم اگرچه پیچیدگی خاص خود را دارد.
خطیبی، معاون بازرگانی گروه صنعتی پرتو هم با بیان اینکه این شرکت دارای ۲ محصول تخصصی در صنعت پتروشیمی است، اظهار داشت: این شرکت در زمینه ساخت اکسترودر با دو شرکت خارجی در حال همکاری است و مهندس معکوس را با این شرکت‌های در برنامه دارد.
صفرعلی بابایی، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در پایان این نشست تخصصی خطاب به سازندگان داخلی حاضر در این نشست گفت: سازندگان کالا و تجهیزات داخلی سعی کنند کالاهای را به صورت واقعی داخلی‌سازی کنند تا اگر شرایط هم فراهم و تحریم برداشته شد نگاه به بیرون نباشد.
چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) به مدت سه روز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در جزیره کیش دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.